Danimarka: Kuzey Denizi adası Rømø kışın neden buna değer?

Selvi

New member
Kışın, Danimarka'nın en güneyindeki ada, çamur düzlüklerinde bir barış cenneti haline gelir. Turistler kalabalıklaşırken, geniş kumsallar yalnız kalıyor. Ancak bazı aktiviteler tüm yıl boyunca rezerve edilebildiği için sıkılmayacaksınız. Yelken gezisi de mümkündür.


Kuzey Denizi adası Rømø'daki “Café Hattesgaard”da tıka basa dolu. Sazdan çatılı, beyaz badanalı eski ahır, taze çekilmiş kahve kokuyor. Dışarıda kar yağışı var ama içerisi sıcak ve nemli. Her niş dolu; masalar ve sandalyelerin yanı sıra raflar ve şifonyerler, cam vazolar, seramikler, eski kahve kutuları da var. Kafe aynı zamanda bir antika dükkanı olduğundan konuklar envanteri satın alabilirler. Ücretsiz bir masayı ancak sabırla bulabilirsiniz. Satış vitrini göz alıcıdır: çiçeklerle süslenmiş kekler ve meyveli krema.

Kafenin sahibi de adanın her yerinde bu lezzetler gibi tanınıyor: Jens Möller Jensen. Kendisi şahsen Rømø'daki tek daimi polis memurudur. Kışın yarı zamanlı garson olarak çalışacak vaktinin olması buranın ne kadar huzurlu olduğunu gösteriyor.


Soğuk mevsimde Sylt'in Danimarkalı komşusu özellikle sessizdir. Tam da bu yüzden ziyarete değer. Avrupa'nın en geniş kumsallarından biri olan kumsal artık neredeyse ıssız durumda. Ada rahat bir nefes alıyor ve çoğunluğu yaklaşık 500 sakine ait. Özellikle onlar için süpermarketler, bazı restoranlar, Rømø ile yakındaki Sylt arasındaki feribotların tüm yıl boyunca çalıştığı Havneby limanındaki balık büfesi açık kalıyor.


6×17 kilometrelik adada yüzlerce tatil evinin kirası şu anda çok daha ucuz. Yalnızca yedinci takvim haftasında, Danimarka'da kış tatillerinin olduğu dönemde daha fazla turist yeniden geliyor. Ardından kafeler ve restoranlar dolar, fok safarileri başlar ve ada müzesi yeniden açılır. Ancak Şubat ayının bu haftası dışında bile tatilciler özellikle sakin zamanlarda cazip teklifler bulacaklar.

İkinci Dünya Savaşı Rømø'ya damgasını vurdu


Sert bir kış melteminde, Lakolk yakınlarındaki plaj sanki titreyen plastik bir örtüyle kaplanmış gibi görünüyor. Rüzgârın geniş alana savurduğu bir su tabakası. Uzaktaki sörf gerçek dışı, tehditkar ama aynı zamanda çekici görünüyor. Bir grup cesur insan, yavaş yavaş bu şiddetli olaylara yaklaşıyor. Bir zamanlar Rømø turizminin başladığı Lakolk'tan dalgalara yaklaşık yarım saatlik bir yürüyüşle ulaşılabilir. Fırtınalı mevsimde, sahilde yürüyüş yapanlar kumdan, keskin rüzgarlardan ve alçakgönüllülüğü öğreten havadaki tuzdan oluşan bir dünyada hareket ederler. Her ne kadar bazı insanlar buraya arabayla gelse de, Danimarka'nın plajlarında buna genellikle izin veriliyor.

Ancak İkinci Dünya Savaşı'nın Rømø'da bıraktığı izleri keşfetmek istiyorlarsa onların da kış havasına çıkmaları gerekiyor. Sadece yürüyerek keşfedilebilirler. Naziler, 1942'den itibaren Müttefiklere karşı savunma yapmak için Atlantik Duvarı'nın bir parçası olarak 50'den fazla sığınak inşa ettirdi. “Robbe Nord” stratejik açıdan önemli adanın kuzeyindeki çok gizli radar pozisyonunun adıydı. Sığınaklardan bazıları artık kum tepelerinin altında kaybolmuş durumda. Diğerleri hala Tvismark orman plantasyonundaki ziyaretçiler tarafından görülebilmektedir.


Hatta Tønnisgård Doğa Merkezi'nin ana sezon dışında da sunduğu rehberli sığınak turlarının bir parçası olarak bu sığınaklara girin, keşfedin ve inşaatlarıyla ilgili ayrıntıları öğrenin. Merkezin müdürü Bente Bjerrum, grafitilerle kaplı beton blokların içinde katılımcılara eşlik ediyor.

El fenerinin ışığında bize yaklaşık 1.400 Wehrmacht askerinin Rømø'da konuşlandığı bir zamanı anlatıyor. Kuzey Denizi sıklıkla enkazları ve bazen de cesetleri adaya sürüklediğinde. Ayrıca Kuzey Schleswig'in bir parçası olan Rømø'nun 1920 referandumuna kadar Alman olduğunu ve adının Röm olduğunu söylüyor. Ve bu, milliyetlerin keyfiliği göz önüne alındığında, aslında uluslararası anlayışla ilgili olmalıdır: “Hepimiz komşuyuz ve birbirimiz için oradayız.”

Amber'i kışın bulmak daha kolaydır


Sıcaklığın altında rahatça birlikte oturun ve birlikte güzel şeyler yaratmayı öğrenin; Tønnisgård doğa merkezindeki bir atölyede tüm sığınaklar çok uzakta görünüyor. Katılımcılar eski komutanın bahçesinde balina avcılığı döneminden kalma zımpara kağıdını uyguladılar. Artık küp büyüklüğündeki amberler, fosilleşmiş ağaç reçinesinde 50 milyon yıldan fazla süredir hapsolmuş bir koku yayıyor. Atölye lideri Per Holt, kehribarın en azından o kadar eski olduğunu söylüyor.

Bir tüp diş macununu çalışma masasına uzatıyor. İçerdiği aşındırıcı parçacıklar, deri kayışlardaki boyunları süsleyecek takı parçalarına son parlaklığını vermeyi amaçlıyor. Bazen diyor Holt, cilanın içinden kalıntılar görülebiliyor; yapışkan reçinenin yıllar önce yok ettiği sivrisinekler ya da eklembacaklılar.


Bir atölyede kendi kendine bulduğun kehribarı kesmek istiyorsan şanslı bir koleksiyoncuya ihtiyacın var. Ancak Bente Bjerrum, özellikle fırtınalı sonbahar ve kış aylarında onu sahildeki deniz yosununda bulma şansının oldukça yüksek olduğunu söylüyor. Diğer tüm katılımcılar için Baltık'tan gelen kehribar stoklamıştı; bu pek romantik değildi ama atölye çalışması her an sunulabilir.

Dışarıda çok fazla fırtına ve yağmur varsa mükemmel bir kötü hava olayı. Ancak olası fırtınaların da iyi yanları vardır: O zaman Rømø sahilinde yeni yıkanmış kehribar bulma şansınız artar.

Danimarka'da istiridye toplayabilirsiniz


Ancak denizin mutfak mücevherleri olan taze istiridyeleri çok sayıda bulmak kolaydır. En azından bir uzmanla tur rezervasyonu yaptırırsanız. Bu günde midye safarisi erkenden başlıyor; yükselen güneş ışınlarını ufka gönderdiği anda. Kendini istiridye kralı ilan eden ve değerli midye servisi yapan tur rehberi Jesper Voss, Havneby yakınlarındaki çamur düzlüklerinde bulunan ve komşu Sylt adasındaki restoranlarda pahalı bir şekilde servis edilen bir hazineyi ortaya çıkarmanın en iyi zamanının şimdi olduğunu söylüyor.

Sular çekildiğinde midye yatakları ortaya çıktığında, tur misafirlerinin yalnızca istiridyeleri toplaması gerekir. Ancak kenarları jilet gibi keskin olduğundan son derece dikkatli olmalısınız. Yakında iki kova dolacak. Voss, mahsulü yükselen deniz suyunda yıkar. Yazın tam ortasında, kışın en iyi ısırığın yumuşakçalar olduğunu söylüyor. Voss, deniz suyunun on iki derecenin altında olduğu ve gelgit takviminin buna izin verdiği durumlarda turlar sunuyor.


Voss, ziyaretçilerin sınır ötesi Wadden Denizi Milli Parkı'ndaki Rømø civarındaki lezzetli istilacı Pasifik istiridyesini hasat edebilmesinin kurallardan kaynaklandığını söylüyor: “Almanya tarafında milli parktan hiçbir şey almanıza izin verilmiyor.” ama Danimarka tarafında.” Turlarından sonra barbekü istiyor. Daha sonra kendi istiridye kreasyonlarını servis ediyor; mavi peynir, bal ve votkayla marine edilmiş deniz topalak veya domates pesto, koyun peyniri ve pul biberle.

Plaj yelken gezisi için idealdir


Eksik olan tek şey, deniz kenarında mükemmel bir tatil için yelken gezisi. Rømø'da hiç kimsenin kışın Kuzey Denizi'ne açılması gerekmiyor ve yelken lisansı da gerekli değil. Sahilde yelken açmak rüzgar gücünü kullanarak karada gezinmenin eğlencesidir. Rømø'nun güneybatısındaki Sønderstrand bunun için mükemmel bir arazi: yaklaşık sekiz kilometrekarelik düz alan. Göz alabildiğine sert kum. Özellikle yüksek sezonun dışında başıboş. Hava uygun olursa her şey hazır.

Rømø'daki herkese yönelik plaj yatları, direkli ve sörf yelkenli, üç tekerlekli, çanak koltuklardır. Çeyrek saatlik bir brifingin ardından posta yola çıkıyor. Yelkenin hücum açısını bir ip ile değiştirebilirsiniz. Yani rüzgar bazen daha az, bazen daha çok esiyor ve fren yapıyorsunuz ya da hızlanıyorsunuz. Bu iyi bir şey çünkü saatte 50 kilometreye varan hızlara kolaylıkla ulaşılabiliyor. Ağır kum parça parça fışkırıyor ve sürücü her dönüşte daha güvenli hale geliyor.


Kum yatçılığının kökleri yüzyıllar öncesine, 1600'lü yıllarda Hollanda'ya kadar uzanır. Rømø'ya 1990'lı yıllarda rekreasyonel bir spor olarak geldi. Bu şaşırtıcı çünkü Avrupa'nın en geniş plajlarından birinde koşullar neredeyse ideal – gelgit sırasında kum tepelerinden denize kadar dört kilometreye kadar mesafe var.

Adanın at sırtında turu


Ancak, eğer yükseğe çıkmak istiyorsanız, adanın en yüksek noktasını (19 metrelik inanılmaz bir yükseklik) keşfetmek için at sırtında rezervasyon yaptırın. Orman ve fundalıklarda at sırtında keyifli bir tur, sahilde hızlı yelken açmanın güzel bir tamamlayıcısıdır. Ziyaretçilerin bu deneyim için herhangi bir ön bilgiye de ihtiyacı yok. Çünkü Jette Frisch'te deneyimsiz insanlar bile emin ellerdedir. Çiftlikte ahşap bir kulübede tahta atlar üzerinde kuru koşu yapmak isteyen yün şapka, atkı ve yün ceket giyen kadın, 48 yıldır ata bindiğini söylüyor.


Şans eseri, bazı yeni başlayanların gerçek bir İzlanda atının eyerine bindiklerinde düşünebilecekleri gibi, düşüşün yüksekliği çok fazla değil. Ama her şey saat gibi gidiyor. Jette Frisch atıyla önden gidiyor. Diğer hayvanlar sanki uzaktan kontrol ediliyormuş gibi kendi çizgilerini takip ediyorlar ve topuklarını dürtmek ve dizginleri toplamak gibi tipik komutları büyük ölçüde görmezden geliyorlar. Başka bir deyişle: Binicilik açısından bakıldığında, Rømø'daki bu yolculuk şartlanmış ve dost canlısı atlarla zorlu bir yolculuk değil. Ancak bu, tüm aile için çok daha güvenli bir aktivitedir. Jette Frisch, “Bu yaklaşık altı yaşından itibaren mümkündür” diyor.


Danimarka için daha fazla ipucu:


Yolda dikkatler doğaya odaklanıyor. Budaklı çam ağaçlarının altındaki kalın yosun ve liken yastıklarıyla masalsı bir ormanın içinden geçiyor. Havuzlar siyah aynalar gibi parlıyor, sandıklar yan yatıyor. Ancak sözde orman ne kadar büyülü görünse de yapaydır. 1920'lere kadar ada neredeyse ağaçsızdı. Tarım arazilerini korumak için bölge sakinleri daha sonra çam ağaçları dikmeye başladı. Bu, Trismark, Kirkeby ve Vrådby orman alanlarına bugün neden hâlâ plantasyon denildiğini açıklıyor.

“Bu, Rømø'daki en yüksek nokta.” Jette Frisch, rastgele görünen bir kum tepesine işaret ediyor. Biniciler eyerden inip 50 tahta basamağa çıkıyor. Aslında Spidsbjerg'in 19 metrelik yüksekliği kırların, fundalıkların ve kumulların üzerinden denize doğru 360 derecelik bir görünüm için yeterlidir. Ayrıca plajda ata binmek için rezervasyon yaptırabilirsiniz. Ve gelgit azaldığında çamur düzlüklerine, gelgit adası Mandø'ya bile çıkabilirsiniz.

İpuçları ve bilgiler:


Varış: Skaerbaek'ten (trenle ulaşılabilir) Rømø'ya giden yol üzerinden otobüs veya araba ile. Veya Sylt'ten kardeş adaya giden feribota binin.

Konaklama: Tatil evleri kışın ucuzdur; haftada 300 Euro'nun biraz altında başlayan fiyatlarla, örneğin Novasol (novasol.de), Sol og Strand (sonneundstrand.de) veya Feriepartner (feriepartner.de) aracılığıyla.

Faaliyetler: Bernstein atölyesi, kişi başı yaklaşık 17 avroya eşdeğer; Sığınak turları, kişi başı 19,50 Euro (her ikisi de tonnisgaard.dk/de adresinde). Sort Safari aracılığıyla Jesper Voss (oysterking.dk) ile istiridye turu, kişi başı yaklaşık 67 avro (de.sortsafari.de). Plajda yelkencilik için ana sezonun dışında da randevular alınabilir; saati 50 Euro'dan başlayan fiyatlarla; örneğin Kite Syd (kitesyd.dk), Danfun (danfun.dk) veya Our Stuff (ourstuff.dk). Kommandørgårdens Islændercenter'da İzlanda atlarıyla geziler kişi başı yaklaşık 46 avrodan başlıyor (kommandoergaarden.dk/de).

Bilgi: romo-tonder.dk/de; Visitdenmark.de; ziyaretsonderjylland.de

Geziye katılım Visit Danimarka ve Destination Sønderjylland tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza go2.as/unabhaengigkeit adresinden ulaşılabilir.