ABD: Memphis ve Tupelo'ya doğru Elvis Presley'in izinde

Selvi

New member
Ocak ayı Elvis Presley'in 90. doğum gününü kutluyor. Yıldönümü birçok hayran için Rock'n'Roll Kralı'nın doğup yaşadığı yere seyahat etme fırsatı olacak. Yazarımız zaten Mississippi ve Tennessee'ye baktı.


Motor takırdıyor ve araba sanki bir grup genç tarafından sarsılıyormuş gibi titriyor. Tad Pierson yavaşça gaz pedalına basıyor. Araba sarsılarak harekete geçiyor. Tad Pierson, “Bu bir 1955 Cadillac Fleetwood” diyor, “Hâlâ çalışır durumda olduğu için şanslıyız.”

Elvis Presley'in izinden gitmenin daha şık bir yolu var mı? Kendini kanıtlamış bir Elvis uzmanı olan Tad Pierson, turistlere Rock'n'Roll Kralı'nın Memphis ve çevresindeki ayak izlerini Elvis kadar ikonik bir arabada gösteriyor. Elvis, ilk hiti olan “Sorun değil anne”den elde ettiği geliri tam olarak böyle bir araba satın almak, sprey boyayla pembeye boyamak ve annesine vermek için kullandı.


8 Ocak 2025, Elvis'in doğum gününün 90. yıldönümünü kutluyor. Yıldönümü birçok hayran için yaşadığı şehir olan Memphis, Tennessee'ye seyahat etme fırsatı olacak. Ve doğup çocukluğunu geçirdiği Tupelo, Mississippi'ye.


Pierson Memphis'te dolaşıyor. Şehir Tennessee'de Mississippi Nehri üzerinde yer alır ve güneyde Mississippi ile komşudur. Her iki eyalet de iki dünyayı temsil ediyor: Tennessee her zaman Avrupalı göçmenlerden etkilenmiştir ve eyaletin yedi sakininden altısı beyazdır. Mississippi'de uzun süre tam tersi oldu ve bugüne kadar hiçbir ABD eyaletinde bu kadar yüksek oranda Afrikalı Amerikalı yok. Kültürel olarak da karşıtlıklar var: Tennessee country müziğini, Mississippi blues'u, Güney'deki pamuk tarlalarında çalışan siyah işçilerin müziğini temsil ediyor.

“Eğer Memphis'liyseniz Elvis'le birlikte büyürsünüz.”


Pierson, güvenlikli bir site olan Lauderdale Courts'un önünde duruyor. Zemin kattaki iki pencereyi işaret ediyor: Elvis, ailesi Tupelo'dan Memphis'e taşındıktan sonra ailesiyle birlikte orada yaşıyordu. Üç katlı, tuğla cepheli. Pierson, “O zamanlar burası iyi bir bölge değildi” diyor. “Bölgedeki evlerin çoğu ahşaptan yapılmıştı, elektriği yoktu, suyu yoktu, bahçesinde tuvalet yoktu.”


Lauderdale Mahkemelerinin önünde bir anma plaketi var. Memphis'teki birkaç düzineden biri. Elvis'in yemek yediği restoranların önünde, okuduğu okulun önünde, geceleri özel gösterimler için sıklıkla kiraladığı bir sinemanın önünde ve ayrıca ırkçılık döneminde Memphis'in siyah kesimindeki Beale Caddesi'nde duruyorlar. çağ yatıyordu. Genç Elvis oradaki kulüplerde Big Boy Crudup gibi blues şarkıcılarını gizlice yan pencereden gördü – beyaz bir adam olarak içeri girmeye cesaret edemedi.


Şehir merkezinin kenarında göze çarpmayan bir köşe evin önünde de bir anıt plaket bulunmaktadır. Burada, Sun Records stüdyosunda, Temmuz 1954'te Elvis, birçok siyah müzisyenin çaldığı bir blues klasiği olan “Sorun değil Mama”yı kaydetti. Elvis onu yeniden yorumladı: Daha hızlı, daha genç, daha şehvetli. Rock'n'roll olarak.


Stüdyo olağanüstü değil. 20 metrekareden küçük ve duvarlardaki birkaç ünlü fotoğrafı, eski bir piyano ve birkaç eski stand mikrofonu dışında boş. Yerde siyah yapışkan şeritlerden yapılmış bir X. Kayıt sırasında Elvis'in mikrofonun önünde durduğu söyleniyor.

Uzun zamandır Sun Records'ta müzik kaydı yapılmıyor. Ancak işler iyi gidiyor: rehberli turlarla. Tur 40 dakika sürüyor ve ücreti 20$, sonrasında hediyelik eşya dükkanında biraz para harcayabiliyorsunuz. Sun Records'un yılda 200.000 ziyaretçisi var, çoğu da yaşça daha büyük öğrencilerden oluşuyor. Rehberler genç yerel müzisyenlerdir. Bunlardan biri hip hopçu Josh: “Memphis'ten geldiğinizde, Elvis'le birlikte, onu tanıyan insanların hikayeleriyle büyürsünüz. Burada çalışmak, tarihinin bir parçası olmak anlamına geliyor.”

Elvis Presley ölümüne kadar Graceland'de yaşadı


Memphis'in hayattaki en büyük oğlunun adını taşıyan caddenin adı Elvis Presley Bulvarı'ydı ama hiç de ihtişamlı değildi. Yol, çukurlarla dolu, çatlak asfalt, terk edilmiş dükkanların ve yıkık dökük konut komplekslerinin yanından kıvrıla kıvrıla geçiyor. Memphis gelişen bir şehir. Mississippi'deki tarlalardan gelen pamuk ve soya burada işleniyor ve lojistik şirketi Federal Express'in genel merkezi burada bulunuyor. Ancak zenginlik, bugün bile siyah ve beyaz arasında eşit olmayan bir şekilde dağılmış durumda.

Elvis Presley Bulvarı bir otoyol köprüsünün arkasında üç şerit haline geliyor. Her iki tarafta da alışveriş merkezleri, fast food mağazaları, moteller var. Sonra solda bir duvar, arkasında Graceland: bakımlı bir park ve bir tepenin üzerinde iki katlı bir konak. Her katta iki pencere bulunan iki kanat. Arada giriş kapısı var: beyaz, çatı sırtına uzanıyor, sütunlar üzerinde duruyor ve iki yanında iki aslan heykeli var. Bu mimari tarza Yunan Uyanışı denir. Önceki sahibi evi 1930'larda inşa ettirdiğinde bu evin modası çoktan geçmişti.

Elvis, Graceland'i 1957'de satın aldı ve 20 yıl sonra ölene kadar burada yaşadı. Graceland için 100.000 dolar ödedi. Bugün bu 1,1 milyon olacaktı. Tad Pierson, o zamanlar Elvis için muazzam bir miktar olduğunu söylüyor. “22 yaşında ve yakın zamanda bir sosyal konutta yaşıyordu. Ve Memphis ve çevresindeki en güzel mülklerden birini satın alır ve parayı nakit olarak masaya koyar. Bu kadar çabuk zengin ve ünlü olması inanılmaz.”


Graceland'in karşısında, Elvis Presley Bulvarı'nın diğer tarafında, beyaz alçak binalardan oluşan bir koleksiyon. Her şeyin Elvis'in etrafında döndüğü bir tür alışveriş merkezi: hediyelik eşya dükkanları ve restoranlar. Bunlar Glady's Diner, Vernon's Smokehouse ve Minnie Mae's Sweets olarak adlandırılıyor ve adını Elvis'in annesi, babası ve büyükannesinden alıyor. Artı yarım düzine müze: arabaları, motosikletleri, uçakları, sahne kıyafetleri; her birinde hediyelik eşya dükkanı var.

Graceland'i ziyaret etmenin fiyatları çok yüksek: Basit Elvis Deneyim Turu kişi başı 82 dolar, Ultimate VIP Turu ise 240 dolar.

Ziyaretçiler, rehberin yerini alan ses setleriyle donatılmış mülkte saygıyla hareket ediyor. Beyaz deri mobilyalı modernist oturma odasından aynalı müzik odasına ve yapay şelaleli kitsch orman odasına kadar – burada sunulan Elvis gerçek bir adam: hoş, kibar, herkese arkadaş canlısı. Belki biraz çılgın ve bazen de çok vahşi ama kalbi doğru yerde olan ateşli bir vatansever.

Ancak Elvis'in son yılları halının altına süpürüldü. Kendisinin bir karikatürü haline geldiğini öğrenmiyorsunuz: Gittikçe şişmanlayan, dağınık saçlı, avuç içi kadar favorili, göğsü havalandırmalı beyaz tulumlu ve ABD'nin amblemi işlemeli kartallı.

Graceland'in arkasındaki şirket Elvis Presley Enterprises (EPE), yılda 600.000 kişinin Graceland'i ziyaret ettiğini söylüyor. Ancak Tad Pierson, bunların sayısının her yıl giderek azaldığını gözlemliyor. Otoparklarda daha az araba, bilet gişelerinde daha kısa kuyruklar, restoranlarda daha kısa açılış saatleri. Mantıklı, çünkü hâlâ Elvis'e dair kişisel bir anıya sahip olan herkes bugün en az 60 yaşındadır.

Tupelo'daki doğum yeri mütevazı


Memphis'ten Tupelo'ya arabayla iki saatten az var. Amerikan standartlarına göre bir taş atımı. Tupelo oldukça küçük bir kasabadır. Toyota'ya teşekkürler. Japon otomobil şirketi, 40.000 nüfuslu kasabanın hemen dışında bir fabrika işletiyor. Tedarikçiler bölgeye yerleşti.

Tupelo'nun ana caddesi resimli kitaplardan fırlamış gibi görünüyor: şık bir otel, iyi restoranlar, birkaç butik, klasik bir giyim mağazası. Ve Anne Gladys'in Elvis'e on ikinci yaş günü için bir gitar aldığı bir hırdavat mağazası. Elvis'in o sırada ayakta durduğu söylenen mağazada ayrıca yapışkan şeritlerden yapılmış bir X var.


Kasabanın kenarındaki bir tepede bir anıt var. Adı Elvis Presley'in Doğum Yeri. Elvis ne tam olarak burada doğmuş ne de tam olarak burada yaşamıştı; birkaç blok ötedeydi. Ancak doğduğu ve hayatının ilk aylarını geçirdiği – yeri değiştirilen – ev bugün burada duruyor. Elvis bunu ölümünden kısa bir süre önce satın aldı ve anıta bağışladı.

Bir okul sınıfı yoluna devam ediyor. Diğer ziyaretçiler: yok. Ev küçük, daha çok kulübeye benziyor. Toplamda 20 metrekareyi aşan bir yatak odası ve mutfaktan oluşuyor. Birkaç parça mobilya, yatak, şifonyer, mutfak rafı, masa ve sandalyeler boyasızdır; orijinal değil, aslına sadıktır.


Anıtın yöneticisi Joe Turner, “Presley'ler fakirdi” diyor. “Elvis'in yıpranmış olsalar bile her zaman kıyafetleri vardı. Yeterince yiyeceği vardı. Tupelo'da geçirdiği neredeyse 14 yılda 14 çatı olsa bile başını sokacak bir çatısı vardı. Ve komşular ve geniş aileden oluşan bir topluluk vardı. Barbekü için buluştuk ve çocuklar birlikte oynadılar.”

“Memphis Mafyası” ile turneye çıkmak pek mümkün değildi


Mackey Hargett'la tanışıyorum. Büyükannesi ve Elvis Presley'in büyükbabası kardeşti, dolayısıyla iki adam ikinci dereceden kuzenlerdi. Mackey Hargett Graceland'e girip çıktı. Başını sallayarak, “Elvis'in zaman zaman onunla birlikte yaşayan birçok kuzeni vardı” diyor. “Karısı Priscilla ve kızı Lisa-Marie ile nasıl hâlâ bir aile hayatına sahip olabileceğini anlamadım.”


Mackey Hargett, Elvis'in kuzenlerinin her yerde olduğunu söylüyor. Bazıları şoför, diğerleri koruma olarak görev yaptı ve bazıları da mülkü koruyordu. Elvis'in okul arkadaşlarıyla birlikte medyanın “Memphis Mafyası” olarak adlandırdığı 40 kişiye kadar kalıcı bir ekip oluşturdular.

Bu ekiple gezmek pek mümkün değildi. Bu yüzden Elvis Las Vegas'tan gelen her filmi ve her teklifi kabul etti. Çünkü sloganı “Her şeyin bedelini öderim”di. Sonuçta geriye, müziğiyle hayattan daha büyük olan ama içinde hep taşralı bir adam olarak kalan bir adam imajı kaldı.

İpuçları ve bilgiler:


Varış: Örneğin, United Airlines ile Frankfurt'tan Chicago, Houston veya Newark üzerinden Memphis'e giden KLM, Amsterdam aktarmalı uçuyor.

Konaklama: Memphis'teki beş yıldızlı otel “The Peabody”, merkezi konumdaki çift kişilik odaların fiyatı 210 Euro'dan başlayan sofistike lüks sunmaktadır (peabodymemphis.com). Tüm anıtlar, Elvis'in doğduğu yerdeki şık “Hotel Tupelo”ya (hoteltupelo.com) yürüme mesafesindedir.

Ziyaretler ve turlar: Yoğun saatlerde Sun Records (sunrecords.com) ve Graceland (graceland.com) biletlerinin önceden online olarak rezerve edilmesi gerekmektedir. Elvis'in Tupelo'daki Doğum Yeri için bu gerekli değildir. Tad Pierson, American Dream Safari etiketi altında Memphis ve Mississippi'de çok sayıda tur sunuyor (facebook.com/AmericanDreamSafari).

Daha fazla bilgi: memphistravel.com, ziyaretmississippi.org

Geziye katılım Memphis ve Mississippi Turizm Ofisleri tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza go2.as/unabhaengigkeit adresinden ulaşılabilir.