Özümseme Nedir Okul Öncesi ?

Irem

New member
Özümseme Nedir?

Özümseme, bir bilgi ya da becerinin, birey tarafından içselleştirilmesi ve uzun süreli belleğe yerleşmesi sürecidir. Bu süreç, öğrenilen bir bilgiyi sadece geçici olarak hatırlamaktan ziyade, bireyin bu bilgiyi anlaması, bağlantılar kurması ve günlük yaşamında aktif olarak kullanabilmesidir. Özümseme, öğrenmenin etkin bir şekilde gerçekleştiği, derinlemesine ve kalıcı bir anlayışa dönüşmesidir. Okul öncesi dönemde çocuklar, çevrelerinden aldıkları bilgileri özümseyerek dünyayı daha iyi anlamaya başlarlar. Özümseme, çocukların sadece duygusal ve sosyal gelişimlerini değil, aynı zamanda bilişsel gelişimlerini de etkileyen önemli bir süreçtir.

Özümseme ve Okul Öncesi Eğitim

Okul öncesi dönem, çocukların beyin gelişiminin hızla ilerlediği bir süreçtir. Bu dönemde çocuklar, çevrelerinden aldıkları bilgileri ve deneyimleri hızla işleyerek içselleştirirler. Özümseme, bu dönemde öğrenilen bilgilerin sadece ezberlenmesinin ötesine geçerek, çocuğun anlayışını ve dünya görüşünü şekillendirir. Okul öncesi dönemde özümseme sürecini etkileyen pek çok faktör bulunur. Bunlar arasında öğretmenlerin yaklaşımı, oyunların rolü, sosyal etkileşimler ve çocuğun bireysel ihtiyaçları yer alır.

Okul öncesi eğitimde, çocuklar genellikle oyun yoluyla öğrenirler. Oyun, çocukların doğal öğrenme yollarından biridir ve onların dünyayı keşfetmelerine, yeni beceriler geliştirmelerine olanak tanır. Çocuklar, oyun sırasında gerçek dünyadaki durumları ve kavramları simüle eder ve öğrendiklerini oyunlarında uygulamaya başlarlar. Özümseme, çocukların oyun sırasında öğrendikleri bilgileri kalıcı hale getirmeleriyle daha etkili bir şekilde gerçekleşir.

Özümseme Süreci ve Çocukların Gelişimi

Özümseme, çocukların bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimleriyle yakından ilişkilidir. Çocuklar, çevrelerinden aldıkları uyarıları işleyerek bu uyarılarla ilgili anlamlar çıkarırlar. Bu süreçte, çocukların dikkat ve hafıza becerileri devreye girer. Çocuklar, duyusal bilgileri işleyerek bu bilgileri daha yüksek düzeyde kavramalara dönüşürler. Örneğin, bir çocuk bir hayvanı ilk kez gördüğünde, bu hayvanla ilgili bilgileri toplar, gözlemler yapar ve sonraki karşılaşmalarında bu bilgileri kullanarak hayvanı daha iyi tanır. Bu tür gözlemler, çocukların dünyayı anlamalarına ve yaşadıkları çevreyi özümsemelerine yardımcı olur.

Okul öncesi çocukları, çevrelerindeki insanlarla etkileşimde bulunarak sosyal beceriler de geliştirirler. Özümseme süreci, çocukların bu etkileşimlerden elde ettikleri bilgileri anlamaları, duygusal zekalarını artırmaları ve başkalarıyla empati kurabilmeleri için de önemlidir. Bu dönemde çocuklar, duygusal tepkilerini düzenleme, başkalarının duygularını anlama ve sosyal kuralları öğrenme gibi beceriler geliştirirler.

Özümseme ve Dil Gelişimi

Okul öncesi dönemde özümseme, dil gelişimiyle de doğrudan ilişkilidir. Çocuklar, çevrelerinden duydukları dilsel ifadeleri ve kavramları öğrenerek bunları anlamlı bir şekilde kullanmaya başlarlar. Dil, çocukların düşüncelerini organize etmelerine, çevreleriyle etkileşime girmelerine ve dünyayı anlamalarına yardımcı olur. Özümseme süreci, dil becerilerinin gelişmesiyle paralel ilerler. Çocuklar, sözcükleri ve dil bilgisi kurallarını oyunlar, şarkılar ve hikayeler aracılığıyla öğrenirler.

Dilsel özümseme, çocukların okuma ve yazma becerilerinin temellerinin atıldığı bir süreçtir. Bu dönemde çocuklar, çeşitli kavramları öğrenir ve bu kavramları birbirleriyle ilişkilendirerek daha derin bir anlam dünyası oluştururlar. Özellikle hikaye anlatımı, çocukların dilsel becerilerini geliştirmek ve öğrendiklerini özümsemek için etkili bir araçtır.

Özümseme Sürecini Destekleyen Eğitim Yöntemleri

Okul öncesi eğitimde, çocukların özümseme süreçlerini desteklemek için çeşitli yöntemler kullanılabilir. Bu yöntemler, çocukların öğrenme süreçlerini daha etkili hale getirebilir ve bilgiye olan ilgilerini artırabilir.

1. **Aktif Öğrenme:** Çocukların aktif bir şekilde öğrenmelerini sağlamak, onların bilgiyi özümsemelerine yardımcı olur. Oyunlar, grup aktiviteleri ve keşif temelli etkinlikler, çocukların öğrenme sürecini daha derinlemesine ve kalıcı hale getirir.

2. **Problem Çözme:** Çocukların, karşılaştıkları problemleri çözmeleri için fırsatlar sunmak, onların bilişsel gelişimlerini destekler. Problem çözme, çocukların öğrenilen bilgileri gerçek hayatta nasıl uygulayacaklarını keşfetmelerine olanak tanır.

3. **Tekrar ve Pekiştirme:** Özümseme, bilgilerin tekrar edilmesiyle güçlendirilir. Çocuklar, öğrendikleri bilgileri tekrar ederek ve pekiştirerek, bilgilerin kalıcı hale gelmesini sağlarlar.

4. **Duyusal Etkileşimler:** Çocukların duyusal deneyimler yaşamaları, bilgiyi daha etkili bir şekilde özümsemelerine yardımcı olabilir. Farklı dokular, sesler, renkler ve kokular, çocukların çevreyi anlamalarına ve bilgiyi içselleştirmelerine olanak tanır.

Okul Öncesi Dönemde Özümsemenin Zorlukları

Her ne kadar okul öncesi dönemde özümseme önemli bir öğrenme süreci olsa da, bu süreç bazı zorluklarla karşılaşabilir. Çocukların dikkat süreleri sınırlıdır ve bazı çocuklar, öğrenme süreçlerinde daha fazla destek ve yönlendirme gerektirebilir. Ayrıca, çocukların öğrenme hızları birbirinden farklıdır; bazı çocuklar hızlı bir şekilde öğrenirken, diğerleri daha fazla zamana ihtiyaç duyabilir.

Bir diğer zorluk ise, çocuğun öğrenme tarzının farklılık göstermesidir. Bazı çocuklar görsel olarak öğrenirken, bazıları duyusal ya da işitsel yollarla daha iyi öğrenirler. Bu nedenle, okul öncesi eğitimcilerinin çocukların farklı öğrenme stillerine uygun materyaller ve etkinlikler sunması önemlidir.

Sonuç

Özümseme, okul öncesi dönemde çocukların bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimlerini etkileyen kritik bir süreçtir. Çocuklar, çevrelerinden aldıkları bilgileri oyun yoluyla öğrenir ve bu bilgileri içselleştirerek daha derin bir anlayış geliştirirler. Okul öncesi eğitimde, çocukların öğrenme süreçlerini desteklemek ve onlara özümseme fırsatları sunmak, onların gelecekteki akademik ve sosyal yaşamlarında başarılı olmalarını sağlayacaktır. Eğitimciler ve aileler, çocukların öğrenme süreçlerini anlayarak, onların ihtiyaçlarına uygun yöntemlerle özümsemeyi teşvik edebilirler.