Almanya'nın beş katı büyüklüğündeki Grönland buz örtüsü, Antarktika'dan sonra dünyanın en büyük ikinci buz alanıdır. Onu geçmek ancak 140 yıl önce mümkündü. Bugün her yıl yaklaşık 100 kişi haftalarca buzlu çölde seyahat ediyor. Bunlardan biri, iki arkadaşıyla birlikte sonsuz buzda toplam beş hafta geçiren Potsdam'dan Geertje Marquardt. Yedekte 80 kiloluk bir kızakla 550 kilometre yol kat etti.
DÜNYA: Turunuz sırasında termometre eksi 35 dereceye düştü. Soğuk ayak ve ellere karşı öneriniz nedir?
Geertje Marquardt: Uyku tulumuma girmeden önce her zaman beş ila on dakika boyunca gerçekten iyi egzersiz yaptım. Aksi takdirde doğal lifler en iyi sıcaklığı sağlar: yün çoraplar, koyun derisi, eldivenler. En iyi yaklaşım soğan kabuğu prensibidir: İnce eldivenlerin üzerine kalın eldivenler, tercihen parmak eldivenleri yerine eldivenler. Ayakkabı ile çorap veya el ile eldiven arasındaki havanın ısınması için her şey çok sıkı olmamalıdır.
DÜNYA: Grönland geçişinize Nisan 2023'ün ortalarında Grönland'ın doğu kıyısında, Tasiilaq yakınlarında yola çıktınız. Burası Grönland keşif gezileri için bir tür ana kamp mı?
– Marquardt: Bunu söyleyebilirsin. Maceraperest sahnesinin ikonu Robert Peroni burada yaşıyor. 1983 yılında Güney Tirol yerlisi Grönland'ı en geniş noktasından geçti; bu, bugün hala elinde tuttuğu bir dünya rekoru. Şu anda neredeyse 80 yaşında ve neredeyse tüm Grönland keşif gezilerinin başladığı veya bittiği Tasiilaq'taki “Hotel Red House”u yerel Inuitlerle birlikte otuz yıldır işletiyor. Çünkü yalnızca Grönland'ı buz kenarından buz kenarına geçenler gerçek bir geçişten söz edebilir.
DÜNYA: Peki buzun kenarı Tasiilaq'ın hemen arkasında mı başlıyor?
– Marquardt: Birkaç kilometre içeriden başlıyor. Kulağa bir taş atımı gibi geliyor ama oraya kızaklarla ulaşmak için iki günü kıyıdaki molozların üzerinde kızakları kaldırıp sürüklemek zorunda kalmamız gerekirdi. Neredeyse imkansız olduğundan helikopterle buzun kenarına uçtuk.
DÜNYA: Grönland'ı geçen insanlar resmi olarak kaydediliyor mu?
– Marquardt: Evet, Grönland hükümetinin izin ofisinde. Medeniyetten ayrıldığımızda polisten kaydımızı silmek zorunda kaldık ve keşif gezimiz batı kıyısına ulaştığında tekrar kaydımızı silmek zorunda kaldık.
DÜNYA: Grönland'ı geçmek isteyen herkes böyle bir izin alıyor mu?
– Marquardt: Hükümet bizimki gibi bilimsel ve sportif geziler arasında ayrım yapıyor. İki arkadaşım ve ben, olası bir kurtarma uçuşunu ödeyebilmek için özel sigortaya, birkaç bin avroluk banka garantisine ve uydu cihazları ve silahlar için yetki belgelerine ihtiyacımız vardı. Ve en önemlisi, herkesin kendi dağ deneyimlerini anlatan bir açık hava özgeçmişi sunması gerekiyordu.
DÜNYA: Açık havada özgeçmişinizde ne vardı?
– Marquardt: Birkaç kez İskandinavya ve İzlanda'da daha uzun kış turlarına katıldım, örneğin Norveç Hardangervidda'da iki haftalık bir kış turu. Orada ayrıca Grönland'daki kıyafet, kayak, kayak botları ve teknoloji gibi ekipmanlarımızı da test ettik.
DÜNYA: Peki bu izin için yeterli miydi?
– Marquardt: O zaman ne hayal ediyorsun? Daha önce Kuzey Kutbu'na gittiğinizi mi? Fridtjof Nansen de bunu yaptığı için bilinçli olarak Grönland'ı Norveç platosunda geçmeye karar verdik. Ve bilindiği gibi, 1888'de Grönland buz tabakasını başarıyla geçen ilk kişiydi.
DÜNYA: Bunları birbiriyle karşılaştırabilir misiniz? Bugün konu kıyafet ve ekipman olduğunda tamamen farklı gereksinimleriniz var.
– Marquardt: Ancak iklim ve yerel koşullar 1888'dekiyle aynı: Arkanızda ağır bir kızak çekmeniz ve haftalarca aynı “kayak, yemek, uyku, tekrar” ritmini sürdürmeniz gerekiyor.
DÜNYA: Ne demek istiyorsun?
– Marquardt: Sabah 4.30'da kalkıyorsunuz ve yaptığınız ilk şey içme suyu almak oluyor. Kar dolu bir tencereyi erittiğinizde geriye sadece bir su birikintisi kalır. Kahvaltıda, termosta, akşam yemeğinde suyun eritilmesi günde iki saat sürüyor. Kahvaltıdan sonra çadırı toplayın ve kızağı toplayın.
Sabah 7 civarında hareket. Bir saat koşun, kısa bir mola verin, sebze suyu veya tatlı çay, yulaf ezmesi barı ile termostan bir yudum alın. Bir saat daha yürüyün. Duraklat. Koşmak. Duraklat. Koşmak. Günde on iki aşamaya kadar.
Öğleden sonra yeni kampı hazırlayın; bu, kesilmiş buz bloklarından tuvalete gitmek, çadırı kurmak, suyu eritmek, yemek yemek, uyumak için rüzgar kesici ve mahremiyet perdesi yığmak anlamına gelir. Fridtjof Nansen de benzer bir şey yapacaktı. Aksi takdirde 550 kilometrelik yolu yürüyerek 30, 35 ya da Nansen gibi 40 günde kat edemezsiniz.
DÜNYA: Bu acele neden? Madem çadır kurmak bu kadar zahmetli, iki gün ara verip güzel bir gece uykusu çekemez misin?
– Marquardt: Bu tür turlarda, kötü hava koşulları nedeniyle her zaman zorunlu molalar olur ve bunları daha sonra dinlenmek için kullanırsınız. Ancak sırf uyumak için sebepsiz yere ara vermek, karların erimesi için gereken yiyecek ve yakıtın tükenmesine yol açabilir. Buz üzerinde ihtiyacınız olan her şeyin arkanızda çektiğiniz kızakta olduğunu unutmamalısınız. Bu yüzden aylarca paketleme listesi üzerinde çalıştım ve her gramı saklamaya çalıştım.
DÜNYA: Bir kazak daha az, dört çikolata daha, sorun ne?
– Marquardt: Çünkü onsuz yapabileceğim hiçbir şey yoktu. Kızağım zaten 80 kiloydu, bunun 50 kilosu çadır, uyku tulumu, yakıt, kürek, tüfek, teknik ekipman, geri kalan 30 kilosu da yiyecekti. Erzak tam olarak bölünmüştü çünkü Grönland'ı 31 günde geçmek istiyorduk. 34 gün oldu, bu da bir sorundu. Çünkü günde 4500 kilokalori ile idare edebileceğimi sanıyordum. Bir hata, sadece iki hafta sonra sürekli açlık çekiyordum. Muhtemelen günde 6000 kilokalori ile daha iyi hesaplardım. Ama o zaman kızak daha da ağırlaşırdı.
DÜNYA: Yiyecek ve yakıt tükettiğiniz için kızak her geçen gün daha da hafiflemiyor mu?
– Marquardt: Evet ama bu günde sadece bir kiloya denk geliyor çünkü teneke kutu, torba gibi tüm atıkları yanınızda götürmeniz gerekiyor. Buz tabakasının üzerinde kalmıyorlar. Bu yüzden kızak beş gün sonra hâlâ 75 kilo ağırlığındaydı. Artık Grönland'ı geçerken neden yeterince yiyemediğinizi ve geç uyuyamadığınızı anlayabilirsiniz.
DÜNYA: Peki kızağın başlangıç ağırlığı 81 veya 82 kilodan yüksek olsaydı, turunuzun aşırı ağırlık nedeniyle başarısız olabileceğini mi düşünüyorsunuz?
– Marquardt: Bunu bilmiyorum. Kızağımızın ağırlığını tam olarak 80 kilo olarak hesaplamıştık, böylece yokuş yukarı saatte 1,5 ile 3,5 kilometre arasında belirli bir ortalama hızı koruyabilirdik. Grönland buz tabakası kontakt lens gibi kavisli, ilk 250 kilometresi yokuş yukarı, sonra geniş bir plato var ve sonunda hafif yokuş aşağı iniyor.
DÜNYA: Bu, turun son günlerinde kızağın arkalarından tek başına kaydığı anlamına mı geliyor?
– Marquardt: Ben de öyle umuyordum ama durum böyle değildi. İşlerin kötüye gittiğini pek fark etmedik. Ve arazi çok zorlu olduğundan daha fazla hızlanamadık. İklim değişikliğinin bir sonucu olarak Grönland buz tabakası da değişiyor, özellikle de ince kenarları; daha kırılgan hale geliyor ve giderek daha büyük yarıklarla kesişiyor. Yukarıdaki kar köprüsü genellikle kızakların ağırlığını taşıyacak kadar kalındır. Ancak bazen görünmez bir çatlağın üzerinde ince bir kar örtüsü kalır. Deneyimli maceracılar bile bu şekilde ölüme düşmüştür.
DÜNYA: Kulağa dramatik geliyor.
– Marquardt: Bu da öyleydi. Turumuzun son gününde iki arkadaşım vurulduğunda karaya sadece birkaç yüz metre uzaklıktaydık. Bellerine kadar eriyen su gölüne çöktüler. Şans eseri kendilerini dışarı çıkarmayı başardılar. Kulağa inanılmaz geliyor ama aslında kendimizi sırılsıklam ve son gücümüzle, kararlaştırılan buluşma noktasına, bir nakliyecinin beklediği yere sürükledik.
DÜNYA: Siz bir sanatçısınız, evli ve iki çocuk babasısınız ve turneye çıktığınızda 48 yaşındaydınız. Bütün bunları kendine neden yaptın?
– Marquardt: Bunlar dağcılara sorulan tipik sorulardır.
DÜNYA: Veya Everest Dağı'na kayıt avcıları.
– Marquardt: Hayır, karşılaştırma işe yaramıyor. Kuzeyi ve onun manzaralarını, kışı ve karı, aşırılıkları ve zorlukları seviyorum. Ama asla kendimi gereksiz tehlikeye maruz bırakmam. Bu yüzden turumuzu titizlikle hazırladık. İki yıl boyunca sıkı çalıştım ve ayrıca Potsdam Üniversitesi'ndeki spor hekimliği fakültesinden tavsiyeler aldım.
DÜNYA: Görünüşe göre başarıyla.
– Marquardt: Nasıl alınır? Deneyimli kutup yürüyüşçüleri, 30'lu yaşların ortalarına kadar böyle bir tur için kendinizi eğitebileceğinizi ancak 40'lı yaşlardan sonra bunun neredeyse imkansız olduğunu söylüyor. Potsdam halkı da şüpheciydi. Sonunda kızak, koşu ve buz banyosu yerine ormanda lastik çekerek kendi antrenman planımı yaptım. Bununla birlikte, başlangıçta fiziğim ile ilgili sorunlar yaşadım, ancak her geçen gün işler daha iyi hale geldi – bu arada, Kuzey Kutbu'ndaki insanların çok daha hızlı kilo verdiğine dair tüm tahminlerin aksine. Benim için durum tam tersiydi. Ve Grönland'da başka bir şey daha öğrendim: Ruhun da en az fiziksel olan kadar önemli olduğu.
DÜNYA: Buzlu çölde bir tur uzun vadede monoton hale geldiği için mi?
– Marquardt: Kızım da ona bu muhteşem manzaranın fotoğraflarını gösterene kadar buna inanıyordu. Bu genişlik! Sadece buz dünyasında görülebilen, güneşin etrafındaki parlak halkanın üzerindeki bu beyaz yüzeyin ışıltısı! Ve sonra ufkun bembeyaz olduğu bu dünyaya adım atıyorsunuz. Monotonluğun hem güzellik hem de küstahlık olduğu bir yer. Grönland sizi sınırlarınızı zorluyor çünkü doğada ne kadar önemsiz olduğunuzu öğreniyorsunuz.
DÜNYA: Bir örnek?
– Marquardt: İlk hafta üç kişilik yolculuğumuzun en arka sıralarında yer alan ben oldum çünkü en az tecrübeli ve aynı zamanda en yavaş olan bendim. Bana da tam olarak böyle oldu çünkü Grönland'ın da ortaklarımı değiştirdiğini hemen fark ettim. Böylece ilk gün onlarla aramızdaki mesafe çok açıldı. Bana dönüp bakmadılar bile gibi geldi. Neden böyle koşuyorlar? Hiçbirimizin bilmediği, yaşanması zor bir bölgenin yabancılarıyız. Kayaklarımın altındaki uzun deri sorun yaratsa ve düşüp kalkamasam, sesimi duyarlar mıydı? Bunlar aklımdan geçen düşüncelerdi.
DÜNYA: Peki kuzeyin büyüsüne kapılmış birinin güvenlik açısından organize bir tura çıkması gerekmez mi?
– Marquardt: Her biri istediği gibi. Grönland geçişleri sunan ve organizasyonel, teknik ve kişilerarası birçok sorunu hafifleten seyahat acenteleri var. Ancak maliyetleri unutmayın. Özel olarak organize edilmiş bir Grönland geçişi, organize bir turdan birçok kez daha ucuzdur. Ve daha eğitici! Sonuçta, eğer paranın bir önemi yoksa, istediğiniz yerden alınıp istediğiniz yere bırakabilirsiniz. Ama sınırlarına ulaşıyor musun?
Geertje Marquardt 1975'te Rostock'ta doğdu. 20 yılı aşkın süredir serbest kar ve buz sanatçısı olarak çalışıyor ve fotoğrafçı, gazeteci ve blog yazarı olarak çalışıyor. Ailesiyle birlikte Potsdam-Babelsberg'de yaşıyor. Geertje Marquardt, deneyimleri hakkında bir kitap yazmıştır: “Buzkıran: Grönland'a yaptığım keşif gezisi ve hayalinizin peşinden gitme cesareti hakkında”, Dumont Reiseverlag, 250 sayfadan oluşuyor ve fiyatı 17,95 avro.
DÜNYA: Turunuz sırasında termometre eksi 35 dereceye düştü. Soğuk ayak ve ellere karşı öneriniz nedir?
Geertje Marquardt: Uyku tulumuma girmeden önce her zaman beş ila on dakika boyunca gerçekten iyi egzersiz yaptım. Aksi takdirde doğal lifler en iyi sıcaklığı sağlar: yün çoraplar, koyun derisi, eldivenler. En iyi yaklaşım soğan kabuğu prensibidir: İnce eldivenlerin üzerine kalın eldivenler, tercihen parmak eldivenleri yerine eldivenler. Ayakkabı ile çorap veya el ile eldiven arasındaki havanın ısınması için her şey çok sıkı olmamalıdır.
DÜNYA: Grönland geçişinize Nisan 2023'ün ortalarında Grönland'ın doğu kıyısında, Tasiilaq yakınlarında yola çıktınız. Burası Grönland keşif gezileri için bir tür ana kamp mı?
– Marquardt: Bunu söyleyebilirsin. Maceraperest sahnesinin ikonu Robert Peroni burada yaşıyor. 1983 yılında Güney Tirol yerlisi Grönland'ı en geniş noktasından geçti; bu, bugün hala elinde tuttuğu bir dünya rekoru. Şu anda neredeyse 80 yaşında ve neredeyse tüm Grönland keşif gezilerinin başladığı veya bittiği Tasiilaq'taki “Hotel Red House”u yerel Inuitlerle birlikte otuz yıldır işletiyor. Çünkü yalnızca Grönland'ı buz kenarından buz kenarına geçenler gerçek bir geçişten söz edebilir.
DÜNYA: Peki buzun kenarı Tasiilaq'ın hemen arkasında mı başlıyor?
– Marquardt: Birkaç kilometre içeriden başlıyor. Kulağa bir taş atımı gibi geliyor ama oraya kızaklarla ulaşmak için iki günü kıyıdaki molozların üzerinde kızakları kaldırıp sürüklemek zorunda kalmamız gerekirdi. Neredeyse imkansız olduğundan helikopterle buzun kenarına uçtuk.
DÜNYA: Grönland'ı geçen insanlar resmi olarak kaydediliyor mu?
– Marquardt: Evet, Grönland hükümetinin izin ofisinde. Medeniyetten ayrıldığımızda polisten kaydımızı silmek zorunda kaldık ve keşif gezimiz batı kıyısına ulaştığında tekrar kaydımızı silmek zorunda kaldık.
DÜNYA: Grönland'ı geçmek isteyen herkes böyle bir izin alıyor mu?
– Marquardt: Hükümet bizimki gibi bilimsel ve sportif geziler arasında ayrım yapıyor. İki arkadaşım ve ben, olası bir kurtarma uçuşunu ödeyebilmek için özel sigortaya, birkaç bin avroluk banka garantisine ve uydu cihazları ve silahlar için yetki belgelerine ihtiyacımız vardı. Ve en önemlisi, herkesin kendi dağ deneyimlerini anlatan bir açık hava özgeçmişi sunması gerekiyordu.
DÜNYA: Açık havada özgeçmişinizde ne vardı?
– Marquardt: Birkaç kez İskandinavya ve İzlanda'da daha uzun kış turlarına katıldım, örneğin Norveç Hardangervidda'da iki haftalık bir kış turu. Orada ayrıca Grönland'daki kıyafet, kayak, kayak botları ve teknoloji gibi ekipmanlarımızı da test ettik.
DÜNYA: Peki bu izin için yeterli miydi?
– Marquardt: O zaman ne hayal ediyorsun? Daha önce Kuzey Kutbu'na gittiğinizi mi? Fridtjof Nansen de bunu yaptığı için bilinçli olarak Grönland'ı Norveç platosunda geçmeye karar verdik. Ve bilindiği gibi, 1888'de Grönland buz tabakasını başarıyla geçen ilk kişiydi.
DÜNYA: Bunları birbiriyle karşılaştırabilir misiniz? Bugün konu kıyafet ve ekipman olduğunda tamamen farklı gereksinimleriniz var.
– Marquardt: Ancak iklim ve yerel koşullar 1888'dekiyle aynı: Arkanızda ağır bir kızak çekmeniz ve haftalarca aynı “kayak, yemek, uyku, tekrar” ritmini sürdürmeniz gerekiyor.
DÜNYA: Ne demek istiyorsun?
– Marquardt: Sabah 4.30'da kalkıyorsunuz ve yaptığınız ilk şey içme suyu almak oluyor. Kar dolu bir tencereyi erittiğinizde geriye sadece bir su birikintisi kalır. Kahvaltıda, termosta, akşam yemeğinde suyun eritilmesi günde iki saat sürüyor. Kahvaltıdan sonra çadırı toplayın ve kızağı toplayın.
Sabah 7 civarında hareket. Bir saat koşun, kısa bir mola verin, sebze suyu veya tatlı çay, yulaf ezmesi barı ile termostan bir yudum alın. Bir saat daha yürüyün. Duraklat. Koşmak. Duraklat. Koşmak. Günde on iki aşamaya kadar.
Öğleden sonra yeni kampı hazırlayın; bu, kesilmiş buz bloklarından tuvalete gitmek, çadırı kurmak, suyu eritmek, yemek yemek, uyumak için rüzgar kesici ve mahremiyet perdesi yığmak anlamına gelir. Fridtjof Nansen de benzer bir şey yapacaktı. Aksi takdirde 550 kilometrelik yolu yürüyerek 30, 35 ya da Nansen gibi 40 günde kat edemezsiniz.
DÜNYA: Bu acele neden? Madem çadır kurmak bu kadar zahmetli, iki gün ara verip güzel bir gece uykusu çekemez misin?
– Marquardt: Bu tür turlarda, kötü hava koşulları nedeniyle her zaman zorunlu molalar olur ve bunları daha sonra dinlenmek için kullanırsınız. Ancak sırf uyumak için sebepsiz yere ara vermek, karların erimesi için gereken yiyecek ve yakıtın tükenmesine yol açabilir. Buz üzerinde ihtiyacınız olan her şeyin arkanızda çektiğiniz kızakta olduğunu unutmamalısınız. Bu yüzden aylarca paketleme listesi üzerinde çalıştım ve her gramı saklamaya çalıştım.
DÜNYA: Bir kazak daha az, dört çikolata daha, sorun ne?
– Marquardt: Çünkü onsuz yapabileceğim hiçbir şey yoktu. Kızağım zaten 80 kiloydu, bunun 50 kilosu çadır, uyku tulumu, yakıt, kürek, tüfek, teknik ekipman, geri kalan 30 kilosu da yiyecekti. Erzak tam olarak bölünmüştü çünkü Grönland'ı 31 günde geçmek istiyorduk. 34 gün oldu, bu da bir sorundu. Çünkü günde 4500 kilokalori ile idare edebileceğimi sanıyordum. Bir hata, sadece iki hafta sonra sürekli açlık çekiyordum. Muhtemelen günde 6000 kilokalori ile daha iyi hesaplardım. Ama o zaman kızak daha da ağırlaşırdı.
DÜNYA: Yiyecek ve yakıt tükettiğiniz için kızak her geçen gün daha da hafiflemiyor mu?
– Marquardt: Evet ama bu günde sadece bir kiloya denk geliyor çünkü teneke kutu, torba gibi tüm atıkları yanınızda götürmeniz gerekiyor. Buz tabakasının üzerinde kalmıyorlar. Bu yüzden kızak beş gün sonra hâlâ 75 kilo ağırlığındaydı. Artık Grönland'ı geçerken neden yeterince yiyemediğinizi ve geç uyuyamadığınızı anlayabilirsiniz.
DÜNYA: Peki kızağın başlangıç ağırlığı 81 veya 82 kilodan yüksek olsaydı, turunuzun aşırı ağırlık nedeniyle başarısız olabileceğini mi düşünüyorsunuz?
– Marquardt: Bunu bilmiyorum. Kızağımızın ağırlığını tam olarak 80 kilo olarak hesaplamıştık, böylece yokuş yukarı saatte 1,5 ile 3,5 kilometre arasında belirli bir ortalama hızı koruyabilirdik. Grönland buz tabakası kontakt lens gibi kavisli, ilk 250 kilometresi yokuş yukarı, sonra geniş bir plato var ve sonunda hafif yokuş aşağı iniyor.
DÜNYA: Bu, turun son günlerinde kızağın arkalarından tek başına kaydığı anlamına mı geliyor?
– Marquardt: Ben de öyle umuyordum ama durum böyle değildi. İşlerin kötüye gittiğini pek fark etmedik. Ve arazi çok zorlu olduğundan daha fazla hızlanamadık. İklim değişikliğinin bir sonucu olarak Grönland buz tabakası da değişiyor, özellikle de ince kenarları; daha kırılgan hale geliyor ve giderek daha büyük yarıklarla kesişiyor. Yukarıdaki kar köprüsü genellikle kızakların ağırlığını taşıyacak kadar kalındır. Ancak bazen görünmez bir çatlağın üzerinde ince bir kar örtüsü kalır. Deneyimli maceracılar bile bu şekilde ölüme düşmüştür.
DÜNYA: Kulağa dramatik geliyor.
– Marquardt: Bu da öyleydi. Turumuzun son gününde iki arkadaşım vurulduğunda karaya sadece birkaç yüz metre uzaklıktaydık. Bellerine kadar eriyen su gölüne çöktüler. Şans eseri kendilerini dışarı çıkarmayı başardılar. Kulağa inanılmaz geliyor ama aslında kendimizi sırılsıklam ve son gücümüzle, kararlaştırılan buluşma noktasına, bir nakliyecinin beklediği yere sürükledik.
DÜNYA: Siz bir sanatçısınız, evli ve iki çocuk babasısınız ve turneye çıktığınızda 48 yaşındaydınız. Bütün bunları kendine neden yaptın?
– Marquardt: Bunlar dağcılara sorulan tipik sorulardır.
DÜNYA: Veya Everest Dağı'na kayıt avcıları.
– Marquardt: Hayır, karşılaştırma işe yaramıyor. Kuzeyi ve onun manzaralarını, kışı ve karı, aşırılıkları ve zorlukları seviyorum. Ama asla kendimi gereksiz tehlikeye maruz bırakmam. Bu yüzden turumuzu titizlikle hazırladık. İki yıl boyunca sıkı çalıştım ve ayrıca Potsdam Üniversitesi'ndeki spor hekimliği fakültesinden tavsiyeler aldım.
DÜNYA: Görünüşe göre başarıyla.
– Marquardt: Nasıl alınır? Deneyimli kutup yürüyüşçüleri, 30'lu yaşların ortalarına kadar böyle bir tur için kendinizi eğitebileceğinizi ancak 40'lı yaşlardan sonra bunun neredeyse imkansız olduğunu söylüyor. Potsdam halkı da şüpheciydi. Sonunda kızak, koşu ve buz banyosu yerine ormanda lastik çekerek kendi antrenman planımı yaptım. Bununla birlikte, başlangıçta fiziğim ile ilgili sorunlar yaşadım, ancak her geçen gün işler daha iyi hale geldi – bu arada, Kuzey Kutbu'ndaki insanların çok daha hızlı kilo verdiğine dair tüm tahminlerin aksine. Benim için durum tam tersiydi. Ve Grönland'da başka bir şey daha öğrendim: Ruhun da en az fiziksel olan kadar önemli olduğu.
DÜNYA: Buzlu çölde bir tur uzun vadede monoton hale geldiği için mi?
– Marquardt: Kızım da ona bu muhteşem manzaranın fotoğraflarını gösterene kadar buna inanıyordu. Bu genişlik! Sadece buz dünyasında görülebilen, güneşin etrafındaki parlak halkanın üzerindeki bu beyaz yüzeyin ışıltısı! Ve sonra ufkun bembeyaz olduğu bu dünyaya adım atıyorsunuz. Monotonluğun hem güzellik hem de küstahlık olduğu bir yer. Grönland sizi sınırlarınızı zorluyor çünkü doğada ne kadar önemsiz olduğunuzu öğreniyorsunuz.
DÜNYA: Bir örnek?
– Marquardt: İlk hafta üç kişilik yolculuğumuzun en arka sıralarında yer alan ben oldum çünkü en az tecrübeli ve aynı zamanda en yavaş olan bendim. Bana da tam olarak böyle oldu çünkü Grönland'ın da ortaklarımı değiştirdiğini hemen fark ettim. Böylece ilk gün onlarla aramızdaki mesafe çok açıldı. Bana dönüp bakmadılar bile gibi geldi. Neden böyle koşuyorlar? Hiçbirimizin bilmediği, yaşanması zor bir bölgenin yabancılarıyız. Kayaklarımın altındaki uzun deri sorun yaratsa ve düşüp kalkamasam, sesimi duyarlar mıydı? Bunlar aklımdan geçen düşüncelerdi.
DÜNYA: Peki kuzeyin büyüsüne kapılmış birinin güvenlik açısından organize bir tura çıkması gerekmez mi?
– Marquardt: Her biri istediği gibi. Grönland geçişleri sunan ve organizasyonel, teknik ve kişilerarası birçok sorunu hafifleten seyahat acenteleri var. Ancak maliyetleri unutmayın. Özel olarak organize edilmiş bir Grönland geçişi, organize bir turdan birçok kez daha ucuzdur. Ve daha eğitici! Sonuçta, eğer paranın bir önemi yoksa, istediğiniz yerden alınıp istediğiniz yere bırakabilirsiniz. Ama sınırlarına ulaşıyor musun?
Geertje Marquardt 1975'te Rostock'ta doğdu. 20 yılı aşkın süredir serbest kar ve buz sanatçısı olarak çalışıyor ve fotoğrafçı, gazeteci ve blog yazarı olarak çalışıyor. Ailesiyle birlikte Potsdam-Babelsberg'de yaşıyor. Geertje Marquardt, deneyimleri hakkında bir kitap yazmıştır: “Buzkıran: Grönland'a yaptığım keşif gezisi ve hayalinizin peşinden gitme cesareti hakkında”, Dumont Reiseverlag, 250 sayfadan oluşuyor ve fiyatı 17,95 avro.