Tahiti'de Yelken: Lagün boyunca geleneksel kano turları

Selvi

New member
Tahiti'de tekne kullanmak bir seyahat hayalini gerçekleştirmek demektir. Klasik bir kanoda ayrıca Polinezyalıların dünya çapındaki olağanüstü denizcilik geleneği ve bunun bugün nasıl yeniden canlandırılabileceği hakkında da çok şey öğreneceksiniz.


Atalarım gibi yelken açabilmem için öncelikle dengede ustalaşmam gerekiyor. Yayın dar ucunun üzerinden Alexis Moerai'nin uzattığı eline doğru yürüyorum. 50 yaşındaki Galax, çocukluğundan beri Tahiti lagünlerinde kürek çekiyor ve yelken açıyor. Şimdi turistlere Holopuni'de bu ikisini zarif bir şekilde nasıl birleştirebileceklerini gösteriyor.

1980'lerin başında Hawai'li Nick Beck tarafından geliştirilen yelkenli kano, eski Polinezyalıların geleneksel tasarımını benimsiyor: dokuz metre uzunluğunda, ince bir gövde, stabilizasyon için iki destek ayağı ve bir yelken. Modern malzemeler sayesinde son derece hızlı ve manevra kabiliyeti yüksektir ve belki de Tahiti'nin kültürel rönesansına en keyifli katkıdır.


Polinezyalılar tarihin en büyük denizcileriydi; Hawaii, Yeni Zelanda ve Paskalya Adası arasında devasa bir ada imparatorluğu kurmak için avara kanolarını kullandılar. Kürek çekmek bugüne kadar ulusal bir spordur, ancak yalnızca birkaç Tahiti sakini hala yelken açmaktadır.


Holopunis'in yardımıyla Teiva Véronique bunu değiştirmek istiyor. Tahiti'nin başkenti Papeete marinasında yelken profesyoneli her cumartesi sabahı çocuklara yönelik kurslar veriyor. Bir rafta 41 yaşındaki oyuncunun 2019'daki ilk Holopuni Dünya Şampiyonasını kazanmasının en önemli kupaları var.

Sert darbeler, kadife yeşili dağlar


Véronique, turistlere lagün gezilerinde destek kanosuyla nasıl yelken açılacağını gösteriyor. Ne yazık ki maestro o gün Pasifik Oyunlarına katılamayacak. Ama arkadaşı onu layıkıyla temsil ediyor. Galax yelkeni açıyor, eğimli bomu sertçe vuruyor ve kendini rıhtımın dışına itiyor. “Kürek çekiyorum” diye sesleniyor arkadan. Hafif ahşap kürekle birkaç vuruş yapıyoruz ve rüzgar bizi itiyor.


Artık yolcu olarak yapmanız gereken tek şey, suyu yüzünüze çarpmak, gözlerinizi ara sıra sahile ve kadife yeşili, keskin kesik dağlara bakmak. Ama çoğunlukla doğrudan ileriye, ritmik olarak daldığımız dalgalara bakıyorum. Göğsüne ve yüzüne ardı ardına fışkırmalar yağıyor.


Ara sıra yaşanan sert darbelere hızla alışırsınız. Biraz endişe verici olan tek şey, engelin havada asılı kalması ve bizim lagünün içinden belli bir açıyla atlamamız. Hiç alabora olup olmadığını görmek için omzumun üzerinden sesleniyorum. Galax “Hayır, asla” diye yanıtlıyor. Bir keresinde Rangiroa adasına iki gün iki gecede koştuğunda bile. Rahatlayabilirim gibi görünüyor.

Gelenekler ve eski teknikler


Galax'ın yapacak daha çok işi var. İlk başta her dakika dönmesi gerekiyor; Daha sonra resif çekilip lagün genişlediğinde, tek başına küreğiyle rotasında kalır. Hedefimizi kaçıramaz: Tahiti'nin kuzey ucunda, beyaz, altı katlı bir deniz feneriyle işaretlenmiş bir burun olan Pointe Vénus.


1868 yılında, James Cook'un Venüs gezegeninin siyah bir nokta olarak güneşin önünden nasıl geçtiğini bilim adına gözlemlemesinden yaklaşık yüz yıl sonra inşa edildi. Pek çok Avrupalı kaşif gibi Cook da Polinezyalıların yelkencilik ve navigasyon tekniklerine hayran kalmıştı. Britanyalılar Polinezyalıların denizcilik kültürünün zaten düşüşte olduğunu gördü.


15. yüzyıldan itibaren uzun mesafeli deniz yolculukları keskin bir şekilde azaldı. Yüzyıllar boyunca okyanuslara giden kanolar artık kalmamıştı ve onlar hakkındaki bilgiler kaybolmuştu. Ta ki 4 Haziran 1976'da deneysel arkeologların Hawaii'de yeniden yarattığı orijinaline sadık çift gövdeli bir kano olan “Hōkūleʻa” Tahiti limanına ulaşana kadar.

17.000 kişi onların gelişini davullarla kutladı, bir kilise korosu özel olarak bestelenmiş bir ilahi söyledi ve binlerce kişi katıldı. Varış Polinezya geleneklerine dönüşü başlattı.


Matahi Tutavae, “Atalarımızın hepsi buraya kanolarla geldi” diyor. “Kültürümüzde her şey va'a, yani kanoyla bağlantılı. Bu bir yaşam okulu.” 44 yaşındaki Tutavae, Tahiti'ye aynı adı taşıyan kendi okyanus kanosunu getiren “Fa'afaite” örgütüne birkaç yıl liderlik etti. Tahitililer 2009'dan bu yana gemide eski navigasyon ve yelken tekniklerini ve atalarının değerlerini yeniden öğreniyor.

Galax'ın bu eğitime ihtiyacı yok. Pointe Vénus'ta zahmetsizce ve zarif bir şekilde fren yapıyor, denize atlıyor ve kanoya tutunuyor. Sonra muzları ve ton balıklı tartarla dolu bir kutuyu uzatıyor ve kendine bir sigara sarıyor.

Başyapıt çift gövdeli kano


İnce siyah kumlu koy, Tahiti'deki az sayıdaki halk plajından biridir. Aileler ve çiftler sığ denizde su sıçratıyor, arkadaşlar voleybol oynuyor, çocuklar ve gençler hafif dalgalarda geziniyor.

Hızlı ve zorlu yolculuğun ardından mola kısa ama keyifli. Galax, birkaç kürek vuruşundan sonra yelkeni tekrar sıkılaştırırken, “Bundan sonra sörf yapacağız” diyor. “Minderin üzerine uzanmak ister misin?”


Memnuniyetle. Kano ile avara demiri arasındaki ağda gerilen yemyeşil dağlar ve vadiler daha keyifli izlenebiliyor. Özellikle de güneş artık bulutların arasından çıkıp cildinizi ve pantolonunuzu anında kuruttuğu için. Böylesine keyifli bir ruh halinde, hemen boğazın karşısında orman dağları yükselen kardeş ada Moorea'ya doğru yelken açmak istiyorum.

Çift gövdeli kano üzerindeki çalışmalar beş yıl sürdü


Orada, adanın kuzeybatı ucundaki Hauru köyünde Raphaël Labaysse, büyük kano rönesansı üzerinde çalışıyor. 31 yaşındaki genç, mango ağaçlarının altındaki atölyesinde arkadaşlarının sörf tahtalarını onarıyordu. Onun başyapıtı köy plajının önündeki sığ suda yüzen “Vaapiti” idi.


Labaysse, sekiz metre uzunluğunda ve dört metre genişliğinde çift gövdeli kanoyu inşa etmek için beş yıl harcadı. Gövde için santimetre kalınlığındaki tahta şeritleri birbirine yapıştırdı; ahşabı elektrikli testereyle ormandan kendisi aldı. Her şeyi sentetik reçineyle kapladı.

“Eski ve yeni malzemeleri karıştırmayı seviyorum” diyor. “Vaapiti”nin üçgen yelkenleri modern sentetik elyaftan yapılmıştır ancak geleneksel Polinezya kesimine sahiptir. Ada hükümetinin turist teknelerine yönelik gereksinimlerini karşılamak için bazı değişiklikler gerekliydi. Sezon boyunca Labaysse her gün konuklarıyla birlikte lagünde yelken açıyor; gemideki sekiz yer genellikle tamamen dolu.

Kuşlara ve bulut şekillerine dayalı navigasyon


Komşu koyda konuklar köpekbalıkları, vatozlar ve kaplumbağalarla şnorkelli dalış yapabilir. Yol boyunca Labaysse, antik Polinezyalıların güneşi, takımyıldızlarını, rüzgarı ve akıntıları kullanarak nasıl yön bulduklarını açıklıyor. Ve kuşları ve bulut şekillerini kullanarak karayı nasıl bulduklarını.


“Daha fazlasını görebilmeniz için yavaş sürüyoruz” diyor. Pek çok misafir, sadece yelkencilik ve şnorkelli dalış için tur rezervasyonu yaptırdı ve ardından kültürel tarihe hayran kaldı.

Bazı günler turist gelmezse o da mutlu oluyor. Sonuçta “Vaapiti”yi öncelikle balık tutmak veya sörf yapmak için yelken açmak için inşa etti. Polinezya'da güzel bir hayat olması gerektiği gibi.

İpuçları ve bilgiler:


Varış noktası: Tahiti, başkenti Papeete ile birlikte Fransız denizaşırı toprakları olan Fransız Polinezyası'nın ana adasıdır. Güney Pasifik'te bulunur.

Varış ve giriş: Havayolları iki aktarmalı olarak Almanya'nın çeşitli şehirlerinden Tahiti'ye uçuyor. Ülkeye giriş için kimlik kartı yeterlidir ancak duraklamalar sırasında olası kontroller nedeniyle pasaportunuzu yine de yanınızda bulundurmalısınız.

Seyahat süresi: Fransız Polinezyası tüm yıl boyunca sıcak ila sıcaktır. Nisan'dan Ekim'e kadar olan kurak mevsim aynı zamanda ana mevsimdir. Kasım'dan Mart'a kadar olan yağışlı mevsimde hava daha yağışlı ve daha rüzgarlıdır, ancak aynı zamanda daha ucuz ve daha yalnızdır.

Yelken: Holopuni'deki gezilere Moana Explorer'dan (tahititourisme.de/ausrustung/moana-explorer/) rezervasyon yapılabilir. İki saatin maliyeti 20.000 CFP frangı, yani 180 avronun biraz altında. “Vaapiti”de üç saatlik bir gün batımı turu kişi başı 9.000 CFP frangı, yani yaklaşık 75 avroya mal oluyor. Birkaç hafta önceden rezervasyon yaptırmalısınız.

Bilgi: tahititourisme.de


dpa