Ekvador: Galapagos'un vahşi kertenkelelerine bir keşif gezisi

Selvi

New member
Darwin'in keşif yolculuğunun üzerinden neredeyse 200 yıl geçmesine rağmen, Ekvador'daki Galapagos Adaları hala dünyanın başka hiçbir yerinde bulunamayan tuhaf hayvanlardan oluşan heyecan verici bir krallıktır. Uzak takımadalara yolculuk bir maceradır, ancak modern gemiler sayesinde oldukça konforludur.


Camira'ya ıslak iniş: İlk iniş, Galapagos takımadalarının merkezi havaalanı olan Baltra'ya vardıktan sadece birkaç saat sonra gerçekleşiyor. Adalıların çıkarma için kullandıkları şişme botlara pangas adını verdikleri bu araçla, 50 misafir küçük kum adasındaki diz boyu suya bırakılırken, “Santa Cruz II” açık okyanusa demir atıyor.

Sahilde uyuklayan deniz aslanları tarafından fark edilmeyen ziyaretçiler, kıyıya doğru yürüyor. Parlak kırmızı kaya yengeçleri ağartılmış balina kemikleri üzerinde geziniyor. Derin siyah deniz iguanaları, üzerinde güçlü fırkateyn kuşlarının uçtuğu eşit derecede siyah lav kayalarına tutunur.


Uzak takımadalara yapılan keşif gezisinin hemen başlangıcında olağanüstü izlenimler. 100'den fazla adası Pasifik'in ortasında, Ekvador kıyılarından 1000 kilometre uzakta yer almaktadır. Galapagos, endemik faunası nedeniyle dünya çapında “Darwin'in Nuh'un Gemisi” olarak biliniyor. Dünyada sadece burada bulunan eşsiz hayvan türleri, takımadaları özlem duyulan bir yer haline getiriyor.


Ancak mesafenin uzun olması ve direkt uçuşların olmaması nedeniyle yolculuk dikkatli bir planlama gerektiriyor. Seyrek bitki örtüsüne sahip, çoğunlukla ıssız volkanik adalara ulaşmak için turistlerin “Santa Cruz II” gibi yerel bir gemiye güvenmesi gerekiyor. Bu nedenle organize turlar idealdir: Tur operatörleri, misafirleri için Almanca konuşan rehberlerin bulunduğu gemileri kiralar, uçuş ve otel rezervasyonlarını yapar, transferleri, ücretleri ve tüm formaliteleri karşılar.


“Hiçbir şey ilk bakıştan daha az davetkar olamaz. Charles Darwin, şimdiki adı San Cristóbal olan Chatman Adası'na vardıktan sonra, kıyıdaki kayaların üç ila dört metre uzunluğunda büyük siyah kertenkelelerle dolu olduğunu bildirdi.

Yıllarca balina avlama gemisinde çalışmış olan “Moby Dick”in yazarının bile Galapagos'la hiçbir ilgisi yoktur: Herman Melville yardım etmeden önce “Pasifik'te yirmi beş kül yığını, bu gezegendeki en yaşanmaz yer” diye yazıyor. Bol miktarda bulunan dev kaplumbağalara kendini, “şişman ve lezzetli” Hiçbir tavuğun tadı bu kadar lezzetli olamaz. Ağırlığı 250 kiloyu bulan hayvanlar, hem korsanlar hem de balina avcıları tarafından ideal canlı erzak olarak kullanıldı. Çok küçük bir alanda üst üste yığılarak altı ay boyunca yemek yemeden hayatta kalabildiler.

Dünyadaki en fazla endemik tür sayısı


Kaptan Patricio Guerra, San Cristóbal adasına yaptığı uzun yolculuk sırasında misafirleriyle sohbet etmekten keyif alıyor. “Korona pandemisinden sonra rezervasyonlarımız tamamen doldu ve aşırı turizmi nasıl önleyebileceğimizi düşündük.” Bu gerekli değildi: “Artık uyuşturucu suçu ve Ekvador ana karasındaki siyasi kriz nedeniyle gelen çok az misafir var. gerçi burası kesinlikle güvenli.”

Birkaç balıkçı dışında halkın geçimini turizm sağlıyor. Bugün dört adada yaklaşık 35.000 insan yaşıyor. Dünya mirasını korumak amacıyla takımadaların yüzde 97'si artık doğa rezervi olarak belirlendi. Göç sıkı bir şekilde düzenlenmiştir. Ekvador vatandaşlarının bile yalnızca burada doğmuş olmaları veya yerel bir kişiyle evlenmeleri durumunda kalıcı olarak yerleşmelerine izin veriliyor.


“Bu adaların doğal tarihi oldukça merak uyandırıcı ve ilgiyi hak ediyor. Darwin gemideki günlüğüne “Organik ürünlerin çoğu başka hiçbir yerde bulunmayan yerli yaratımlardır” diye yazdı. Soğuk Humboldt Akıntısı, Ekvador kıyılarında ters yönde akan, besin açısından zengin karışık suyun batıya, Galapagos Adaları'na doğru aktığı sıcak Panama Akıntısı ile buluşuyor. Bu koşullar muazzam biyolojik çeşitliliği mümkün kıldı. Dünyanın en fazla endemik türü (en az 200) izole bir yerde ortaya çıktı.

Turistler dost canlısı mavi ayaklı sümsük kuşlarını seviyor


Ziyaretçiler San Cristóbal'ın doğu ucundaki Punta Pitt'e doğru yürürken soluk tüf kanalındaki tırmanış oldukça yorucu oluyor. Onlara Veronica Sanchez eşlik ediyor. Hurtigruten keşif ekibindeki diğer beş doğa rehberi gibi o da Galapagos'ta yaşıyor; Mükemmel Almancasını Bonn'da çocuk bakıcısı olarak öğrendi.

Yaylaya ulaştığınızda yerde, tuz çalılıklarında ve tabii ki havada her türden kuşla dolup taşar. Punta Pitt, mavi ayaklı, nazka ve kırmızı ayaklı sümsük kuşlarının üç türünün de yuva yaptığı tek yerdir.


Darwin'in, dünyayı değiştiren evrim teorisini temel alarak geliştirdiği, göze çarpmayan hayvanlarla ilgili seyahat günlüğünde, “Kara kuşlarının geri kalanı ispinozların son derece tuhaf bir grubunu oluşturur” diyor. Farklı yaşam koşullarına uyum sağlayan gagalarıyla ünlü Darwin ispinozları her yerde mevcuttur.

Ancak misafirlerin tartışmasız favorisi dost canlısı mavi ayaklı sümsüklerdir. Fotojenik dalış sanatçıları yılmadan ilkbaharda yumurtalarını dar yolların ortasında kuluçkaya yatırıyor, turistlerin ayaklarının önünde guanodan yapılmış bir halkayla bölgelerini işaretliyor ya da parlak mavi perdeli ayaklarıyla zarif kur dansları sergiliyorlar.


Fırkateyn kuşları ise şişmiş kırmızı boyun keseleriyle saldırgandırlar. Yumurtalarını ve civcivlerini bir an bile gözlerinin önünden ayıramayan üreyen sümsük kuşlarının yakınında tehlikeli bir şekilde süzülüyorlar. “Gökyüzünün Korsanları” denizde bile sorun çıkarıyor. Tüyleri kendilerini daldırabilecek kadar su geçirmez olmadığından sümsük kuşlarının balık yakalamasını ve ardından havadaki avı çalmasını izlerler.

İlk grup maske, şnorkel ve yüzgeçlerle Seymour Norte açıklarındaki masmavi denize süzülmeden önce Veronica Sanchez, ortaya çıkan köpek balığı korkusunu canlı bir şekilde engellemeye çalışıyor. Brokolinin kızları için değeri ne ise, insan eti de yerel köpek balıkları için aynı değere sahiptir. Ancak yemek yemeden geçen bir haftanın ardından “belki bir ısırık alabilirdi”. Buradaki deniz masası yeterince hazır olduğundan kimsenin endişelenmesine gerek yok.


Ziyaretçiler, açık sahilde büyüleyici renkli su altı dünyasında şnorkelle yüzüyorlar, buna biraz ikna olmuş durumdalar. Balık sürüleri eşliğinde deniz aslanlarıyla karşılaşırlar ve yeşil kaplumbağalarla yolları kesişir. Açıklandığı gibi, gri beyaz yüzgeçli resif köpekbalıkları da etrafta dolaşıyor ve insan ziyaretçilerle hiç ilgilenmiyor. Bir kartal ışınının görülmesi dalışın en önemli noktası haline gelir: Sadece birkaç metre ötede, devasa deniz yaratığı berrak su üzerinde ağırlıksız bir şekilde süzülüyormuş gibi görünür.

Santa Fe Adası'ndaki benzersiz iguanalar


Dinozorların nesli 70 milyon yıl önce tükenmiş olabilir. Ancak çorak kayalık Santa Fe adasında ziyaretçiler kendilerini sanki oradaymış gibi hissediyorlar. Ancak Darwin, büyük kara iguanalarını pek düşünmüyordu: “Kirli kahverengi renkte, çirkin görünümlü, aptal ve hareketleri ağır bir yaratıktır.”


Bugünün ziyaretçileri kendilerini Jurassic Park'ın ortasında hayal ediyorlar. Mini canavarlardan bazıları, ziyaretçilerin doğayı koruma nedenleriyle ayrılmalarına izin verilmeyen belirlenmiş yoldan sakin bir şekilde geçiyor. Diğerleri dikenli yapraklarını kemirmek için kaktüslerin üzerine oturdu. İspinozlar kırışık derilerindeki parazitleri gagalarken, çoğu kavurucu güneşin altında hareketsiz kalıyor.

Zamanımızın öncesindeki bir dünyadan görüntüler. Veronica Sanchez, “Tarih öncesi kara iguanasının burada hayatta kalabilmesi ancak buraya getirilen farelerin ve yaban keçilerinin yok edilmesi sayesinde mümkün oldu” diye açıklıyor. Şu anda bu hayvanların 700'den fazlası var ve dünya çapında yalnızca Santa Fe'de bulunuyor.

Galapagos adını kaplumbağalara borçludur


Ertesi sabah gemi Puerto Ayora'nın önünde demirlenir. 13.000 nüfusuyla şehir, Galapagos'un en büyük yerleşim yeridir ve Charles Darwin Araştırma İstasyonu'nun evidir. Ziyaretçiler burada dev kaplumbağa Lonesome George ile tanışırdı. 1971'de tesadüfen Pinta adasında keşfedildi; muhtemelen alt türlerinin sonuncusu olan ve o zamanlar neslinin tükendiği düşünülen dev Pinta kaplumbağası.

Ona Santa Cruz'da genetik olarak akraba bir ortak bulma girişimleri başarısız oldu. Yalnız George'a adı verildi ve 2012 yılında tahmini olarak 100 yaşında ölene kadar 40 yıl daha çocuksuz yalnız yaşamak zorunda kaldı. Bugün mumyalanmış bedeninin üzerindeki camın arkasında büyük harflerle “Umudun Sembolü” yazıyor.


Galapagos'taki orijinal 15 kaplumbağa türünden beşinin neslinin tükendiği kabul ediliyor. Ancak geriye kalan azalan popülasyon, başarılı yetiştirme programları sayesinde toparlanmayı başardı. Etkileyici hayvanların neredeyse 50.000'i artık yeniden vahşi doğada, özellikle de Santa Cruz'un nemli platolarında yaşıyor. Takımadaya adını, yerden çok yükseklerdeki dallara, yapraklara ve kaktüslere ulaşmayı sağlayan eyer şeklindeki kabuklarıyla dev kaplumbağalar veriyor. Galapagos eyer anlamına gelen eski İspanyolca kelimedir.


Son gün kuru iniş. Pangalar konukları gemiden doğrudan iskeleye götürüyor. Büyük adaların her yerinde olduğu gibi, kıyıya yakın manzaraya ağaç kaktüsleri ve skasia çalıları hakimdir. Yalnız dev bir kaplumbağa tozlu yolda dikkatsizce sürünüyor. Çimenli yaylalara varması ne kadar sürer?

Ancak zamanın onların varlığında muhtemelen büyük bir rolü yoktur. Havaalanına giderken yolda seyahat eden yaşlı bir arkadaşım şöyle şaka yapıyor: “Bir sonraki hayatımda Galapagos Adaları'nda bir kaplumbağa olarak yeniden doğmak isterdim, o zaman önümde hâlâ hayatımın yarısı olurdu.” -eski muhtemelen tahmininde haklı çıkacak. Ama evrimin nereye varacağını kim bilebilir?

İpuçları ve bilgiler:


Varış: Örneğin KLM ile Amsterdam üzerinden veya Iberia ile Madrid üzerinden Quito'ya yaklaşık 16 saat veya daha fazla sürede ulaşabilirsiniz. Avianca veya Latam Havayolları ile iki ila üç buçuk saat içinde Baltra, Galapagos'a aktarmasız devam edin.

Organizatör: HX Hurtigruten Expeditions, Almanya'dan uçuşlar, tam pansiyon, transfer, otel dahil olmak üzere kişi başı 7.990 Euro'dan başlayan “Santa Cruz II”de on günlük “Darwin'in İzinde” gezisi de dahil olmak üzere birçok Galapagos gezisi sunuyor (travelhx.com) . Lernidee Erlebnisreisen'in programında katamaranla birlikte 14 günlük Galapagos gezisi var; tüm uçuş ve diğer masraflar dahil kişi başı 12.850 Euro'dan başlıyor (lernidee.de). Diamir Erlebnisreisen, Ekvador gezileri için Galapagos modülleri sunuyor; uçuşsuz kişi başı 5 gün 1.890 Euro'dan başlayan fiyatlarla; bu aynı zamanda uçuşlar dahil 4.990 Euro'dan başlayan 18 günlük “Ekvador'un Önemli Noktaları ve Galapagos'ta adaya atlama” gezisiyle de birleştirilebilir (diamir) .de).

Bilgi: ekvador.seyahat

Geziye katılım HX Hurtigruten Expeditions tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza şu adresten ulaşabilirsiniz: go2.as/independence.