Fransa: Mömpelgard, Montbéliard oldu

Selvi

New member
MFransa’nın Doubs bölümündeki Ontbéliard, devasa bir şatosu ve kendine has bir tarihi olan şirin bir kasabadır. Basel’in 60 kilometre batısındaki kasabadaki heybetli kulelerden biri, Henriette von Mömpelgard’ı anımsatıyor. 1397’de Württemberg Kontu IV. Eberhard ile evliliği sayesinde, ilçe Württemberg yönetimine girdi ve Henriette’nin 1444’teki ölümünden sonra nihayet Württemberg’in bir parçası oldu.

Mömpelgard ancak 1793’te Fransa’ya gitti. 64 yıl önce Montbéliard’da doğan Evelyne Boileaux, 400 yıllık Württemberg’in bugün hala şehri şekillendirdiğini söylüyor.

Orta Çağ ve Rönesans’tan kalma iki güçlü kuleye sahip devasa kale, kışla ve hastaneydi ve şimdi bir müze. Burada ziyaretçiler Montbéliard’ın tarihine daha yakından bakabilir ve ayrıca kale bahçelerinde neden şu anda kauçuk dinozorların yaşadığını öğrenebilirler. Evelyne’e göre “Fransız Darwin” Frédéric Georges Cuvier’i suçlayın. 1773’te Montbéliard’da doğan Cuvier, kendisini paleontolojiye ve hayvan türlerini incelemeye adadı.

Gururlu Mömpelgarderin Evelyne, bir Lutheran olarak, bilim adamının Montbéliard’dan bildiği gibi, Fransa genelinde zorunlu eğitimin getirilmesi için kampanya yürüttüğünü söylüyor.

Alman esintili Rönesans


Ayrıca, göç nedeniyle sakinlerin sayısı arttıkça yerleşim yeri olan Mömpelgard kasabasını genişletmek için Dük I. Friedrich tarafından görevlendirilen Württemberg Rönesans usta inşaatçısı Heinrich Schickhardt’ın tarzını belirleyen binalarıyla da gurur duyuyor.


ayrıca oku







Dükler Lutheran inancını savundular ve Mömpelgard Prensliği, ağırlıklı olarak Katolik Fransa’da bir Protestan yerleşim bölgesi haline geldi. Sonuç olarak, birçok Huguenot, XIV.Louis’e yapılan zulüm sırasında Montbéliard’a sığındı.


Aziz Martin Kilisesi




Aziz Martin Kilisesi

Kaynak: resim ittifakı / Photononstop


Duke Leopold Eberhard ayrıca daha önce kamulaştırılan çiftliklere Mennonitleri yerleştirdi. Çalışkan Anabaptistler, Simental’dan sığırları yeni evlerine getirdiler ve onları yerel hayvanlarla çaprazladılar. Ortaya çıkan Montbéliard ineği, sadece ünlü Comte peyniri için süt sağlamakla kalmaz, aynı zamanda çıtır çıtır, baharatlı Montbéliard sosisi için de et sağlar.

Bugün, ortaçağ kasabasında, çoğu kulağa Almanca gelen isimlere sahip yaklaşık 25.000 kişi yaşıyor. Davetkar kafeler ve restoranlar, orijinal küçük dükkanlar var ama aynı zamanda renkli cephelerin arkasında çok fazla boş alan var. St. Martin Protestan Kilisesi’nin önünde insanlar kazı yapıyor, içeride Schickhardt’ın dönemine ait duvar resimleri ortaya çıkıyor. Evelyne bize bu kilisenin içini göstermek isterdi. Ne de olsa St. Martin, İtalya gezisinden sonra Heinrich Schickhardt tarafından Protestanlar için özel olarak inşa edilen Fransa’daki en eski kilisedir.

Sochaux, Peugeot ile eş anlamlıdır.


Bunca tarihin ardından, Montbéliard’ın bir banliyösü olan Sochaux’ya, günümüze bir yolculuk zamanı. Orada (neredeyse) her şey Peugeot. Devasa Peugeot fabrika sahası hakimdir ve L’Aventure Peugeot müzesi sadece araba tutkunları için değildir.

Evelyne araba fabrikasında büyüdü. Babası 40 yıl Peugeot’da çalıştı. “Küçükken Peugeot ile tatile gittim” diyor. “O zamanlar okul dahil her şey Peugeot’du.” Şirket, çalışanlarına adeta beşikten mezara kadar eşlik etti.


203 gibi modeller en iyi bilinen Peugeot klasik otomobilleri arasındadır.




203 gibi modeller en iyi bilinen Peugeot klasik otomobilleri arasındadır.

Kaynak: resim ittifakı /


Çünkü Protestan Peugeot’lar politik ve sosyal olarak çok kararlıydılar. Ama bu değişti, diyor Evelyne eleştirel bir tavırla. Peugeot’nun adı artık Stellantis ve sorumlular artık tesiste yaşamıyor. Birçok departman ucuz ülkelere yaptırıldı. Ve 1970’teki gibi 40.000 kişi yerine bugün fabrikada sadece 8.000 kişi çalışıyor.

Peugeot macerası L’Aventure Peugeot, eski güzel günlere kadar uzanır ve Peugeot’nun arabaların yanı sıra yaptığı her şeyi gösterir – kahve makineleri, karabiber değirmenleri, bisikletler. Ama her şeyden önce 1920’lerin güzel limuzinleri ve günümüzün maketleri dikkat çekiyor.

Eski model bir arabada tur


Dışarıda kavurucu güneşin altında gezmek için bizi bekleyen eski model araba, eski bir teslimat minibüsü. “1958’den bir Renault”, Jean-Luc Tissot – ince, kirli gri saçlı, gri sakallı – kendisini ve peygamber çiçeği mavisi arabayı tanıtıyor.

Denis Pechin bizimle içeri giriyor, pantolonu askılarla yuvarlak göbeğinin üzerinde tutuluyor. Peugeot’da çalıştı ve Jean-Luc gibi bir emekli. Her ikisi de “Vieux Volants Franc-Comtois” derneğine dahil ve turistleri etrafta, tercihen Fort Mont Bart’taki seyir noktasına götürmeyi seviyor.


Dışarıdan göze çarpmayan, içeriden muhteşem: Sochaux'daki Peugeot Müzesi




Dışarıdan göze çarpmayan, içeriden muhteşem: Sochaux’daki Peugeot Müzesi

Kaynak: resim ittifakı / imageBROKER


Klasik arabamızın üstü açık olup, içinden güneş batar ve tabii ki klima yoktur. Bazen virajlı yollarda emniyet kemerini özlüyoruz. Ama biz de çok hızlı gitmiyoruz. Jean-Luc, hız göstergesindeki sayı 105 olsa bile otomobilin saatte maksimum 85 kilometre gidebildiğini söylüyor.

Ve evet, klasik otomobil 100 kilometrede 15 litre ile gerçek bir gaz yakıcıdır. Muhtemelen Renault 4C rekabetinde başarısız olmasının nedenlerinden biri de budur.

Ludwigsburg’dan çiçekler


Ormanda keyifli bir aradan sonra ve Dennis bölge ve Peugeot hakkında pek çok hikaye anlattıktan sonra, Montbéliard’a geri döndük. Ayrıca savaş sırasında V1 roketlerinin parçalarının Peugeot fabrikasında üretilmesinden sorumlu olan ve sabotaj eylemlerinin ardından Anton Piëch ile birlikte Peugeot Grubunun yönetimini devralan Ferdinand Porsche hakkında.

Bir yıldan kısa bir süre sonra, tesisin hava saldırılarıyla kısmen tahrip edilmesi ve Müttefiklerin ilerlemesi, bu düşmanca ele geçirmeyi sona erdirdi.


Şehir ayrıca su manzaraları ve kırmızı gün batımları ile gelebilir.




Şehir ayrıca su manzaraları ve kırmızı gün batımları ile gelebilir.

Kaynak: resim ittifakı / MAXPPP


Canal du Rhône au Rhin’de birkaç tekne ev vardır ve bunların hemen yanında mobil evler de kabul edilir. Doubs nehrinin kıyısında yeşil ve çiçek açmış, bir fıskiye sıçrıyor. Kardeş şehir Ludwigsburg’un bahçıvanları bir kez daha parka çok sayıda çiçek diktiler – üst kattaki şato avlusundaki kauçuk dinozorlar gibi.

Evelyne, 1952’de Montbéliard ve Ludwigsburg arasındaki jumelajın, İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra ilk Alman-Fransız kasabası kardeşliği olduğunu ve buradaki herkesin Almanca konuşabilmesinin ne kadar önemli olduğunu söylüyor. Ne de olsa Evelyne’nin kızı Almanca öğretiyor.

İpuçları ve bilgiler:


Ulaşım: Monbéliard’a Mulhouse üzerinden arabayla ve trenle (TGV istasyonu Belfort-Montbéliard) kolayca erişilebilir. Oradan otobüsler kalkıyor.

Konaklama: Merkezde “Brit Hotel Bristol Montbéliard Centre”, 75 Euro’dan başlayan çift kişilik oda, https://bristol-montbeliard.brithotel.com/ dahil olmak üzere birkaç ucuz üç yıldızlı otel var.

Gezi yerleri: Cuvier Doğa Tarihi Galerisi ile Kale, giriş altı avro. Sochaux’daki Aventure Peugeot sadece araba tutkunları için görülmeye değer değil, giriş on avro, aile bileti 26 avro, https://laventure-association.com.

İki saatlik vintage turu (Balade en voiture ancienne) turizm danışma ofisinde rezerve edilebilir. En fazla üç kişi için ücret 100 Euro artı 15 Euro kayıt ücreti. Fransızca bilgisi faydalıdır.

Bilgi: Pays de Montbéliard Tourisme, 1 Rue Henri Moulot, 25200 Montbéliard, Tel. 0033/381/944560, www.paysdemontbeliard-tourisme.com

Bu makale ilk olarak Eylül 2022’de yayınlandı.