Ermenistan: Kafkasya'daki küçük ülkede bir tur

Selvi

New member
Sadece birkaç tatilci Ermenistan'a geliyor. Kafkasya'daki küçük cumhuriyete dahil olan herkes zengin keşiflerle ödüllendirilecek. Damağa, kulağa, burna, göze ve kalbe hitap eden bir ülke. Altı bölümden oluşan bir aşk ilanı.

Ermenistan kulağa nasıl geliyor?


Bazen melankolik, bazen de ağaçsız Ağrı yaylalarının yarıklarındaki rüzgar gibi çabuk sinirlenen, Karen Hakobyan'ın duduk çalması böyle bir ses. Kayısı ağacından yapılan flüt “Taşlar Ülkesi”nin milli çalgısıdır. Sesleri Ermenistan'ın ne olduğunu onomatopoeik olarak tasvir ediyor: dağlık, çorak bir iç ülke, ancak kültür ve tarih açısından son derece zengin ve çoğu zaman acı verici bir geçmişe sahip. Hagopya'nın Dudek'te oynaması, arka planda evin gölgeli bahçesinde çeşmesinin uğultusu, burada, hareketli başkent Erivan'ın güneybatısında olduğunuzu unutturuyor.

Çalgı yapımcısının misafirlerini kandırma biçimleri, Doğu ile Batı'nın kesiştiği noktada, hâlâ sürgün, savaşlar ve soykırım nedeniyle travma yaşayan karmaşık bir ülkeyi anlatıyor. Ama aynı zamanda umuttan, neredeyse iki milyon insanın kesintisiz yaşam sevincinden, Sovyetler Birliği'nin çöküşünden sonra hala genç olan özgürlükten ve en hafif tabirle zor bir ortamda küçük ülkenin bağımsızlığından da bahsediyorlar – İran, Türkiye, Azerbaycan ve Gürcistan'la komşuyuz.


Ermenistan 70 yıldan fazla bir süredir Sovyet cumhuriyetiydi. Ermeniler hâlâ doğu komşuları Azerbaycan'la kanlı çatışmalar yaşıyor. Sadece dört yıl önce Güney Kafkasya'da Brandenburg büyüklüğündeki küçük ülke, binlerce yıldır ağırlıklı olarak Ermenilerin yaşadığı Dağlık Karabağ bölgesinin kontrolünü Azerbaycan'a karşı kısa ve şiddetli bir savaşta kaybetti; Oradaki Ermeniler Azerbaycanlılar tarafından kovuldu.


Bütün bunlar çok uzakta görünüyor; bu ülkeye hüzünlü, insanın tüylerini diken diken eden müziğini veren, en ünlü duduk virtüözü Karen Hakobyan'ın bahçesinde.

Ermenistan hangi renklerdir?


Ülkenin geleneksel yapı malzemesi olan volkanik kökenli kayalardan elde edilen tüf taşının çeşitleri kırmızıdan narin pembeye ve beje kadar çeşitlilik göstermektedir. Neoklasik üsluptaki beş büyük tüf binanın sıralandığı Erivan Cumhuriyet Meydanı'nda her akşam çeşme balesi ile güneşe veda ediliyor. Binlerce kişi orada, tüften yapılmış binaların renkleri batan güneşin ışığında parlıyor gibi görünürken, pamuk şeker, içki ve kıkırdamalarla hayatı kutluyor.


30 yaşındaki Narine Poladyan için tüf tutkuyu, işi ve evi birleştiriyor. Sanatçı, Ermenistan'ın geleneksel haç taşlarını yapan ilk kadın taş ustasıdır. Tüften yapılmış, üzerlerine Hıristiyan sembolleri işlenmiş bu levhalar, bir zamanlar, günümüz Türkiye'sinin doğusunda olduğu gibi, Ermenilerin yaşadığı her yerde dik duruyordu.

Haç taşları artık yalnızca küçük Ermeni cumhuriyetinde bulunabiliyor. En eskileri, Hıristiyanlığı 301 gibi erken bir tarihte, yani diğer halkların çoğundan çok önce benimseyen bin yıllık Ermeni kültürüne ait hikayeler anlatıyor.


Poladyan, Ermenistan'ın ikinci büyük şehri Gümrü'de bahçe, ev duvarları veya sevdiklerinin anısına sipariş üzerine pembe haç taşları yapıyor. Arka planda hoparlörden Abba'nın “Gimme, Gimme Gimme A Man After Midnight” şarkısı çalarken, bir grup Alman turiste işinin temellerini tanıtıyor. Sonunda kendisi de küçük bir sanat eseri yaratmayı başaran Bavyeralı genç bir kadına, “Keskiyle daha sert vurun” tavsiyesinde bulunuyor.

Lübnan'da doğan Poladian, “Yurtdışında bir yıllığına Ermenistan'a geldiğimde kültürümün gerçek köklerini keşfettim” diyor. “Doğduğum ülkede küçük bir azınlığın üyesi olarak gerçekte sadece kağıt üzerinde olduğum şeye ancak burada dönüştüm: bir Ermeni.” O, bugüne kadar kaldı.

Ermenistan nasıl kokuyor?


Sevan Gölü'nün yaklaşık 4 kilometre kuzeybatısındaki Konstanz Gölü'nün iki katı büyüklüğündeki Tsaghkunk köyünde yanan odun kokusu var. Ve taze pişmiş ekmek. Her ikisi de hoş bir rahatlık duygusu yayıyor; özellikle de havanın genellikle serin olduğu deniz seviyesinden 2000 metre yüksekte.

Bir tür ahırda iki kadın, yerin derinliklerine inşa edilmiş, tanir adı verilen toprak bir fırının etrafında oturuyor. Yuvarlak hamur paketleri yoğuruyorlar, yuvarlıyorlar, büyük pideleri havada döndürüyorlar ve yastık büyüklüğünde bir şekle sokuyorlar. Böylece yassı kekleri son olarak içinde odun ateşi yanan toprak fırının iç yüzeyine tokatlıyorlar.


Birkaç saniye sonra lavaş adı verilen harika kokulu gözleme pişirmeye hazırdır. Ahşap bir masanın üzerinde, Ermeni mezelerinin kraliçesi olan peynirli ekmeğin içine sarılmış kişniş, maydanoz ve diğer otlar var. Bu arada lavaş bütün pidelerin anasıdır, Türk pidesi veya Azerbaycan kutbunun türevleridir. UNESCO, Ermeni ekmeğini ve onun düğün törenleri gibi geleneklerdeki önemini, Ermenistan'ın kadim kültürüne bir selam niteliğinde, somut olmayan bir dünya mirası ilan etti.

Ermenistan'ın tadı nasıldır?


Lavaş, tipik bir Ermeni yemeğinin sadece başlangıcıdır; zengin, çeşitli ve lezzetli. Tsaghkunk'un küçük köy hanında yabancı konuklar, toprak fırının derinliklerinden masaya gelenlere inanamıyorlar: Chorowatlar, kuzu veya domuz etiyle doldurulmuş şişler ve cirit büyüklüğünde patates dilimleri gibi. Ayrıca tjvjik, otlar ve soğanla kızartılmış dana karaciğeri. Veya Sevan alabalığı, aynı zamanda Ishkhan olarak da bilinir, kral balık. Tatlı bile Tonir'den geliyor: yoğurt, nane, şeker ve tereyağıyla doldurulmuş bir puf böreği olan gata.

Ancak Ermeni ana yemeklerinin tacı, baharatlı kıyma ile doldurulmuş üzüm, lahana veya savoy lahana yapraklarından oluşan dolmaya aittir. Ve Ermenistan'ın hiçbir yerinde, Erivan'ın merkez Cumhuriyet Meydanı'ndan çok da uzak olmayan Puşkin Caddesi'ndeki Mov restoranındaki kadar çok çeşitli dolma çeşitleri yoktur. Restorana göre “kültürümüzün özü” olan dolma, burada barok bir ortamda yoğun bir şekilde kutlanıyor; et, balık, beyaz peynir veya pirinçle doldurulmuş hemen hemen her tür yapraklı sebze, klasik olarak ekşiden yapılmış beyaz sosla servis ediliyor. yoğurt ve sarımsak.


Yanında Ermeni kırmızı şarabının tadı güzel. Ülkenin uzun bir şarap yapımı geleneği var; arkeologlar Areni yakınındaki bir mağarada MÖ 4000'den kalma bir şarap presi buldu. Üzüm ve kil kavanoz kalıntılarıyla M.Ö. Araştırmacılar şarap presinin başlangıcının daha da eskiye dayandığını varsayıyor; uzmanlar Ermenistan'ı “şarabın beşiği” olarak adlandırıyor. Yüksek rakımlı mineral volkanik kayalarda yetişen eski üzüm çeşitleri kaliteli şaraplar üretir.

Mutlaka deneyin: Antik mavi Areni Noir üzümünden elde edilen meyveli, aromatik bir kırmızı. Ve elbette bir brendi! “Ermeni brendi” terimi korunmaktadır; yüksek kaliteli içki için yalnızca Ermenistan'dan gelen üzümler damıtılabilir. Sonuç hoş, hafif bir brendi. Neyse ki Ermeniler Sovyet döneminden brendi damıtma sanatını korumayı başardılar.

Ermenistan'ın neresi acıyor?


Fütüristik tarzda bir anıt, 1967'den beri Erivan'daki Tsizernakaberd Tepesi'nde duruyor. On iki taş sütun daire şeklinde sonsuz bir alevi çevreliyor ve kurbanların yaşadığı yerlerin isimleri bir duvara yazılıyor. Yeraltı müzesinin bulunduğu kompleks, Osmanlı İmparatorluğu'nun 1915/1916'da 1,5 milyona kadar Ermeni'ye uyguladığı soykırımı anıyor. Bu travma, özellikle Türkiye'nin soykırımı bu şekilde tanımaması nedeniyle bugüne kadar Ermenistan'ı terk etmemiştir.


Anıta ait bazalt dikilitaş uzunlamasına bölünmüş olup tarihi yerleşim alanının bölünmüşlüğünün sembolüdür. Ermenistan 1878'de Osmanlı İmparatorluğu ile Rusya arasında bölündükten sonra, SSCB 1922'de doğu Ermenistan'ı yuttu. Ancak bir zamanların Ermeni bölgesinin büyük batı kısmı bugün hâlâ Türkiye'nin bir parçası. Ermenilerin kutsal dağı da Türk topraklarındadır: Efsaneye göre Nuh'un Gemisinin karaya çıktığı Ağrı. Ermenistan'ın ulusal sembolü ve armasının bir parçasıdır.

Ermenistan nerede büyülüyor?


Özel büyülerle dolu efsanevi bir yer olan Khor Virap Manastırı'na uğramadan Ermenistan'a ziyaret olmaz. Bu sadece manastırın kendisi tarafından değil, aynı zamanda konumu ile de kanıtlanıyor: Her zaman karla kaplı Ararat'ın manzarasının önünde pitoresk bir manzara var – burada Ermenistan'ın hasreti, Türkiye'ye çok yakın ama kapalı olan sınırla karşı karşıya geliyor.


Kutsal dağın erişilemezliği göz önüne alındığında Khor Virap, Ermeniler için daha da anlamlıdır; adı “derin zindan” anlamına gelir. Manastır önemli bir efsaneye ev sahipliği yapmaktadır: Hristiyan şehidi Aydınlanmış Gregory bir zamanlar yerin 40 metre altındaki bir zindanda yakılmıştır. Kral Trdat III inancından dolayı onu hapse atmıştı.

Ancak Gregory 13 yıl boyunca sadık kalıp kralı korkunç bir hastalıktan iyileştirdiğinde kendisini ve halkını vaftiz ettirdi. Ermeniler dünyada Hıristiyanlığı devlet dini olarak benimseyen ilk ülkeydi; bugün hâlâ kendisini tanımlayan Hıristiyan kültür ulusu Ermenistan'ın başlangıcıydı.


Manastırın yaklaşık 50 kilometre kuzeyinde, aynı adı taşıyan küçük kasabanın yakınındaki Garni tapınağı da daha az büyülü değil. Antik bazalt binanın tarihi M.Ö. 2. yüzyıla kadar uzanıyor. Akropolis'teki Parthenon'a biraz benziyor ama etkileyici bir dağ manzarasının önünde duruyor.


Ayrıca, tuğla kırmızısı kayalıklarıyla Amaghu boğazındaki 13. yüzyıldan kalma güzel Noravank Manastırı ve Dağlık Karabağ'a sadece bir taş atımı uzaklıkta, Ermenistan'ın en önemli yapılarından biri olan 895 yılında kurulan Tatev Manastırı da görülmeye değerdir. .

Ziyaretçiler Halidzor kasabasından Tatev teleferiğiyle kutsal surlara ulaşıyor. 5.750 metreyle dünyanın en uzunlarından biri olan bu teleferik, etkileyici Worotan Geçidi'nin üzerinde yer alıyor; Derinliklerdeki 11 dakikalık yolculuk, gezginlerin unutamayacağı bir deneyimdir. Ve Ermenistan'ın büyüsünü oluşturan pek çok yönden biri; kalp kırıklığından mutluluğa, kelimenin tam anlamıyla tüm duyulara nasıl hitap edeceğini bilen bu ülke.

İpuçları ve bilgiler:


Varış: Örneğin Eurowings ile Berlin veya Düsseldorf'tan aktarmasız Erivan'a, Wizzair Dortmund'dan, Lufthansa ise Frankfurt'tan aktarmasız uçuyor. Bağlantıları Avusturya ile Viyana üzerinden veya Brüksel Havayolları ile Brüksel üzerinden aktarın. Alman pasaportuna sahip seyahat edenlerin vizeye ihtiyacı yoktur.

Konaklama: “Avlu Yerevan”, bakımlı, modern, yepyeni, Erivan'ın merkezinde, çift kişilik odalar 96 Euro'dan, marriott.com. “Erebuni Hotel”, başkentin merkezinde üç yıldızlı otel, çift kişilik odalar 53 Euro'dan, erebunihotel.am/en/.

Ermenistan turları: SKR'nin programında küçük gruplar halinde uçuşlar, kısmi yemekler ve brendi tadımı (skr.de) dahil olmak üzere 1.899 Euro'dan başlayan dokuz günlük turlar bulunuyor. Ülkeyi özel bir gezi kapsamında tanımayı tercih ediyorsanız, Geoplan ile “Manastırlar, Mağaralar ve Kutsal Ararat” için uçuş, gidiş-dönüş, kısmi yemekler dahil olmak üzere iki gezgin için kişi başı 2990 Euro'dan 14 gün boyunca rezervasyon yaptırabilirsiniz ( geoplan-reisen.de). Marco Polo Reisen, yemek ve şoförlü ve rehberli özel bir arabada tur dahil olmak üzere, seyahatsiz 3999 avrodan 14 gün süreyle Ermenistan ve Gürcistan'da kombine bir tur sunuyor (marco-polo-reisen.com).

Daha fazla bilgi: armenia.travel/tr/

Geziye katılım Ermenistan Turizm Komitesi tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza şu adresten ulaşabilirsiniz: go2.as/independence.