İsrail: Hayfa’dan Caesarea’ya – Akdeniz kıyısı için beş ipucu

Selvi

New member
Hayfa: Rahatlamak için


“Orta Doğu Çatışması mı? Bizde değil!” Bunu, İsrail’in büyük şehirleri arasında en rahatı kabul edilen ve bir kadın belediye başkanı tarafından yönetilen ilk şehir olan Hayfa’da tekrar tekrar duyuyorsunuz. Nüfusun çoğunluğu Yahudi, ancak camiden falafel lokantasına kadar günlük yaşamda daha büyük bir Arap azınlık var.

Aşağıda, denize yakın bir yerde, güney Alman Tapınakçılar tarafından 19. yüzyıldan kalma kumtaşı evlerle kurulan ve tümü kapsamlı bir şekilde restore edilmiş, bazılarının cephesine Alman aforizmaları oyulmuş (“Bu noktaya kadar, Tanrı yardım etti”) eski Alman kolonisi yatıyor. Tapınak Şövalyeleri gitti, evleri artık çoğunlukla Yahudilerin ve İsrailli Arapların yan yana yemek yiyip içtikleri, nargile içtikleri veya dizüstü bilgisayarların başında oturdukları kafe ve restoranlar. Liman kentindeki atmosfer hoş ve huzurlu.

Elbette Hayfa’nın “Dünya Harikası” da buna katkıda bulunuyor: Carmel Dağı’ndaki Alman kolonisinin arkasındaki teraslarda yükselen Bahailerin Asma Bahçeleri. Bahai’nin ruhani dini cemaatinin merkezi, cömert bahçenin ortasında altın kubbeli bir tapınakla tamamlanan Hayfa’dadır. Bu, tabii ki ateistler de dahil olmak üzere tüm dinlerden ziyaretçilere büyük ölçüde açıktır. Bakımlı bordürler, kesilmiş çitler, ebegümeci ve begonvil çiçeklerinin altında parıldayan beyaz çakıl yollar gerçekten de bir barış ve uyum yeridir.





Kaynak: İnfografik DÜNYA


En tepede, manzara tüm şehri ve Akdeniz’i boydan boya, hatta güzel havalarda Akko’ya kadar uzanıyor. Bu büyüleyici yer, aksi takdirde İsrail’i oldukça eleştiren UNESCO’yu bile ikna etti: 2008’den beri, Hayfa’nın bahçeleri resmi olarak bir Dünya Mirası Alanı oldu.

Tel Aviv: Hedonistler için


Her metropolün kendine has sesleri vardır. Hamburg’da martıların cıvıltısı, Londra’da Big Ben’in çınlaması – Tel Aviv’de kilometrelerce uzunluktaki şehir kumsalında matkot toplarının takırtısı. Hem genç hem de yaşlı, küçük oval sopaları havada tutar ve rakibe topa vurur. Yanlarında kaslı tanrılar ve kız arkadaşları veya erkek arkadaşları, üniformalı ve güneş gözlüklü İsrailli kadın askerler sahil şeridinde duruyor.


ayrıca oku








Biraz daha güneyde, Yafa semtinde, genç İsrailli Arap kadınlar, başörtülü ya da başörtüsü olmadan rıhtım boyunca geziniyorlar. Erkek arkadaşları arkadaş ya da ağabey olabilir – maço “koruyucu” gibi davranmıyorlar ama buradaki herkes gibi sahildeki koşuşturmayı izliyorlar: yüzme, güneşlenme, ekipman parkurunda açık hava sporu, lounge barlarda ürperme.

Ve hatta, şaşırtıcı sayıda insanın varsaydığı gibi, okumak! Ne de olsa, sahil şeridinde, bölmelerinde İbranice ve Arapça kitapların yanı sıra hemen hemen her dünya dilinde roman bulunan mobil ücretsiz bir kütüphane var. Güneş yağı izlerinin sizi taramaktan alıkoymasına izin vermezseniz, burada özel bir zevke saygı gösterebilirsiniz: beyinli hedonizm.


İsrail: Tel Aviv'in geniş sahillerinde hayat tüm hızıyla devam ediyor




İyi eğlenceler: Tel Aviv’in geniş kumsallarında hayat tüm hızıyla devam ediyor

Kaynak: Getty Images/Moment RF/kolderal


Tel Aviv ziyaretçileri sahilde asla uzun süre yalnız kalmazlar ve havludan havluya sohbete çekilmenin keyfini çıkarırlar. Çünkü üzerinde yorum yapılmayacak ne var ki: örneğin 1909 yılında temel atma töreniyle oluşturulan ve uzun zamandan beri ülkenin en canlı metropolü haline gelen şehrin mimarisi. 2023’te, 1933’te Almanya’dan kovulan Yahudi mimarlar sayesinde, dünyada eşi benzeri olmayan Bauhaus başyapıtlarının yoğunlaşmasından dolayı UNESCO Dünya Mirası unvanının 20. yılını kutlayacak.

Yerel halkın çoğu bu tarihi mirası seviyor, ancak sahilin arkasında gökyüzüne doğru büyüyen gökdelen geçit töreni fikirleri ayırıyor: bazıları yüksek binaların çirkinliğinden şikayet ederken, diğerleri Akdeniz kıyısındaki Manhattan’ı bir modernite sembolü olarak övüyor.

Elbette sahildeki kalabalık ve çoğunlukla erkek vücutlarının oldukça açıklayıcı oyunu da yorumlanıyor. Tel Aviv’in (kesinlikle gizli olmayan) “Orta Doğu’nun Eşcinsel Başkenti” unvanını taşıması tesadüf değildir. Kulüplerde ve barlarda, ama her şeyden önce sahilde – özellikle Hilton Beach’te – dünyanın her yerinden geyler, bölgenin başka bir yerinde, yani Arap komşularla düşünülemeyecek, neşeli ve korkusuz bir atmosferde kıvranıyor.

Elbette Tel Aviv’deki hoşgörü, Gay Plajı’na çok yakın Ortodoks Yahudiler için ayrı bir plaj olduğu anlamına da geliyor: dindar İsraillilerin gün boyunca kumsalın mutluluğunu yaşayabilecekleri, duvarlarla ve denize uzanan bir bariyerle ayrılmış bir alan. Gece yarısından sonraki saatlerde, Ortodokslar sahadan ayrıldığında, sahil şeridi düzenli olarak aşıkların ve şehvetli çiftlerin ellerindedir – bunlar daha sonra matkot topu oyunundan başka zevklere kapılırlar.

Akko: Orient hayranları için


Kötü şöhretli Haçlılar, 1291’de kovulana kadar sahil kasabası Akko’nun surları ve eski şehir kalesi içinde yaşadılar. Akko’nun camileri ve çarşı mahallesine şükran borçlu olduğumuz Osmanlılar daha sonra Haçlı bölgesinin bir kısmını yıkıp üzerine inşa ettiler.

Romanesk ve Gotik kemerlerin altında, müezzinin çağrısının zaman ve mekanda yankılandığı geniş, hoş gölgeli salonlar şimdi yeniden ortaya çıkıyor. Akko, kelimenin tam anlamıyla tabakalaşma olarak tarihtir; bugün İsrail’deki başka hiçbir şehir bu kadar çeşitli, öncelikle doğulu bir karaktere sahip değil.


İsrail: Celile'deki eski Akko şehri




Arapçadan etkilenmiştir: Celile’deki eski Akko şehri

Kaynak: Rafael Ben-Ari/Chameleons Eye/newscom/Picture All.


Onu bu kadar çekici yapan da bu. Örneğin, küçük dükkanlar ve baharatlı kokularla dolu Eski Şehir Çarşısı’nın kapalı pasajlarında gezinirken – ve hiçbir şekilde turist ve hacılarla dolup taşan Kudüs’ün Eski Şehri kadar stresli bir şekilde ticarileştirilmemiştir. Akko, gezi teknelerinin gün batımına doğru yelken açtığı ve İsrail’deki en iyi deniz ürünleri restoranlarının bulunduğu liman da dahil olmak üzere sakin bir yerdir.

Her şeyden önce, Yahudi sahibinin adını taşıyan “Uri Buri”. Otuz yıl boyunca şehrin en popüler balık restoranıydı ve 2021’de dini ayaklanmalar sırasında kundaklanarak yok edildi. Uri Buri yılmadan Yahudi, Müslüman, Hristiyan ve Rus işbirlikçileri ile yeniledi ve 2022’de yeniden açtı. Sloganı: “Birlikte var olmak mümkündür. Nefrete karşı yemek pişiriyoruz.” Ve nasıl! Yoğurt ve soğan soslu ton balığı ve karamelize St. Peter balığı sansasyonel.

Rosh Hanikra: Maceracılar için


İsrail’in kıyıdaki en kuzey noktası tam Lübnan sınırında: Rosh Hanikra. İsrail Donanması, bu hassas bölgenin sakin kalmasını ve yolcuların risk almadan durabilmesini sağlıyor. Son olarak burada, denize inen beyaz kalker kayalıkların içinde, Akdeniz’in zümrüt yeşilinden masmaviye fışkırdığı ünlü Rosh Hanikra mağaralarını ziyaret edebilirsiniz.


İsrail: Rosh Hanikra'da deniz kayalara mağaralar ve oyuklar oymuştur.




Muhteşem manzara: Rosh Hanikra’da deniz, kayalara mağaralar ve mağaralar oymuştur.

Kaynak: pa/Newscom/Rafael Ben-Ari/Chameleon’s Eye


Bir teleferik 60 derecelik bir eğimle dik bir şekilde alçalmaktadır. İkinci Dünya Savaşı sırasında İngilizlerin orada bir tünelde kayanın içine inşa ettiği ve bir zamanlar Beyrut’a ulaşan demiryolu hattı artık yok. Binlerce yıl önce Büyük İskender döneminde inşa edilen başka bir tünel de tarih oldu. Ancak, bu kıyı şeridini bu kadar özel kılan, mağaraların muhteşem fonuyla birlikte tam da bu tarihsel güçtür.

Okul gezilerindeki neşeli çocuklar, burada düzenli olarak ziyaretçiler arasındadır – İbranice ve Arapça bağırıp sohbet eden ve birlikte gülen Yahudiler ve Araplar. Bir reklam broşüründen bir görüntü mü? Şaka mı yapıyorsun Bunu söylerken ciddi misin? İsrail’in Akdeniz kıyılarında barış içinde bir arada yaşama kesinlikle bir gerçektir.

Caesarea: Tarih sevenler için


Fenikeliler tarafından kurulan Caesarea, Roma döneminde Kral Herod yönetiminde bir deniz ortamında ekmek ve oyun yeriydi. Örneğin hipodromda kızgın boğalar dört nala koşan atların ve binicilerinin üzerine salıverilirdi. Bugün İsrail’in kıyı kenti, bölgenin tarih öncesinin en iyi ve en derin şekilde keşfedildiği yer. Eski liman tahkimatlarının korunmuş kalıntıları, Caesarea’nın bir zamanlar antik dünyanın en büyük derin deniz limanına sahip olduğu fikrini verdiğinden, kelimenin tam anlamıyla anlaşılmalıdır.

Kazı alanları artık devasa bir açık hava müzesi. Eski hipodrom genişletilerek amfi tiyatroya dönüştürüldü ve kültürel etkinlikler için kullanılıyor. Sahildeki su kemeri iyi korunmuştur. Bir zamanlar zulmünden dolayı tüm bölgede korkulan Hirodes’in sarayı, zamanla küçülerek bugün Akdeniz rüzgarının ıslık çaldığı bir sütunlar, dikilitaşlar ve başlıklar topluluğuna dönüştü. Ve devasa Roma tapınağının kalıntıları, popüler bir özçekim zemini haline geldi.


İsrail: Caesarea'daki Roma su kemeri sahile kadar uzanıyor




Akdeniz’de tarih dersi: Caesarea’daki Roma su kemeri sahile kadar uzanıyor

Kredi bilgileri: Alamy Stok Fotoğrafı/Vladimir Gerasimov


Hamam kalıntıları, Osmanlı döneminden kalma bir minare ve tamamen modern bir restoran ile tamamlanan alan oldukça geniş olduğu için burada ziyaretçiler birbirinin yolunu kesmiyor, hatta birçok rehber megafondan Babilce dil çeşitliliği bile hoş bir şekilde kayboluyor.

Yenilenmiş Roma hipodromunda düzenli olarak pop konserleri ve operalar ya da dans tiyatrosu gösterileri verilmektedir. Yerel halk, Pina Bausch’un 1991’de burada sergilenen dans prodüksiyonu “Nelken” hakkında Alman konuklara hala övgüler yağdırıyor. Eric Clapton, Yabancılar, Suzanne Vega ve Björk gibi antik amfitiyatroda şarkı söyledi. Ve böylece, Akdeniz güneşinin ışığı altında, denizden serinletici bir meltem eserken, zamanlar, çağlar ve isimler birbirinin içine kayar. Bazen komşu okulda dalgalara binmeyi öğrenen sörfçülerin çağrıları duyulabilir.

Caesarea’dan çok uzak olmayan otel “Nahholim” in kar beyazı küpleridir. 1948’de kurulmuş bir kibbutz tarafından işletilmektedir ve doğrudan deniz kıyısındaki birkaç kibbutz otelinden sadece biri değil, aynı zamanda kesinlikle en güzelidir. Caesarea tarih dersinizden sonra gevşemek için mükemmel bir yer. Havuzda, sahilde ya da barda serinletici soğuk Galilee beyaz şarabının servis edildiği barda.

İpuçları ve bilgiler:


Ulaşım: Örneğin El Al, Ryanair veya Lufthansa ile Tel Aviv’e aktarmasız uçuşlar.

Konaklama: Tel Aviv’de modernist “Hotel Debrah Brown” (çift kişilik odalar 141 Euro’dan, Brownhotels.com/debrah), Caesarea yakınlarındaki kibbutz oteli “Nahsholim” (çift kişilik odalar 124 Euro’dan, nahsholim.co.il) ve Hayfa’da eski Alman kolonisindeki “The Schumacher” butik oteli (çift kişilik odalar 165 Euro’dan, the-schumacher.com) öneriyoruz.

Daha fazla bilgi: goisrael.de

Geziye katılım, İsrail Devlet Ulaştırma Bürosu tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımızı axelspringer.com/de/Werte/downloads adresinde bulabilirsiniz.


Burası, üçüncü taraf içeriğini bulacağınız yerdir

Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni talep ettiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konumuna getirerek, bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Buna, GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına verdiğiniz onay da dahildir. Bununla ilgili daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Onayınızı istediğiniz zaman anahtar ve sayfanın alt kısmındaki gizlilik aracılığıyla geri çekebilirsiniz.