İsa doğduğunda, Doğu'dan gelen bilge adamlar Beytüllahim'e buhur ve altın getirdiler. Nadir buhur ağacının katılaşmış reçinesi ve tarihi, Umman'ın başkenti Maskat'taki bir çarşıdan daha iyi bir yerde keşfedilemez.
Uzun cübbeli gölgeler, yarı karanlıkta dükkân dükkân dükkâna koşuyor, üç kat merdiven çıkıp birkaç metrekarelik, rafları tavana kadar uzanan dükkânların içinde kayboluyor.
Bir köşede kavisli hançerler satılıyor, hemen yan tarafta ise birisi kaliteli kumaşlar üzerinde pazarlık yapıyor. Tatlı, şeker ve demli çay kokuyor, aynı zamanda tütün ve doğuya özgü baharatlar da kokuyor – ve hepsinden önemlisi şenlik, kilise, ibadet ve bir şekilde Noel kokuyor.
Bu sırada dışarıdan mahalleden bir müezzin ezan okuyor, uzaktan da koroya başkaları katılıyor. Maskat'ın Al Muttrah Çarşısı'nın ara sokaklarının üzerindeki kirişli tavanın ve vitray çatının arkasına gizlenmiş minaresi de kendisi gibi görünmez.
Birkaç saniye önce Murtada Najwani uzun beyaz bir elbiseyle Bakhoor al-Ameen'in tezgahına geldi: Dört kiloya ihtiyacı vardı. Acil. Neredeyse hiçbir şeyi kalmadı, evdeki malzemeler neredeyse tükendi. “İyi kalite lütfen” dedi ve tezgahın solundaki dağı işaret etti: “Ondan!”
Al-Ameen küreği alıp her biri farklı şekilli, hepsi sert ama hiçbiri taş gibi olmayan kahverengi-sarı taş yığınına kazıyor. Onları eski moda terazilere kürekle atıyor ve ağırlıklarla hokkabazlık yapıyor.
Bakhoor al-Ameen ne satıyor? Tütsü. Ve mür. Umman'ın başkentindeki Al Muttrah Çarşısı'nın ortasındaki ailenin küçük dükkanında yaşayan üçüncü nesil. Çalışma günü boyunca havanın nasıl olduğunu görmüyor. Kapalıçarşının yarı karanlığında sohbet ediyor, para topluyor ve telefon görüşmeleri yapıyor.
Güneş parlıyor mu? Büyük olasılıkla. Neredeyse her zaman olduğu gibi burada, Arap Yarımadası'nın güneydoğu ucunda, Hint Okyanusu kıyısından 100 metreden daha az uzakta. Kasanın yanındaki küçük kasede ne pişiyor? Tütsü. Doğal olarak.
Peki Murtada dört kiloyla ne istiyor? Bunları, birkaç parça kömürle birlikte evin her yerinde, aroma lambalarına benzeyen küçük kil çanaklarda gün boyu azar azar yakıyor. Bu kokuyu çok seviyor, çocukluğundan beri tanıyor ve bu kokudan yalnızca seyahat ederken kaçınıyor. “O buraya ait. Eve. Tıpkı senin bahçen gibi. Seyahat ederken onu yanınıza almıyorsunuz” diyor. Yeni satın aldığı şeyin yaklaşık bir ay dayanması gerekir.
Buhur uzun zamandır bir gizemdi
Geçmişte bu madde altınla tartılıyordu; Avrupalılar bunun aslında ne tür bir malzeme olduğunu, mineral mi yoksa bitki kökenli mi olduğunu uzun süre bilmiyorlardı. Ve tam olarak nereden geldiğini. Bu malzemeyi çevreleyen gizem, onu antik çağlarda ve Orta Çağ'da daha da ilginç hale getirdi.
Buhur insanlar için o kadar değerliydi ki, onu tanrılara ve yöneticilere ayırdılar – eski Romalıların yanı sıra Akdeniz'in diğer yakasındaki Mısırlılar için de. Buhur daha sonra Hıristiyan törenlerinin ayinlerinde de kendine yer buldu: yine çok değerli olduğu için başka hiçbir yerde neredeyse hiç yakılmadı ve bu nedenle özel büyü anlamına geliyordu. Ve en yüksek onur için.
Bugün bile Batı'daki insanlar hala tütsüyü Noel'le ilişkilendiriyor. Bakhoor al-Ameen bunu duydu: “Çünkü Magi, Beytüllahim'e değerli hediyeler olarak buhur ve mürrüsafi Doğu'dan getirdi.” Ve bunu söylerken, birkaç parçası sağ elinin parmakları arasında ileri geri kayıyor.
Buhur ağacı yalnızca iklim açısından çok özel birkaç bölgede yetişir. Sıcak olmalı ama aynı zamanda nemli olmalı. Ara sıra çiselemeli ama dökülmemeli. Umman'ın güneyinde, başkentin çarşılarından yaklaşık 1000 kilometre uzaklıktaki Salalah'ın hinterlandında, Yemen'de, Suudi Arabistan'ın birkaç güneybatı köşesinde ve Somali'de durum böyle.
Şeytanlara karşı şekerle
Söz konusu taşların, neredeyse iki buçuk metreden fazla büyüyemeyen, geniş yayılan bir taç geliştiren ve yılda ortalama üç ila yedi kilo arasında verim sunan sığla ağacının sertleştirilmiş reçinesi olduğu iddia ediliyor. Kabuk on iki ay içinde üç kez çizilir ve sütlü reçine dışarı sızar ve kısa sürede katılaşır. Üçüncü hasat her zaman en iyi kaliteyi sunar.
Geleneğe göre tütsü toplamak tamamen güvenli değildir. Tek bir adam asla bunu yapmamalı, asla davul çalmadan ve şarkı söylemeden, asla bir kase tatlı helvayı ağacın yanına koymadan. Ummanlılar her tütsü ağacının altında yatıştırılması gereken bir iblisin yaşadığına inanıyor.
Ve kendilerini çok zayıf hissetmemek için 25 adamla gelirler ve şarkılarında şeytana hasat yapıp yapamayacaklarını sorarlar. Bunun pratik faydaları var: efsane ağaçların korunmasına yardımcı oldu. Yüzyıllar boyunca iblis korkusu, hırsızların geceleri uzak vadilerde gizlice tütsü toplamasını engelledi.
Tütsünün etkisi var mı? Murtada Najwani omuz silkiyor: “Melekleri beslediğini söylüyorlar. Ve ne olursa olsun, harika kokuyor ve sinekleri öldürüyor.” Ve hızla ocağa bir kırıntı daha koyar.
Umman için ipuçları ve bilgiler:
Varış: Oman Air (www.omanair.com) ile Frankfurt veya Münih'ten Muscat'a uçuş. Diğer havayolları bağlantı bağlantıları sunmaktadır.
Konaklama: “Centara Muscat”, Al-Ghala iş bölgesinde merkezi bir konuma sahiptir. İki kişilik çift kişilik odada gecelik konaklamalar 50 Euro'nun biraz altında bir fiyattan başlamaktadır. “Shangri-la Barr al Jissah” doğrudan Umman Körfezi'nin doğusunda, şehrin doğusunda yer alıyor ve fiyatı 235 avro.
Bilgi: Umman Turizm Ofisi
Geziye katılım Shangri-la tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza şu adresten ulaşabilirsiniz: go2.as/independence.
Uzun cübbeli gölgeler, yarı karanlıkta dükkân dükkân dükkâna koşuyor, üç kat merdiven çıkıp birkaç metrekarelik, rafları tavana kadar uzanan dükkânların içinde kayboluyor.
Bir köşede kavisli hançerler satılıyor, hemen yan tarafta ise birisi kaliteli kumaşlar üzerinde pazarlık yapıyor. Tatlı, şeker ve demli çay kokuyor, aynı zamanda tütün ve doğuya özgü baharatlar da kokuyor – ve hepsinden önemlisi şenlik, kilise, ibadet ve bir şekilde Noel kokuyor.
Bu sırada dışarıdan mahalleden bir müezzin ezan okuyor, uzaktan da koroya başkaları katılıyor. Maskat'ın Al Muttrah Çarşısı'nın ara sokaklarının üzerindeki kirişli tavanın ve vitray çatının arkasına gizlenmiş minaresi de kendisi gibi görünmez.
Birkaç saniye önce Murtada Najwani uzun beyaz bir elbiseyle Bakhoor al-Ameen'in tezgahına geldi: Dört kiloya ihtiyacı vardı. Acil. Neredeyse hiçbir şeyi kalmadı, evdeki malzemeler neredeyse tükendi. “İyi kalite lütfen” dedi ve tezgahın solundaki dağı işaret etti: “Ondan!”
Al-Ameen küreği alıp her biri farklı şekilli, hepsi sert ama hiçbiri taş gibi olmayan kahverengi-sarı taş yığınına kazıyor. Onları eski moda terazilere kürekle atıyor ve ağırlıklarla hokkabazlık yapıyor.
Bakhoor al-Ameen ne satıyor? Tütsü. Ve mür. Umman'ın başkentindeki Al Muttrah Çarşısı'nın ortasındaki ailenin küçük dükkanında yaşayan üçüncü nesil. Çalışma günü boyunca havanın nasıl olduğunu görmüyor. Kapalıçarşının yarı karanlığında sohbet ediyor, para topluyor ve telefon görüşmeleri yapıyor.
Güneş parlıyor mu? Büyük olasılıkla. Neredeyse her zaman olduğu gibi burada, Arap Yarımadası'nın güneydoğu ucunda, Hint Okyanusu kıyısından 100 metreden daha az uzakta. Kasanın yanındaki küçük kasede ne pişiyor? Tütsü. Doğal olarak.
Peki Murtada dört kiloyla ne istiyor? Bunları, birkaç parça kömürle birlikte evin her yerinde, aroma lambalarına benzeyen küçük kil çanaklarda gün boyu azar azar yakıyor. Bu kokuyu çok seviyor, çocukluğundan beri tanıyor ve bu kokudan yalnızca seyahat ederken kaçınıyor. “O buraya ait. Eve. Tıpkı senin bahçen gibi. Seyahat ederken onu yanınıza almıyorsunuz” diyor. Yeni satın aldığı şeyin yaklaşık bir ay dayanması gerekir.
Buhur uzun zamandır bir gizemdi
Geçmişte bu madde altınla tartılıyordu; Avrupalılar bunun aslında ne tür bir malzeme olduğunu, mineral mi yoksa bitki kökenli mi olduğunu uzun süre bilmiyorlardı. Ve tam olarak nereden geldiğini. Bu malzemeyi çevreleyen gizem, onu antik çağlarda ve Orta Çağ'da daha da ilginç hale getirdi.
Buhur insanlar için o kadar değerliydi ki, onu tanrılara ve yöneticilere ayırdılar – eski Romalıların yanı sıra Akdeniz'in diğer yakasındaki Mısırlılar için de. Buhur daha sonra Hıristiyan törenlerinin ayinlerinde de kendine yer buldu: yine çok değerli olduğu için başka hiçbir yerde neredeyse hiç yakılmadı ve bu nedenle özel büyü anlamına geliyordu. Ve en yüksek onur için.
Bugün bile Batı'daki insanlar hala tütsüyü Noel'le ilişkilendiriyor. Bakhoor al-Ameen bunu duydu: “Çünkü Magi, Beytüllahim'e değerli hediyeler olarak buhur ve mürrüsafi Doğu'dan getirdi.” Ve bunu söylerken, birkaç parçası sağ elinin parmakları arasında ileri geri kayıyor.
Buhur ağacı yalnızca iklim açısından çok özel birkaç bölgede yetişir. Sıcak olmalı ama aynı zamanda nemli olmalı. Ara sıra çiselemeli ama dökülmemeli. Umman'ın güneyinde, başkentin çarşılarından yaklaşık 1000 kilometre uzaklıktaki Salalah'ın hinterlandında, Yemen'de, Suudi Arabistan'ın birkaç güneybatı köşesinde ve Somali'de durum böyle.
Şeytanlara karşı şekerle
Söz konusu taşların, neredeyse iki buçuk metreden fazla büyüyemeyen, geniş yayılan bir taç geliştiren ve yılda ortalama üç ila yedi kilo arasında verim sunan sığla ağacının sertleştirilmiş reçinesi olduğu iddia ediliyor. Kabuk on iki ay içinde üç kez çizilir ve sütlü reçine dışarı sızar ve kısa sürede katılaşır. Üçüncü hasat her zaman en iyi kaliteyi sunar.
Geleneğe göre tütsü toplamak tamamen güvenli değildir. Tek bir adam asla bunu yapmamalı, asla davul çalmadan ve şarkı söylemeden, asla bir kase tatlı helvayı ağacın yanına koymadan. Ummanlılar her tütsü ağacının altında yatıştırılması gereken bir iblisin yaşadığına inanıyor.
Ve kendilerini çok zayıf hissetmemek için 25 adamla gelirler ve şarkılarında şeytana hasat yapıp yapamayacaklarını sorarlar. Bunun pratik faydaları var: efsane ağaçların korunmasına yardımcı oldu. Yüzyıllar boyunca iblis korkusu, hırsızların geceleri uzak vadilerde gizlice tütsü toplamasını engelledi.
Tütsünün etkisi var mı? Murtada Najwani omuz silkiyor: “Melekleri beslediğini söylüyorlar. Ve ne olursa olsun, harika kokuyor ve sinekleri öldürüyor.” Ve hızla ocağa bir kırıntı daha koyar.
Umman için ipuçları ve bilgiler:
Varış: Oman Air (www.omanair.com) ile Frankfurt veya Münih'ten Muscat'a uçuş. Diğer havayolları bağlantı bağlantıları sunmaktadır.
Konaklama: “Centara Muscat”, Al-Ghala iş bölgesinde merkezi bir konuma sahiptir. İki kişilik çift kişilik odada gecelik konaklamalar 50 Euro'nun biraz altında bir fiyattan başlamaktadır. “Shangri-la Barr al Jissah” doğrudan Umman Körfezi'nin doğusunda, şehrin doğusunda yer alıyor ve fiyatı 235 avro.
Bilgi: Umman Turizm Ofisi
Geziye katılım Shangri-la tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza şu adresten ulaşabilirsiniz: go2.as/independence.