Şaka değil: Engadine'deki uzak bir dağ köyü, ucuza alışveriş yapmak ve karnı doyurmak isteyenler için bir cennettir. Bazı günlerde 3.000'den fazla ziyaretçi akın ediyor. Koşuşturmanın ötesinde dağların yalnızlığının ve sessizliğinin de tadını çıkarabilirsiniz.
“Bir gün tek başıma bu tuhaf Samnaun'a, başlı başına bir krallığa, başlı başına bir cumhuriyete doğru yola çıktım.” Yazar Hermann Hiltbrunner, 1928 tarihli bir seyahat rehberinde bu sözlerle İsviçre'nin en doğusundaki dağ vadisine değiniyordu. Oraya arabayla gidebilmesi, yakın zamanda tamamlanan macera dolu dağ yolu sayesinde oldu – astronomik bir maliyetle 1,8 milyon frank, o zamanlar tüm Graubünden kantonunda yol inşaatı için ayrılan yıllık bütçenin altı katı.
Hiltbrunner'ın ziyaretinden 96 yıl sonra artık kimse Samnaun'a yalnız başına yolculuk yapmıyor. Turist araçları, geçmişin kayalara çarptığı tek şeritli tünellerde birbirine yakın bir şekilde ilerliyor, bazen karşıdan gelen trafikle çarpışma korkusuyla korna çalıyor ve ışıklarını yakıp söndürüyor. Yıpranmış sinirler ancak kıvrımlı yolların komşu Tirol'den daha az maceralı devlet yoluna çıktığı Spiss gümrük istasyonunda sakinleşiyor. Şu andan itibaren düz bir yokuş yukarı tırmanış var.
Pek çok kişi için direksiyon başında yaşanan istemsiz adrenalinin nedeni yolun hemen kenarındadır: Erişim yollarında 40 mağaza ve bunun neredeyse yarısı kadar benzin pompası sıralanmıştır. Benzin ve dizel çok eski zamanların fiyatlarına! Alkol ve sigara, havalimanındaki gümrüksüz satış mağazalarındakiyle aynı koşullarda! En üstte, Samnaun-Dorf'ta lüks saatler, mücevherler ve parfümler için rüya gibi teklifler bile var.
Bazı günlerde 3.000'den fazla pazarlık avcısı şehre akın ediyor. O zaman “bu tuhaf Samnaun” sanki bir yolcu gemisi yanlışlıkla Engadine Alpleri'ne yanaşmış gibi görünüyor. Pahalılığıyla ünlü İsviçre'de ziyaretçilerin tasarruf etmek için gittiği tek yer burası olabilir.
Ancak mağazanın kapanmasıyla bu ürkütücü durum da sona eriyor. Akşama doğru Samnaun, vadinin sonunda 1.850 metre yükseklikte yer alan 750 nüfuslu bir dağ köyüne dönüşüyor. Burada gerçekten kalan herkes hedefine ulaşmış demektir. Dağ sıçanlarına ve dağ keçilerine, yılan otu ve edelweiss'e kadar yalnızca bisikletle veya yürüyerek devam edebilirsiniz. Kışın kayaklar ve kar ayakkabıları da eklenir: Sınır ötesi kayak alanı Samnaun–Ischgl, Silvretta Arena, 239 kilometrelik pistler sunar.
İsviçre, Samnaun'a gümrüksüz ayrıcalık tanıdı
Her ne kadar eski seyahat kitabı yazarının kastettiğinden tamamen farklı bir şekilde olsa da Samnaun gerçekten de “tuhaf”. O zamanlar ona paradoksal görünen tek şey, ağırlıklı olarak Reformcu İsviçre'de, Samnaun da dahil olmak üzere bütün bir vadinin Katolikliğe dönmesi ve gerçekte Rhaeto-Romantizm Engadine'deki birkaç yüz kişinin Tirol lehçesini konuşmasıydı. Samnaun halkı da Bern ve Zürih halkı kadar iyi vatanseverlerdi.
Ancak doğa onlara bir oyun oynamıştı. Bir yandan arpa ve çavdar, buradaki güney yamaçların çok güneş alması nedeniyle 1.700 metreye kadar çıkıyor; Sığır yetiştiriciliği de oldukça kârlıydı. Öte yandan Samnaun tamamen uzak bir yerdi ve Tirol'e yalnızca patikalarla ve öküz arabası yoluyla bağlıydı. Pek çok şeyin, hatta rahiplerin ve öğretmenlerin bile bu yolla ithal edilmesi gerekiyordu.
19. yüzyılın ortalarında İsviçre mallara gümrük vergisi koymaya başlayınca, Avusturya ile ticaret aniden sona erdi ve Samnaun'dan göç tehdidi oluştu. Bu durum 1892'de durduruldu: O dönemde İsviçre Konfederasyonu Samnaun'a gümrüksüz vergi ayrıcalığı tanımıştı. O zamandan beri burada satılan ürünler gümrüksüz ve dolayısıyla İsviçre veya AB'nin diğer yerlerine göre daha ucuz.
Bunu moderniteye doğru çoklu taklalar izledi: 1912'de İsviçre'ye giden bir yol, 1932'de elektrik, 1954'te ilk teleferik ve 1978'de Tirol'deki Ischgl'deki kayak alanıyla birleşme. Öncelikle her yerde hazır bulunan yerel Zegg ve Hangl aileleri tarafından yönlendirilen, benzin istasyonlarının arkasında ve mağazaların arasında mükemmel oteller inşa edildi; bunlar arasında, dünyanın ilk beş yıldızlı oteli olan “Chasa Montana” da vardı. Bugün 1.300'e kadar misafir otel yataklarında ve bir o kadarı da tatil dairelerinde kalıyor.
Samnaun'dan doğanın yalnızlığına
Benzin istasyonlarının kalabalığına ve belirli saatlerde kruvaziyer gemilerinin koşuşturmacasına kendilerini aldanmayan misafirlerdir bunlar. İnsan yapımı seslerin bir anda yok olduğunu, sadece dağ derelerinin ve rüzgarda ağaç tepelerinin hışırtısının duyulduğunu her akşam yeniden deneyimleyen misafirler. Gün içerisinde ise Val Maisas, Val Chamins veya Val Musauna'ya gidiyorlar ve burada sadece birkaç dakikalık bir yürüyüşle baş başa kalıyorlar.
Engadine için daha fazla ipucu:
Yazar Hermann Hiltbrunner seyahat raporunu, “keşfimizi bir sır gibi koruyacağımıza, böylece duyarlı hiçbir tilkinin yabancı sanayiyi bu uzak, mutlu barış vadisine ithal etme fikrine sahip olmayacağına” yemin ederek bitirdi. Bir nesil sonra tilkiler elbette zaten aktifti. Ama vadinin en dibinde aslında “kutlu barışı” korumuşlar.
Belediye Başkanı Daniel Högger daha da fazla huzur ve sessizlik düşünüyor: “Köy, 1 Ağustos'taki ulusal bayram kutlamaları sırasındaki gibi araçlara kapalı mı?” Bakışı bir an için bu vizyondan ne kadar hoşlandığını ortaya koyuyor. Sonra gerçeklik onu tekrar yakalıyor. Bir sonraki seçimlerden önce okulun bakımı, yüzme havuzu ve tıbbi bakım gibi daha önemli konularla ilgileniyor. Ve o da şunu söylüyor: “Muhtemelen tamamen işe yaramayacak.”
İpuçları ve bilgiler:
Varış: Rhaetian Demiryolunu kullanarak Scuol'a gidin, ardından otobüse (postauto.ch/de) binerek Samnaun'a gidin. Kendi aracınızla: İsviçre ve Avusturya'dan ulaşım yolu bulunmaktadır.
Gümrüksüz teklifler: zegg.ch; hangl.ch
Daha fazla bilgi: samnaun.ch; engadin.com/de
Geziye katılım Tourismus Engadin Scuol Val Müstair AG tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza şu adresten ulaşabilirsiniz: go2.as/independence.
“Bir gün tek başıma bu tuhaf Samnaun'a, başlı başına bir krallığa, başlı başına bir cumhuriyete doğru yola çıktım.” Yazar Hermann Hiltbrunner, 1928 tarihli bir seyahat rehberinde bu sözlerle İsviçre'nin en doğusundaki dağ vadisine değiniyordu. Oraya arabayla gidebilmesi, yakın zamanda tamamlanan macera dolu dağ yolu sayesinde oldu – astronomik bir maliyetle 1,8 milyon frank, o zamanlar tüm Graubünden kantonunda yol inşaatı için ayrılan yıllık bütçenin altı katı.
Hiltbrunner'ın ziyaretinden 96 yıl sonra artık kimse Samnaun'a yalnız başına yolculuk yapmıyor. Turist araçları, geçmişin kayalara çarptığı tek şeritli tünellerde birbirine yakın bir şekilde ilerliyor, bazen karşıdan gelen trafikle çarpışma korkusuyla korna çalıyor ve ışıklarını yakıp söndürüyor. Yıpranmış sinirler ancak kıvrımlı yolların komşu Tirol'den daha az maceralı devlet yoluna çıktığı Spiss gümrük istasyonunda sakinleşiyor. Şu andan itibaren düz bir yokuş yukarı tırmanış var.
Pek çok kişi için direksiyon başında yaşanan istemsiz adrenalinin nedeni yolun hemen kenarındadır: Erişim yollarında 40 mağaza ve bunun neredeyse yarısı kadar benzin pompası sıralanmıştır. Benzin ve dizel çok eski zamanların fiyatlarına! Alkol ve sigara, havalimanındaki gümrüksüz satış mağazalarındakiyle aynı koşullarda! En üstte, Samnaun-Dorf'ta lüks saatler, mücevherler ve parfümler için rüya gibi teklifler bile var.
Bazı günlerde 3.000'den fazla pazarlık avcısı şehre akın ediyor. O zaman “bu tuhaf Samnaun” sanki bir yolcu gemisi yanlışlıkla Engadine Alpleri'ne yanaşmış gibi görünüyor. Pahalılığıyla ünlü İsviçre'de ziyaretçilerin tasarruf etmek için gittiği tek yer burası olabilir.
Ancak mağazanın kapanmasıyla bu ürkütücü durum da sona eriyor. Akşama doğru Samnaun, vadinin sonunda 1.850 metre yükseklikte yer alan 750 nüfuslu bir dağ köyüne dönüşüyor. Burada gerçekten kalan herkes hedefine ulaşmış demektir. Dağ sıçanlarına ve dağ keçilerine, yılan otu ve edelweiss'e kadar yalnızca bisikletle veya yürüyerek devam edebilirsiniz. Kışın kayaklar ve kar ayakkabıları da eklenir: Sınır ötesi kayak alanı Samnaun–Ischgl, Silvretta Arena, 239 kilometrelik pistler sunar.
İsviçre, Samnaun'a gümrüksüz ayrıcalık tanıdı
Her ne kadar eski seyahat kitabı yazarının kastettiğinden tamamen farklı bir şekilde olsa da Samnaun gerçekten de “tuhaf”. O zamanlar ona paradoksal görünen tek şey, ağırlıklı olarak Reformcu İsviçre'de, Samnaun da dahil olmak üzere bütün bir vadinin Katolikliğe dönmesi ve gerçekte Rhaeto-Romantizm Engadine'deki birkaç yüz kişinin Tirol lehçesini konuşmasıydı. Samnaun halkı da Bern ve Zürih halkı kadar iyi vatanseverlerdi.
Ancak doğa onlara bir oyun oynamıştı. Bir yandan arpa ve çavdar, buradaki güney yamaçların çok güneş alması nedeniyle 1.700 metreye kadar çıkıyor; Sığır yetiştiriciliği de oldukça kârlıydı. Öte yandan Samnaun tamamen uzak bir yerdi ve Tirol'e yalnızca patikalarla ve öküz arabası yoluyla bağlıydı. Pek çok şeyin, hatta rahiplerin ve öğretmenlerin bile bu yolla ithal edilmesi gerekiyordu.
19. yüzyılın ortalarında İsviçre mallara gümrük vergisi koymaya başlayınca, Avusturya ile ticaret aniden sona erdi ve Samnaun'dan göç tehdidi oluştu. Bu durum 1892'de durduruldu: O dönemde İsviçre Konfederasyonu Samnaun'a gümrüksüz vergi ayrıcalığı tanımıştı. O zamandan beri burada satılan ürünler gümrüksüz ve dolayısıyla İsviçre veya AB'nin diğer yerlerine göre daha ucuz.
Bunu moderniteye doğru çoklu taklalar izledi: 1912'de İsviçre'ye giden bir yol, 1932'de elektrik, 1954'te ilk teleferik ve 1978'de Tirol'deki Ischgl'deki kayak alanıyla birleşme. Öncelikle her yerde hazır bulunan yerel Zegg ve Hangl aileleri tarafından yönlendirilen, benzin istasyonlarının arkasında ve mağazaların arasında mükemmel oteller inşa edildi; bunlar arasında, dünyanın ilk beş yıldızlı oteli olan “Chasa Montana” da vardı. Bugün 1.300'e kadar misafir otel yataklarında ve bir o kadarı da tatil dairelerinde kalıyor.
Samnaun'dan doğanın yalnızlığına
Benzin istasyonlarının kalabalığına ve belirli saatlerde kruvaziyer gemilerinin koşuşturmacasına kendilerini aldanmayan misafirlerdir bunlar. İnsan yapımı seslerin bir anda yok olduğunu, sadece dağ derelerinin ve rüzgarda ağaç tepelerinin hışırtısının duyulduğunu her akşam yeniden deneyimleyen misafirler. Gün içerisinde ise Val Maisas, Val Chamins veya Val Musauna'ya gidiyorlar ve burada sadece birkaç dakikalık bir yürüyüşle baş başa kalıyorlar.
Engadine için daha fazla ipucu:
Yazar Hermann Hiltbrunner seyahat raporunu, “keşfimizi bir sır gibi koruyacağımıza, böylece duyarlı hiçbir tilkinin yabancı sanayiyi bu uzak, mutlu barış vadisine ithal etme fikrine sahip olmayacağına” yemin ederek bitirdi. Bir nesil sonra tilkiler elbette zaten aktifti. Ama vadinin en dibinde aslında “kutlu barışı” korumuşlar.
Belediye Başkanı Daniel Högger daha da fazla huzur ve sessizlik düşünüyor: “Köy, 1 Ağustos'taki ulusal bayram kutlamaları sırasındaki gibi araçlara kapalı mı?” Bakışı bir an için bu vizyondan ne kadar hoşlandığını ortaya koyuyor. Sonra gerçeklik onu tekrar yakalıyor. Bir sonraki seçimlerden önce okulun bakımı, yüzme havuzu ve tıbbi bakım gibi daha önemli konularla ilgileniyor. Ve o da şunu söylüyor: “Muhtemelen tamamen işe yaramayacak.”
İpuçları ve bilgiler:
Varış: Rhaetian Demiryolunu kullanarak Scuol'a gidin, ardından otobüse (postauto.ch/de) binerek Samnaun'a gidin. Kendi aracınızla: İsviçre ve Avusturya'dan ulaşım yolu bulunmaktadır.
Gümrüksüz teklifler: zegg.ch; hangl.ch
Daha fazla bilgi: samnaun.ch; engadin.com/de
Geziye katılım Tourismus Engadin Scuol Val Müstair AG tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza şu adresten ulaşabilirsiniz: go2.as/independence.