Antarktika'ya yapılacak bir keşif gezisi, hayal edilebilecek en büyük seyahat maceralarından biridir. Bu, sonsuz buzun içinde kurulan bir çadırda geçirilecek bir gece ile daha da arttırılabilir. Orada olmak için tek başına cesaret yeterli değildir. Ayrıca biraz şans da gerekiyor.
Sessiz, yalnız ve buz gibi. Kendilerini içine soktukları şey, bazı macera arayanlar için ancak şimdi tamamen açıklığa kavuşuyor. “Fridtjof Nansen” onu terk etti. Antarktika'nın uzak bir körfezindeki küçük bir kara parçasında. Ve kaçtı. Gemi ufukta bir buzdağının arkasında, alacakaranlıkta yavaşça kayboldu. Ziyaretçilerden çok da uzakta olmayan iki Weddell foku, karda, alacakaranlıkta yüzgeçleriyle çenelerini kaşıyor. Geride kalanlar için bir ömür boyu sürecek maceraya dönüşen bu geceye başka hiçbir canlı tanık olmaz.
Sonsuz buzun içinde açık havada kamp yapmak, zaten mutlak bir macera olan deniz yolculuğunun muhtemelen en havalı yanıdır. Neredeyse hiç kimse böyle bir şey yaşamadı. Yalnızca birkaç nakliye şirketi Antarktika'da kamp gecelerini mümkün kılıyor (aşağıya bakın). Ve yerler sınırlı sonuçta hassas ekosistem sıkı bir şekilde korunuyor. Bunun özellikle bu yolculuk için anlamı, gemideki 381 yolcudan sadece 30'unun geceyi karada geçirmesine izin veriliyor; 15 adet iki kişilik çadır var. Ancak başvuru listesine 60 civarında cesur kişi girdi. Kimin kazanacağına kura karar verir.
Ancak güneyin derinliklerine yolculuk sadece mutlu kampçılar için değil, gemideki herkes için de unutulmaz bir deneyimdir. Her şey dünyanın en güneyindeki şehir olan Ushuaia'daki havaalanında başlıyor. Burada, Arjantin'deki Tierra del Fuego'da yolcu gemileri Antarktika'ya doğru yola çıkıyor. Oraya yolculuk bile macera dolu. Kutup yeteneğine sahip keşif gemisi, Güney Amerika'nın güney ucu, Horn Burnu ile Antarktika Yarımadası'nın kuzey ucu arasındaki bir boğaz olan Drake Boğazı'ndan geçiyor.
Ünlü Öfkeli 50'lerde, 50. ve 60. paraleller arasındaki bölgede, açık denizlerde güzel iki gün. Burası Pasifik ve Atlantik'in çarpıştığı ve gezegendeki en büyük su atlıkarıncasının oluştuğu yerdir. Dünyanın rüzgarı burada rahattır; hain bir buzdağı her an bir geminin yoluna çıkabilir. Güney Okyanusu denizciler tarafından en zorlu su olarak kabul edilir.
Gemi dalgaların üzerinde şiddetle sallanıyor
Düzinelerce yolcu bu bölümü kelimenin tam anlamıyla mide bulandırıcı buluyor. Sonsuza dek tekrar yukarı ve aşağı gider. Beş metre yüksekliğindeki dalgalar, HX denizcilik şirketine ait 140 metre uzunluğundaki geminin sallanmasına, yalpalamasına ve yuvarlanmasına neden oluyor. Kötü şöhretli Drake Shake, yüzlere çok fazla solgunluk getiriyor. Şans eseri, geminin her yerinde deniz tutmuş insanlar için çantaların bulunduğu dağıtıcılar var.
Bir gün Cape Horn'un güneyinde, güney kutup havasında nefesiniz buharlaşmaya başlar. İkincisinde, ilk buzdağı, bir albatros, kambur balinalar – ve son olarak üçüncüsünde deniz sakinleşti: kara göründü!
Hayalinizdeki varış noktasına hoş geldiniz. Yaklaşık 13 milyon kilometre karelik altıncı kıta, Avrupa'dan önemli ölçüde daha büyük ve kendine ait bir evren. İklim o kadar ekstrem ki, hiçbir bitki örtüsü yok, ne bir ağaç, ne bir çalı, ne yosun ne de liken. Antarktika, yüksek teknolojiye sahip kutup istasyonlarında yalnızca deneyimli bilim adamlarının yaşadığı siyah, beyaz ve gri bir kıtadır. Kimsenin olmadığı bir bölge.
Bu hiçbir kuralın olmadığı anlamına gelmez. Aralarında Almanya'nın da bulunduğu 50'den fazla ülke, ekosistemin korunmasının en yüksek önceliğe sahip olduğu çok taraflı anlaşmalarla Antarktika'yı araştırma ve barış bölgesi ilan etti. Dünyanın en büyük doğa rezervidir.
Bölgeye gezi düzenleyenler sorumlu turizm için bir davranış kuralları benimsemiştir. Bitkilerin, böceklerin veya kuş gribi virüsü gibi patojenlerin bulaşmasının önlenmesi amaçlanmaktadır. Kıyı izni sırasında düzenli olarak titizlikle temizlenen ve dezenfekte edilen ve gemide yiyecek kalan lastik botların giyilmesi zorunludur.
Penguenler kruvaziyer misafirlerini rahat bir şekilde karşılıyor
Pléneau Adası'ndaki gentoo penguen kolonilerine yapılan uçuş ziyareti olan ilk kıyı gezisi, kar yağışı nedeniyle beklenenden biraz daha ağır geçti. Çok soğuk değil, yazın sadece bir derece artı. Ancak üstteki beş kat giysiye, eldivenlere, yün şapkaya, termal çoraplara ve uzun külotlara rağmen ısıran rüzgar tarif edilemez. Ancak buz ve denizin buluştuğu sahili ziyaret etmeye değer.
Penguenler sevimli ve korkusuz dostlardır. Kar sopaları taşıyan ve tıkırdayan kameralara sahip kırmızı ceketli iki ayaklılardan etkilenmeden, kıyı ile sörf arasında yoğun bir şekilde ileri geri yürüyorlar. Ve kokuyorlar. Binlerce kuşun bulunduğu bir koloninin amonyak benzeri balık kokusu, saf kutup havasında yüzlerce metre öteden duyulabilir.
Beş gün boyunca “Fridtjof Nansen” el değmemiş koylarda yatıyor, ardından Zodiac, sağlam şişme botlarla karaya çıkıyorsunuz. Port Lockroy'daki İngiliz postanesinde ziyaretçiler, şık bir Antarktika damgasıyla (haftalarca hareket halindeyken) kartpostallar gönderebilirler.
Deception Adası'ndaki Balina Avcıları Körfezi, volkanik bir kraterde harap bir balina avcılığı yerleşimi, bir tür gri ve buz gibi Santorini, düpedüz distopik görünüyor. Ancak bir ila iki saatlik kıyı ziyaretleri her şey değildir. Programda kano turları, kar ayakkabısıyla yürüyüşler ve parıldayan buzdağlarını ve suda bolca süzülen ve devasa yüzgeçlerini havaya uzatan her türden balinayı görmek için Zodyak fotoğraf turları gibi ekstra heyecan verici geziler yer alıyor.
Antarktika'da kamp yapmak için katı kurallar
Ancak en cesur gezi Antarktika topraklarında bir çadırda geçirilen gece olan “Amundsen Gecesi”dir. Adını 1911 yılında yaptığı keşif gezisiyle Güney Kutbu'na ilk ulaşan Norveçli Roald Amundsen'den almıştır.
Piyangoyla yer kazanan herkes, önceden seyrek bir geceye hazırlanır: Yanlarında hiçbir atıştırmalık, sigara, diş macunu ve su götürülmesine izin verilmez. Ekosistemin mikroplardan korunması her şeyden önce gelir. “Geziden önce dinlenin” diyorlar. “O gece hayatının en iyi uykusunu alamayabilirsin.” Belki termoslarda sıcak çay vardır? Hayır. İçinizi ısıtan bir kamp ateşi mi? Hahaha.
Bir de tuvalet sorunu var. Mürettebat üyesi Dario Di Girolamo, “Karada yanımızda iki portatif lazımlık götürüyoruz” diyor. Portatif kimyasal tuvaletler, buz bloklarından yapılmış, gökyüzüne ve denize açık, eskimo kulübesi benzeri bir yarım dairenin arkasına yerleştirilmiştir. Herkes kendi küçük işini oturarak yapmak zorunda. Peki ya büyük olan? “Tamamen yasak. “Sadece işemene izin var, biz ciddiyiz, tabii ki mikroplar yüzünden.” Peki ya karada biri varsa…? “O halde kampı dağıtmamız gerekiyor, herkes gitmeli. Bu konuda çok katıyız.” Ancak daha önce böyle bir aksilik yaşanmamıştı.
Akşam sekiz buçukta Zodiacs kampçıları Kerr Point'teki bir buruna götürüyor. Gemi tarafından sağlanan ve çekilebilir kızaklar üzerinde istiflenen ekipmanlar dahildir: parlak kırmızı çadırlar (böylece kar yığınlarında daha iyi görebilirsiniz), polar uyku tulumları, uyku matları, kendi başınıza şişirilebilen limon yeşili hava yatakları akciğer gücü. Yalnız seyahat ediyorsanız, size bir çadır ortağı atanacak, böylece tamamen yabancı biriyle çok yakınlaşacaksınız.
Saat 10'a gelindiğinde tüm çadırlar kurulur ve buzun, karın ve fokların ortasında sağlam bir şekilde demirlenir. Hava hâlâ gündüz; Antarktika yazında güneş yalnızca gece yarısı civarında batıyor; ancak iki saatten fazla. Ve bu, tüm izcilik benzeri görevlerden kurtulan kampçıların, hafif bir panikle geminin nasıl gözden ve erişilemez bir şekilde uzaklaştığını fark ettikleri ve kendilerini oldukça savunmasız ve yalnız hissettikleri an.
Saat on birde Dario Di Girolamo “Antarktika sessizliği” emrini veriyor: Kapa çeneni, uzan! Çadırın içi çok dar ama şaşırtıcı derecede sıcak olduğundan çorap ve ikinci bir kazak gereksiz. Ancak bu gece herkese dinlenme hakkı tanınmıyor. İki çadır ötedeki Avustralyalı kadın, Antarktika teçhizatıyla dört kez buzun içinden Porta-Lazımlık'a doğru güçlükle yürüyor. Yazar ise saatine göre, pek çok derin uyku periyoduyla birlikte art arda 5 saat 33 dakika uyuyor. İşte buyurun lütfen.
Sabah beş buçukta uyandığımızda şiddetli bir kar fırtınası oluyor, çadırların ve ekipmanların sökülüp burçlara doğru manevra yapılması gerekiyor. Neyse ki “Fridtjof Nansen” umulduğu gibi geri dönüyor. Sıcak içeceklerden oluşan bir kahvaltı ve kapılı ve çatılı bir tuvalet sizi gemide bekliyor. Antarktika kamp sertifikaları dağıtılacak. Sonsuz buzun içinde çorak, soğuk bir geceydi ama kesinlikle serin bir geceydi.
İpuçları ve bilgiler:
Varış: Örneğin Lufthansa ile Frankfurt/Main'den aktarmasız Buenos Aires'e, oradan da Ushuaia'ya. Veya Air Europa ile Frankfurt'tan Madrid üzerinden Buenos Aires'e ve oradan da Ushuaia'ya.
Çadırlı yolculuk seçeneği: Nakliye şirketi HX (Hurtigruten Expeditions), çeşitli kutup keşif gezileri için uzman bir sağlayıcıdır. 15 günlük “Antarktika'nın Önemli Noktaları” gezisinin ücreti, yemekler, program, kıyı gezileri ve tüm uçuşlar, çadırda geceleme dahil kişi başı 10.931 Euro'dur. (“Amundsen Gecesi”) çekilişi kazananlar için ek ücret karşılığında gemide rezervasyon yapılabilir (travelhx.com). GAdventures ayrıca Güney Kutbu'nda bir çadırda bir gece sunuyor (60 katılımcıyla, kişi başı 379 avrodan başlıyor); on bir günlük “Antarktika'ya keşif gezisi” maliyeti kişi başı 4.759 avro artı Almanya'dan Ushuaia'ya uçuşlar (gadventures.com) ).
Daha fazla bilgi: 200 sayfalık “Yalnız Gezegen Antarktika” seyahat rehberi (18,99 Euro, yalnızca İngilizce olarak mevcuttur) faydalıdır.
Geziye katılım nakliye şirketi HX/Hurtigruten Expeditions tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza şu adresten ulaşabilirsiniz: go2.as/independence.
Sessiz, yalnız ve buz gibi. Kendilerini içine soktukları şey, bazı macera arayanlar için ancak şimdi tamamen açıklığa kavuşuyor. “Fridtjof Nansen” onu terk etti. Antarktika'nın uzak bir körfezindeki küçük bir kara parçasında. Ve kaçtı. Gemi ufukta bir buzdağının arkasında, alacakaranlıkta yavaşça kayboldu. Ziyaretçilerden çok da uzakta olmayan iki Weddell foku, karda, alacakaranlıkta yüzgeçleriyle çenelerini kaşıyor. Geride kalanlar için bir ömür boyu sürecek maceraya dönüşen bu geceye başka hiçbir canlı tanık olmaz.
Sonsuz buzun içinde açık havada kamp yapmak, zaten mutlak bir macera olan deniz yolculuğunun muhtemelen en havalı yanıdır. Neredeyse hiç kimse böyle bir şey yaşamadı. Yalnızca birkaç nakliye şirketi Antarktika'da kamp gecelerini mümkün kılıyor (aşağıya bakın). Ve yerler sınırlı sonuçta hassas ekosistem sıkı bir şekilde korunuyor. Bunun özellikle bu yolculuk için anlamı, gemideki 381 yolcudan sadece 30'unun geceyi karada geçirmesine izin veriliyor; 15 adet iki kişilik çadır var. Ancak başvuru listesine 60 civarında cesur kişi girdi. Kimin kazanacağına kura karar verir.
Ancak güneyin derinliklerine yolculuk sadece mutlu kampçılar için değil, gemideki herkes için de unutulmaz bir deneyimdir. Her şey dünyanın en güneyindeki şehir olan Ushuaia'daki havaalanında başlıyor. Burada, Arjantin'deki Tierra del Fuego'da yolcu gemileri Antarktika'ya doğru yola çıkıyor. Oraya yolculuk bile macera dolu. Kutup yeteneğine sahip keşif gemisi, Güney Amerika'nın güney ucu, Horn Burnu ile Antarktika Yarımadası'nın kuzey ucu arasındaki bir boğaz olan Drake Boğazı'ndan geçiyor.
Ünlü Öfkeli 50'lerde, 50. ve 60. paraleller arasındaki bölgede, açık denizlerde güzel iki gün. Burası Pasifik ve Atlantik'in çarpıştığı ve gezegendeki en büyük su atlıkarıncasının oluştuğu yerdir. Dünyanın rüzgarı burada rahattır; hain bir buzdağı her an bir geminin yoluna çıkabilir. Güney Okyanusu denizciler tarafından en zorlu su olarak kabul edilir.
Gemi dalgaların üzerinde şiddetle sallanıyor
Düzinelerce yolcu bu bölümü kelimenin tam anlamıyla mide bulandırıcı buluyor. Sonsuza dek tekrar yukarı ve aşağı gider. Beş metre yüksekliğindeki dalgalar, HX denizcilik şirketine ait 140 metre uzunluğundaki geminin sallanmasına, yalpalamasına ve yuvarlanmasına neden oluyor. Kötü şöhretli Drake Shake, yüzlere çok fazla solgunluk getiriyor. Şans eseri, geminin her yerinde deniz tutmuş insanlar için çantaların bulunduğu dağıtıcılar var.
Bir gün Cape Horn'un güneyinde, güney kutup havasında nefesiniz buharlaşmaya başlar. İkincisinde, ilk buzdağı, bir albatros, kambur balinalar – ve son olarak üçüncüsünde deniz sakinleşti: kara göründü!
Hayalinizdeki varış noktasına hoş geldiniz. Yaklaşık 13 milyon kilometre karelik altıncı kıta, Avrupa'dan önemli ölçüde daha büyük ve kendine ait bir evren. İklim o kadar ekstrem ki, hiçbir bitki örtüsü yok, ne bir ağaç, ne bir çalı, ne yosun ne de liken. Antarktika, yüksek teknolojiye sahip kutup istasyonlarında yalnızca deneyimli bilim adamlarının yaşadığı siyah, beyaz ve gri bir kıtadır. Kimsenin olmadığı bir bölge.
Bu hiçbir kuralın olmadığı anlamına gelmez. Aralarında Almanya'nın da bulunduğu 50'den fazla ülke, ekosistemin korunmasının en yüksek önceliğe sahip olduğu çok taraflı anlaşmalarla Antarktika'yı araştırma ve barış bölgesi ilan etti. Dünyanın en büyük doğa rezervidir.
Bölgeye gezi düzenleyenler sorumlu turizm için bir davranış kuralları benimsemiştir. Bitkilerin, böceklerin veya kuş gribi virüsü gibi patojenlerin bulaşmasının önlenmesi amaçlanmaktadır. Kıyı izni sırasında düzenli olarak titizlikle temizlenen ve dezenfekte edilen ve gemide yiyecek kalan lastik botların giyilmesi zorunludur.
Penguenler kruvaziyer misafirlerini rahat bir şekilde karşılıyor
Pléneau Adası'ndaki gentoo penguen kolonilerine yapılan uçuş ziyareti olan ilk kıyı gezisi, kar yağışı nedeniyle beklenenden biraz daha ağır geçti. Çok soğuk değil, yazın sadece bir derece artı. Ancak üstteki beş kat giysiye, eldivenlere, yün şapkaya, termal çoraplara ve uzun külotlara rağmen ısıran rüzgar tarif edilemez. Ancak buz ve denizin buluştuğu sahili ziyaret etmeye değer.
Penguenler sevimli ve korkusuz dostlardır. Kar sopaları taşıyan ve tıkırdayan kameralara sahip kırmızı ceketli iki ayaklılardan etkilenmeden, kıyı ile sörf arasında yoğun bir şekilde ileri geri yürüyorlar. Ve kokuyorlar. Binlerce kuşun bulunduğu bir koloninin amonyak benzeri balık kokusu, saf kutup havasında yüzlerce metre öteden duyulabilir.
Beş gün boyunca “Fridtjof Nansen” el değmemiş koylarda yatıyor, ardından Zodiac, sağlam şişme botlarla karaya çıkıyorsunuz. Port Lockroy'daki İngiliz postanesinde ziyaretçiler, şık bir Antarktika damgasıyla (haftalarca hareket halindeyken) kartpostallar gönderebilirler.
Deception Adası'ndaki Balina Avcıları Körfezi, volkanik bir kraterde harap bir balina avcılığı yerleşimi, bir tür gri ve buz gibi Santorini, düpedüz distopik görünüyor. Ancak bir ila iki saatlik kıyı ziyaretleri her şey değildir. Programda kano turları, kar ayakkabısıyla yürüyüşler ve parıldayan buzdağlarını ve suda bolca süzülen ve devasa yüzgeçlerini havaya uzatan her türden balinayı görmek için Zodyak fotoğraf turları gibi ekstra heyecan verici geziler yer alıyor.
Antarktika'da kamp yapmak için katı kurallar
Ancak en cesur gezi Antarktika topraklarında bir çadırda geçirilen gece olan “Amundsen Gecesi”dir. Adını 1911 yılında yaptığı keşif gezisiyle Güney Kutbu'na ilk ulaşan Norveçli Roald Amundsen'den almıştır.
Piyangoyla yer kazanan herkes, önceden seyrek bir geceye hazırlanır: Yanlarında hiçbir atıştırmalık, sigara, diş macunu ve su götürülmesine izin verilmez. Ekosistemin mikroplardan korunması her şeyden önce gelir. “Geziden önce dinlenin” diyorlar. “O gece hayatının en iyi uykusunu alamayabilirsin.” Belki termoslarda sıcak çay vardır? Hayır. İçinizi ısıtan bir kamp ateşi mi? Hahaha.
Bir de tuvalet sorunu var. Mürettebat üyesi Dario Di Girolamo, “Karada yanımızda iki portatif lazımlık götürüyoruz” diyor. Portatif kimyasal tuvaletler, buz bloklarından yapılmış, gökyüzüne ve denize açık, eskimo kulübesi benzeri bir yarım dairenin arkasına yerleştirilmiştir. Herkes kendi küçük işini oturarak yapmak zorunda. Peki ya büyük olan? “Tamamen yasak. “Sadece işemene izin var, biz ciddiyiz, tabii ki mikroplar yüzünden.” Peki ya karada biri varsa…? “O halde kampı dağıtmamız gerekiyor, herkes gitmeli. Bu konuda çok katıyız.” Ancak daha önce böyle bir aksilik yaşanmamıştı.
Akşam sekiz buçukta Zodiacs kampçıları Kerr Point'teki bir buruna götürüyor. Gemi tarafından sağlanan ve çekilebilir kızaklar üzerinde istiflenen ekipmanlar dahildir: parlak kırmızı çadırlar (böylece kar yığınlarında daha iyi görebilirsiniz), polar uyku tulumları, uyku matları, kendi başınıza şişirilebilen limon yeşili hava yatakları akciğer gücü. Yalnız seyahat ediyorsanız, size bir çadır ortağı atanacak, böylece tamamen yabancı biriyle çok yakınlaşacaksınız.
Saat 10'a gelindiğinde tüm çadırlar kurulur ve buzun, karın ve fokların ortasında sağlam bir şekilde demirlenir. Hava hâlâ gündüz; Antarktika yazında güneş yalnızca gece yarısı civarında batıyor; ancak iki saatten fazla. Ve bu, tüm izcilik benzeri görevlerden kurtulan kampçıların, hafif bir panikle geminin nasıl gözden ve erişilemez bir şekilde uzaklaştığını fark ettikleri ve kendilerini oldukça savunmasız ve yalnız hissettikleri an.
Saat on birde Dario Di Girolamo “Antarktika sessizliği” emrini veriyor: Kapa çeneni, uzan! Çadırın içi çok dar ama şaşırtıcı derecede sıcak olduğundan çorap ve ikinci bir kazak gereksiz. Ancak bu gece herkese dinlenme hakkı tanınmıyor. İki çadır ötedeki Avustralyalı kadın, Antarktika teçhizatıyla dört kez buzun içinden Porta-Lazımlık'a doğru güçlükle yürüyor. Yazar ise saatine göre, pek çok derin uyku periyoduyla birlikte art arda 5 saat 33 dakika uyuyor. İşte buyurun lütfen.
Sabah beş buçukta uyandığımızda şiddetli bir kar fırtınası oluyor, çadırların ve ekipmanların sökülüp burçlara doğru manevra yapılması gerekiyor. Neyse ki “Fridtjof Nansen” umulduğu gibi geri dönüyor. Sıcak içeceklerden oluşan bir kahvaltı ve kapılı ve çatılı bir tuvalet sizi gemide bekliyor. Antarktika kamp sertifikaları dağıtılacak. Sonsuz buzun içinde çorak, soğuk bir geceydi ama kesinlikle serin bir geceydi.
İpuçları ve bilgiler:
Varış: Örneğin Lufthansa ile Frankfurt/Main'den aktarmasız Buenos Aires'e, oradan da Ushuaia'ya. Veya Air Europa ile Frankfurt'tan Madrid üzerinden Buenos Aires'e ve oradan da Ushuaia'ya.
Çadırlı yolculuk seçeneği: Nakliye şirketi HX (Hurtigruten Expeditions), çeşitli kutup keşif gezileri için uzman bir sağlayıcıdır. 15 günlük “Antarktika'nın Önemli Noktaları” gezisinin ücreti, yemekler, program, kıyı gezileri ve tüm uçuşlar, çadırda geceleme dahil kişi başı 10.931 Euro'dur. (“Amundsen Gecesi”) çekilişi kazananlar için ek ücret karşılığında gemide rezervasyon yapılabilir (travelhx.com). GAdventures ayrıca Güney Kutbu'nda bir çadırda bir gece sunuyor (60 katılımcıyla, kişi başı 379 avrodan başlıyor); on bir günlük “Antarktika'ya keşif gezisi” maliyeti kişi başı 4.759 avro artı Almanya'dan Ushuaia'ya uçuşlar (gadventures.com) ).
Daha fazla bilgi: 200 sayfalık “Yalnız Gezegen Antarktika” seyahat rehberi (18,99 Euro, yalnızca İngilizce olarak mevcuttur) faydalıdır.
Geziye katılım nakliye şirketi HX/Hurtigruten Expeditions tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza şu adresten ulaşabilirsiniz: go2.as/independence.