Norveç: Trøndelag'daki Trondheim, ülkenin en rahat şehridir

Selvi

New member
Oslo ya da Bergen'in dikkatini çekmese de ziyaret etmeye değer: Norveç'in üçüncü büyük şehri, heyecan verici restoranları, yeni müzeleri ve tiyatrolarıyla dikkat çekiyor. Trondheim'ın sıcak sokaklarından çıkmak isterseniz tramvayla hızla doğaya girebilirsiniz.


Bir şehir sokaklarını ve kaldırımlarını ısıtmaya başlarsa işler kötüye gitmez. Norveç'in üçüncü büyük metropolü Trondheim'dan bahsediyoruz. Bin yılı aşkın tarihi, refah ve dingin modernlikle birleştirmeyi başarmıştır. Şu anda Norveç'in en dinamik, heyecan verici ve aynı zamanda rahat şehridir.

Trondheim, başkent Oslo'nun ulusal ilgisine ve siyasi çalkantılarına ya da ülkenin ikinci büyük şehri Bergen'in güzelliğinin pitoresk yükümlülüklerine katlanmak zorunda değil. Kışın merkezi meydanları ve sokakları kardan koruyan yerden ısıtma (atık yakma tesisinde ısıtılan deniz suyu borulardan akıyor), 215.000 nüfuslu kentteki özel yaşamın yalnızca bir göstergesi.


Güzel eski ahşap evler, birçok iyi restoran ve bar, 30.000'den fazla öğrenci ve giderek büyüyen bir kültürel ortam bunun bir başka kanıtıdır. Ve bunların hepsi 63. paralelin yukarısında. Trondheim, Alaska'daki Anchorage'dan veya Finlandiya'daki Helsinki'den daha kuzeydedir.


Bu yetmezmiş gibi doğa da üzerine düşeni yapıyor. Nidelva Nehri'nin aktığı Trondheim'ın önünde uzun, derin bir Atlantik fiyordu parlıyor. Şehir, Trøndelag eyaletinin ormanları ve verimli tarlalarıyla çevrilidir; tam da İskandinavya'yı hayal ettiğiniz gibi bir manzara. Zorunlu ahşap kulübeler ve fundalıklarla özel olarak bu amaç için tasarlandığı için değil, yüzyıllardır olduğu gibi kaldığı için: öküz kanı kırmızısı evler, yol boyunca ren geyikleri, içinden ayıların, kurtların ve kurtların geçtiği koyu yeşil köknar ormanları. vaşaklar dolaşıyor. Kışın yeni yağan karda izlerini görebilirsiniz.

Yeni PoMo sanat müzesi muhteşem olacak


Belki de Trondheim halkı, antik Viking krallarının mirasından bugün bile en iyi şekilde yararlanma zorunluluğu hissediyordur. Olav I. Tryggvason 997 yılında şehri kurdu, başlangıçta adı Nidaros'tu. Ya da belki de hayattan keyif almayı alışkanlık haline getirmiş bir insan türüne aitler. Savoir-vivre Fransa'da sadece tanrılara mahsus değildir. Kentin kurucusu Olav'ın yalnızca Londra'ya saldırmakla kalmayıp aynı zamanda güçlü adamlarıyla Fransa'yı yağmalayıp yağmalaması belki de tesadüften başka bir şey değildir.

Şehrin ortasındaki Dronningens Kapısı'nda, yeşil-gri bir Art Nouveau binasının çatısında gökkuşağı renklerinde bir yazı şu anda parlıyor. Üzerinde “Sihirli Saatimiz” yazıyor, sihirli saatimiz. İsviçreli sanatçı Ugo Rondinone'nin Sidney'den ödünç aldığı bir enstalasyon. Aşağıdaki binada şu anda inşa edilmekte olan şey için beklenti oluşturmak amaçlanıyor: Trondheim'ın yeni sanat müzesi PoMo.

Bu şehirde üçüncü olacak. Kısaltma Posten Moderne anlamına geliyor çünkü bina bir zamanlar ana postaneydi. Taahhütlü posta ve mektuplar yerine, yakında çağdaş sanatçıların resim ve heykelleriyle ilgilenebileceksiniz. Özellikle çağdaş kadın sanatçıların resim ve heykellerinde, satın alma bütçesinin yüzde 60'ı kadınların eserlerine ayrılıyor.


Müze muhteşem olacak. Hint turuncusu rengindeki kavisli metal merdiven, binanın içinden sanki ısınan bir güneş gibi geçiyor, direklerin boynuzları duvarlardaki sıvalarda hâlâ görülebiliyor ve şehre açılan büyük pencereler var. PoMo açılışının Şubat ayının ortasında, lokasyonu “Gelecekten Kartpostallar” sergisiyle eşleşecek şekilde planlanması planlanıyor.

Hemen yanında daha da fazla kültür yaratılıyor: bir oyun evi inşa ediliyor; Nye Hjorten Tiyatrosu, ülkenin yarım yüzyılı aşkın süredir özel olarak finanse edilen ilk tiyatrosudur. Müze ve tiyatro olmak üzere iki kurum, zemin kattaki barı şehrin en uzun barı olacak mekanla paylaşıyor. Oditoryumda çiftler için yerleşik “aşk koltukları” ve her ikili koltuk için pikolo veya bira için küçük bir buzdolabı bulunmaktadır. Trondheim halkı zengin, rahat ve görünüşe göre aynı zamanda romantik.

Bilbao, Trondheim için bir rol model


PoMo ve Theatre'ın, gelecekte ofislere, mağazalara ve restoranlara da ev sahipliği yapacak, birinci sınıf bir konumda yeniden canlandırılmış bir bölge olan yeni City Center East'in temel taşını atması amaçlanıyor. Projenin sorumluları, Kuzey İspanya'daki liman şehrinin Guggenheim Müzesi ile sadece bir mahalleyi değil tüm şehri nasıl değiştirmeyi başardığını öğrenmek için Bask bölgesindeki Bilbao'ya gitti.

Ancak Trondheim'da hiç kimse PoMo'nun uluslararası şehir gezginlerini benzer şekilde çekmesini beklemiyor. Bunun için çok küçük. Basın sözcüsü Arnaud Fontaine, her halükarda bunun öncelikle yerel halkla ilgili olduğunu açıklıyor. Özellikle Trondheim'ın gençleri sanattan keyif almalı. 18 yaşın altındaki gençlerin ücretsiz giriş yapmasına izin verilmesi düşünülüyor. Fontaine, yılda 200.000'den fazla ziyaretçinin gelmesi durumunda evin başarılı olacağını söylüyor. Bilbao'ya bir milyondan fazla ziyaretçi geliyor ve bunların neredeyse üçte ikisi yurt dışından geliyor.


Proje şehrin oğullarından biri olan Odd Reitan tarafından finanse ediliyor. Norveç'teki her çocuk, gür sakallı ve mavi gözlü milyarderi ve kültür patronunu tanır. Babası Ole ile birlikte Rema 1000 süpermarket zincirini kurdu. Bugün sadece kendi ülkesinde değil, İsveç, Danimarka ve Doğu Avrupa'da da yaygın. Forbes dergisi onu Norveç'in en zengin adamı olarak görüyor.

Britannia Oteli'nin öne çıkan konukları


Reitan'ın şirketler grubu aynı zamanda emlak piyasasında da aktif olduğundan, yeni bölgeye olan bağlılığının inşaat işinin karşılığını da alması bekleniyor. Zaten saygıdeğer “Britannia”nın tam karşısındaki otelin sahibi. Burası 1897'den beri Trondheim'in oturma odasıydı; oyun yazarı Henrik Ibsen burada yaşıyordu, Roald Amundsen Güney Kutbu'na yaptığı keşif gezisini rapor ediyordu ve sanki Trondheim'ın yarısı hâlâ Pazar günleri brunch'a geliyormuş gibi hissediyordu. Kahvaltı, eski palmiye avlusunda gösterişli bir cam tavanın altında servis edilmektedir.

Reitan eskimiş evi beş yıldızlı bir otele dönüştürdü. Yatırımları çok büyüktü. Bunu her köşede görebilirsiniz: mermer, pirinç, deri, altın, sanat eserleri, antikalar, odalarda lüks İsveç Hästens yatakları ve şimdiye kadar kullandığınız en hızlı bilgisayar kontrollü asansörler. Kontrol paneline katı yazdığınız anda, bing, bir sonraki müsait kabin zaten oradadır.


“Britannia” birinci sınıf bir konuk grubunu sabırsızlıkla bekleyebilir. Örneğin Justin Bieber, şehirdeki konseri sırasında siyah kuyruklu piyanosu ve ayaklı altın rengi küveti olan 220 metrekarelik Tower Suite'te konakladı. Kanadalı dünya ve pop yıldızı, şu ana kadar oldukça tutucu Trondheim sakinlerinin şehirlerini keşfederken soğukkanlılığını yitirdiği tek öne çıkan otel konuğuydu.

Veliaht Prens Haakon ve Veliaht Prenses Mette-Marit de şehirdeyken asil başlarını mavi beyaz kareli lüks yataklara koyuyorlar. Ancak otel, bunu yazmamıza izin verilmediğini söylüyor çünkü resmi olarak, 18. yüzyılın sonlarında Alman Cecilie Christine von Schöller tarafından inşa edilen ahşap bir saray olan Stiftsgården konutunda beş dakikadan daha kısa bir yürüme mesafesinde yaşıyorlar.

Norveç kraliyet ailesinin Trondheim ile yakın bağları var. Kraliyet mücevherleri başpiskoposun sarayında tutulup sergilendiği yer başkent Oslo'da değil buradadır. Her yeni hükümdar, en son Haakon'un babası Harald V olmak üzere Nidaros Katedrali'nde kutsanmıştır. Katedral, şehrin kurucusu I. Olav'ın halefi olan Viking kralı Olav Haraldsson'un mezarı üzerine inşa edildi. Norveç'i Hıristiyanlaştırdı ve aziz ilan edildi. Kilisenin iç mekanını üç org ve on iki metre yüksekliğindeki gül pencere süslüyor.


Güney kanatta, Haziran 1945'te Nazilerin teslim olmasının ardından o zamanki kralın sürgünden döndüğü geminin direğine dalgalanan bayrak asılı. Katedraldeki küçük bir yapısal detay Trondheim'ın sıradanlığına uygun: Batı cephesindeki baş melek Mikail, Bob Dylan'ın özelliklerini taşıyor. 1960'lı yıllardaki bir yenilemenin sonucudur. Taş ustası şarkıcının hayranıydı.

Uygun fiyatlarla yerel köklü yemekler


Bilbao'ya benzer şekilde Trondheims da yemek tutkunlarının hac yeri haline geliyor. Trøndelag bölgesi mükemmel malzemeler açısından zengindir: somon balığı, mezgit balığı ve fiyorttan elde edilen diğer deniz ürünleri, meyveler, mantarlar ve ormanlardan elde edilen mükemmel av hayvanları. Foodie dünyasının öncülerinden “Fagn” ve “Britannia” otelindeki “Speilsalen” olmak üzere iki restoranın her biri Michelin yıldızlıdır. Şehrin restoran işletmecileri, makul fiyatlarla yerel köklü mutfağa odaklanıyor. Sadece 60 Euro'dan başlayan fiyatlarla üç servisli birinci sınıf bir menü mevcuttur.

Örneğin Stavanger doğumlu Christopher William Davidsen'in limandaki endüstriyel bir binada kurduğu son vakıf olan “Tollbua”da. Davidsen, İskandinav esintili bistro mutfağında kimchi ile ızgara somon, jalapeños ve bergamot ile pisi balığı, yaban havucu ve erik ile ördek ve son olarak da frenk üzümü ile Daim çikolatası servis ediyor.


Aile tarafından işletilen “To Rom og Kjøkken” de ustaca yemek pişiriyor ve bunu neredeyse 20 yıldır yapıyor: kereviz ve deniz yosunu cipsli deniz tarağı, Japon mayonezli domuz kaburga ve elmalı ve mine çiçeği şerbetli meyveli tart burada menüde yer alıyor. Örneğin. Restoranın rezervasyonları iyi olduğundan önceden sipariş vermeniz gerekmektedir.

Burada da küresel düşünen Viking atalarıyla benzerlikler görebilirsiniz: Malzemeler çevreden geliyor, ancak Kore kimchi lahanasından Uzak Doğu malzemelerine kadar dünyanın her yerinden etkilerle hazırlanıyorlar. Bu anekdot kulağa neredeyse gerçek olamayacak kadar güzel geliyor: Birkaç yıl önce şehrin ana meydanı yenilendiğinde, toprakta Japonya'dan geldiği anlaşılan eski soya kapları bulundu.

İyi yiyecek ve içecekler yüzyıllardır Trondheim'da çok övülen İskandinav konforunun bir parçası olmuştur. köseligNorveçlilerin dediği gibi. Özellikle şimdi, sonbahar ve kış aylarında.

Ancak günlerinizi şehirdeki tezgâhlarda, masalarda, müzelerde ve ısıtmalı kaldırımlarda geçirmek istemiyorsanız başka bir seçeneğiniz daha var: kapınızın önündeki uçsuz bucaksız, ıssız doğaya bir gezi. Bunun için ancak dört avroya bir bilet alıp dünyanın en kuzeyindeki tramvaya biniyorsunuz. 9. hat, St. Olavs Kapısı'ndan Lian terminaline kadar yarım saatten az sürüyor. Şehir, nehir ve fiyort manzarasıyla yolculuğun kendisi başlı başına bir deneyim. Ve Lian'da ormanlar ve tarlalar arasında yapılan yürüyüş turu – kışın pitoresk karlı – en iyi anlamda köselig.

İpuçları ve bilgiler:


Varış: Kış aylarında Almanya'dan Trondheim'a direkt uçuş bulunmamaktadır. Örneğin Norveç ile Oslo üzerinden, SAS ile Kopenhag üzerinden veya Widerøe ile Bergen üzerinden aktarma bağlantıları.

Konaklama: “Britannia” sitedeki ilk evdir, çift kişilik odalar kahvaltı dahil 236 Euro'dan başlayan fiyatlarla, britannia.no. Merkezde “Scandic Nidelven”, iyi kahvaltılı modern ev, kahvaltılı çift kişilik oda 158 Euro'dan, scandichotels.de. “Radisson Blu Royal Garden Hotel”, nehir üzerinde tasarım oteli, çift kişilik oda, kahvaltı dahil 167 Euro'dan başlayan fiyatlarla, radissonhotels.com

Yemek yemek: “Tollbua”, Brattørkaia 13B, tollbua-trondheim.no; “Rom og Kjøkken'e”, Carl Johans Kapısı 5, toromogkjokken.no; Michelin yıldızlı restoran “Fagn”, Ørjaveita 4, fagn.no

Turlar: Trondheim For You, trondheimforyou.com'da çeşitli odak noktalarında şehirde Almanca turlar sunuyor. Gezi ipucu: Eski maden kasabası Røros, Trondheim'a arabayla iki saatlik mesafededir. Sadece ahşap evler ve maden görülmeye değer değil, aynı zamanda Pippi Uzunçorap filmlerinin kış sahneleri de burada çekildi, de.roros.no.

Daha fazla bilgi: Trøndelag'ı keşfedin: trondelag.com; Trondheim'ı ziyaret edin: Visittrondheim.no

Geziye katılım Explore Trøndelag ve Visit Trondheim tarafından desteklendi. Şeffaflık ve gazetecilik bağımsızlığı standartlarımıza şu adresten ulaşabilirsiniz: go2.as/independence.