Bir metropolün üzerinde gondolla süzülmek muhtemelen onu keşfetmenin en güzel yoludur. Rahatça oturur, zamandan tasarruf eder, trafik sıkışıklığından kaçınır ve etkileyici manzaraların keyfini çıkarırsınız. Berlin'den Singapur'a kadar şehirlerde beş özel teleferik sunuyoruz.
Bolivya: La Paz'da Mi Teleférico
Şehir gezisine çıktığınızda sıklıkla yaptığınız ilk şey metro hattı ağını incelemektir. Bolivya'nın La Paz kentinde ise Mi Teleférico planı idealdir – Almanca'da “Teleferiğim”. Beş hatta yayılmış 30 kilometreyi aşan uzunluğuyla Güney Amerika ülkesinde yönetim merkezi bulunan şehir, dünyada türünün en uzun güzergah ağına sahip.
İlk hat 2014 yılında açıldı. La Paz ile birlikte Bolivya'nın en büyük metropol bölgesini oluşturan komşu şehir El Alto'daki Jach'a Qhathu dağ istasyonunu La Paz'daki Taypi Uta vadi istasyonuna bağlar. Ülkedeki en muhteşem manzaralar. Bir zamanlar La Paz'ın ilçesi olan El Alto ile güney vadideki yerleşim alanları arasındaki rakım farkı 1000 metre civarında.
Başlangıçta, yüzen ve uygun fiyatlı ulaşım araçları şehir merkezini gecekondu mahallelerine bağlıyordu. Artık turistlerin de gözdesi. Genel bakışı gürültülü sokakların üzerinde yüksekte tutabilirsiniz.
And Dağları'nın karla kaplı zirvelerinin, özellikle de neredeyse 6.500 metre yüksekliğindeki Illimani'nin ve ikincil zirvelerinin panoraması, hangi hattı seçerseniz seçin muhteşemdir. Çeşitli sağlayıcılar şehir teleferiğiyle şehir turları düzenliyor; bu turlar, yaklaşık 45 sente eşdeğer olan basit biletten daha pahalı. (miteleferico.bo)
Almanya: Berlin'deki teleferik
Operatörler Grün Berlin, başkentin tek teleferikini “yenilikçi ve sürdürülebilir bir ulaşım aracı” olarak övüyor. Sanki diğer şehirlerde olduğu gibi yerel toplu taşıma üzerindeki baskıyı hafifletmek planlanmış gibi görünüyor. Ancak ziyaretçilerini ünlü Berlin havasıyla taşıdığı 2017 Uluslararası Bahçe Fuarı'nın bir kalıntısı.
Görülmeye değer bir kalıntı. Gondola bindiğinizde kendinizi adeta Alplerin yüksek semtindeki Marzahn bölgesinde hissediyorsunuz. Aslında, ulaşım araçları dünyanın önde gelen teleferik üreticilerinden birinden gelmektedir: Merkezi Güney Tirol'de bulunan Leitner teleferikleri, halihazırda İsviçre'nin Zermatt kentindeki Matterhorn Buzulu Gezintisi de dahil olmak üzere yüksek dağlarda bir dizi teleferik yaratmıştır – en yüksek dünyada türünün tek örneği.
Başkent teleferiği ise sadece 1,5 kilometre sürüyor, yolculuk sadece beş dakika sürüyor ve sadece üç istasyon bulunuyor. Ancak 35 metreye kadar olan yüksekliklerden gelen manzaralar görülmeye değer ve şaşırtıcı derecede çeşitlidir – özellikle panoramik pencereleri ve cam zemini olan kabinlerden.
Hava güzel olduğunda uzaktan Berlin şehir merkezi görülebiliyor. Tam önünüzde, panorama, Marzahn ve Hellersdorf'un gri yüksek katlı kanyonlarından Kienberg Parkı'nın yeşiline doğru değişiyor. Wuhletal'in parıldayan su biyotoplarına ve kısa bir süre sonra dünyanın bahçelerine bakıyorsunuz.
Dünyanın dört bir yanından gelen 11 temalı bahçesi, uluslararası bahçe dolapları, su bahçeleri ve sanat objeleriyle devasa park yine de gezmeye değer. Sonbahar yapraklarının ve geç çiçek açan çok yıllık bitkilerin parlak renkleri havadan önceden hayranlıkla izlenebilir.
Hellersdorf'taki Kienberg metro istasyonunda aktarma yapan U5 yolcuları için merkezden bir bağlantı var. Kienbergpark vadi istasyonundan Kienberg'deki Wolkenhain dağ istasyonuna gidersiniz. Mola vermek için oraya çıkabilir ve Wolkenhain görüntüleme platformunu ziyaret edebilirsiniz. Daha sonra tekrar yokuş aşağı inerek Marzahn'daki Dünya Bahçeleri vadi istasyonuna iniyorsunuz. Yetişkinler için dönüş bileti: 6,50 euro. (gruen-berlin.de/projects/infrastructure/seilbahn/)
Türkiye: Ankara Yenimahalle Teleferik
Yoğun saatler hem bölge sakinleri hem de turistler için zaman alıcı bir strestir; bunun çevre üzerindeki etkisinden bahsetmeye bile gerek yok. Başkent Ankara'da toplu taşımanın yükünü hafifletmek amacıyla 2014 yılından itibaren burada güzel bir alternatif hayata geçirildi.
Berlin'in teleferiğini de tasarlayan üretici Leitner bunu gururla “Avrasya kıtasındaki en büyük kentsel teleferik projesi” olarak adlandırıyor. 3.204 metre ve dört istasyon üzerinden, Köroğlu Dağları'nın eteklerinde, şehrin ana arterlerinden biri üzerinde yer alan Şentepe ilçesini Yenimahalle metro istasyonuna bağlıyor.
Himmelstram ile 14 dakikalık tek yön yolculuk sırasında, saatte yaklaşık 20 kilometrelik yavaş yolculuk hızına rağmen çok fazla zaman tasarrufu sağlarsınız: metal çığların yaygın olduğu yerde, şehre gidiş geliş bazen 100000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000, bir saat. On kişilik olarak tasarlanan gondollar ortalama 60 metre yükseklikte çatıların üzerinde süzülüyor. Ankara'da kışın hava çok soğuk olabildiğinden koltuklar ısıtılabiliyor.
Ziyaret etmeyi planlayan herkes, aracını Şentepe İstasyonu'na park edip geziye katılabilir. Yenimahalle'de inebilir ve gezinizi 1950'lerde bir yerleşim alanı olarak ortaya çıkan genç ilçenin sunduğu turistik yerleri ziyaret ederek birleştirebilirsiniz.
Ankara'nın 13. yüzyılın başlarından kalma en eski köprüsü (Akköprü) burada bulunmaktadır. Atatürk Orman Çiftliği'nin (Atatürk Orman Çiftliği) parkı sizi yürüyüşe çıkmaya ve devletin kurucusunun Selanik'teki doğum yerinden aslına sadık kalınarak üretilen Atatürk Evi'ni ziyaret etmeye davet ediyor. Teleferik bilet fiyatı ise 60 kuruşa denk geliyor. (ego.gov.tr/en/sayfa/1082/teleferik; ego.gov.tr/en/sayfa/2098/tasima-ucretleri)
Singapur: Singapur Teleferiği
“Teleferik Sky Pass” biletinin adından zaten anlayabilirsiniz: Singapur'un şehir teleferiği sıfırdan turistik bir cazibe merkezi olarak inşa edilmiştir. 1974 yılından bu yana eğlence parkı, kelebek çiftliği, deniz suyu akvaryumu, balmumu müzesi, golf sahası ve yağmur ormanı doğa parkuruyla popüler bir gezi noktası olan açık deniz adası Sentosa'yı, yaklaşık 100 metrelik Faber Dağı'na bağlamaktadır. Güneydoğu Asya şehir devletinin yüksek yerel dağı.
Faber Dağı hattındaki gondollar tüm uzunluğu yarım saate kadar katediyor. Burada da beklentiler parlak. Ve egzotik: Süzülen kabinlerin altında yağmur ormanları dağ yamaçlarında büyümektedir, ufuk çizgisini görebilir ve dünyanın en büyük aktarma noktalarından biri olan Singapur limanının üzerinde süzülebilirsiniz.
Kumsalları kuşbakışı görmenizi sağlayan ikinci hat olan Sentosa Hattı ise 2015 yılında faaliyete geçmiştir. Adadaki durağınız tarihi şehir müzesi Images of Singapur'da.
Teleferiğin turistik amacının, toplu taşımanın günlük rutinine pek uymayan başka bir göstergesi daha var: Dört çeşitli menüden bento kutusuna kadar “Yemek Deneyimleri” için de rezervasyon yapılabilir. Singapur teleferiğine binmek yaklaşık 21 avroya mal oluyor ve yemek yerseniz bu tutarın kat katını harcamak zorunda kalıyorsunuz. (mountfaberleisure.com/attraction/singapore-cable-car)
İngiltere: Londra'daki IFS Bulut Teleferiği
2012 Yaz Olimpiyatları için açılan Britanya başkentinin teleferiği, en çok turist çeken yer haline geldi: “Son on yılda, Londra Teleferiği on milyonlarca ziyaretçinin ilgisini çekti ve Britanya'da mutlaka görülmesi gereken bir cazibe merkezi olarak yerini sağlamlaştırdı.” Geçtiğimiz günlerde İngiliz gazetesi haberlerine göre, Transport for London (TfL) operatöründen Josh Crompton bunu söyledi.
Her yıl yaklaşık 1,5 milyon yolcu teleferiği kullanıyor; bunların çoğu bakış açılarını genişletmek için: Greenwich Yarımadası ve Royal Docks durakları arasında gondollar Thames nehrinin yaklaşık 50 metre üzerinde sallanıyor. Londra'yı daha fazla göremezsiniz: St. Paul Katedrali, The Shard, tüm ufuk çizgisi. Ve Londra'yı nehrin yukarısında bile olası bir tehlike oluşturan Kuzey Denizi kuvvetlerinden korumayı amaçlayan devasa Thames Bariyeri fırtına dalgalanma bariyeri.
Her gondola on kişi binebilir; tek yön yolculuk yaklaşık on dakika sürer. Yetişkinler için tek kişilik biletlerin fiyatı yaklaşık 5,70 avroya denk geliyor, çocuklar ise yarısını ödüyor. (visitlondon.com/things-to-do/place/25549367-london-cable-car)
Bu makale ilk olarak Kasım 2022'de yayınlandı.
Bolivya: La Paz'da Mi Teleférico
Şehir gezisine çıktığınızda sıklıkla yaptığınız ilk şey metro hattı ağını incelemektir. Bolivya'nın La Paz kentinde ise Mi Teleférico planı idealdir – Almanca'da “Teleferiğim”. Beş hatta yayılmış 30 kilometreyi aşan uzunluğuyla Güney Amerika ülkesinde yönetim merkezi bulunan şehir, dünyada türünün en uzun güzergah ağına sahip.
İlk hat 2014 yılında açıldı. La Paz ile birlikte Bolivya'nın en büyük metropol bölgesini oluşturan komşu şehir El Alto'daki Jach'a Qhathu dağ istasyonunu La Paz'daki Taypi Uta vadi istasyonuna bağlar. Ülkedeki en muhteşem manzaralar. Bir zamanlar La Paz'ın ilçesi olan El Alto ile güney vadideki yerleşim alanları arasındaki rakım farkı 1000 metre civarında.
Başlangıçta, yüzen ve uygun fiyatlı ulaşım araçları şehir merkezini gecekondu mahallelerine bağlıyordu. Artık turistlerin de gözdesi. Genel bakışı gürültülü sokakların üzerinde yüksekte tutabilirsiniz.
And Dağları'nın karla kaplı zirvelerinin, özellikle de neredeyse 6.500 metre yüksekliğindeki Illimani'nin ve ikincil zirvelerinin panoraması, hangi hattı seçerseniz seçin muhteşemdir. Çeşitli sağlayıcılar şehir teleferiğiyle şehir turları düzenliyor; bu turlar, yaklaşık 45 sente eşdeğer olan basit biletten daha pahalı. (miteleferico.bo)
Almanya: Berlin'deki teleferik
Operatörler Grün Berlin, başkentin tek teleferikini “yenilikçi ve sürdürülebilir bir ulaşım aracı” olarak övüyor. Sanki diğer şehirlerde olduğu gibi yerel toplu taşıma üzerindeki baskıyı hafifletmek planlanmış gibi görünüyor. Ancak ziyaretçilerini ünlü Berlin havasıyla taşıdığı 2017 Uluslararası Bahçe Fuarı'nın bir kalıntısı.
Görülmeye değer bir kalıntı. Gondola bindiğinizde kendinizi adeta Alplerin yüksek semtindeki Marzahn bölgesinde hissediyorsunuz. Aslında, ulaşım araçları dünyanın önde gelen teleferik üreticilerinden birinden gelmektedir: Merkezi Güney Tirol'de bulunan Leitner teleferikleri, halihazırda İsviçre'nin Zermatt kentindeki Matterhorn Buzulu Gezintisi de dahil olmak üzere yüksek dağlarda bir dizi teleferik yaratmıştır – en yüksek dünyada türünün tek örneği.
Başkent teleferiği ise sadece 1,5 kilometre sürüyor, yolculuk sadece beş dakika sürüyor ve sadece üç istasyon bulunuyor. Ancak 35 metreye kadar olan yüksekliklerden gelen manzaralar görülmeye değer ve şaşırtıcı derecede çeşitlidir – özellikle panoramik pencereleri ve cam zemini olan kabinlerden.
Hava güzel olduğunda uzaktan Berlin şehir merkezi görülebiliyor. Tam önünüzde, panorama, Marzahn ve Hellersdorf'un gri yüksek katlı kanyonlarından Kienberg Parkı'nın yeşiline doğru değişiyor. Wuhletal'in parıldayan su biyotoplarına ve kısa bir süre sonra dünyanın bahçelerine bakıyorsunuz.
Dünyanın dört bir yanından gelen 11 temalı bahçesi, uluslararası bahçe dolapları, su bahçeleri ve sanat objeleriyle devasa park yine de gezmeye değer. Sonbahar yapraklarının ve geç çiçek açan çok yıllık bitkilerin parlak renkleri havadan önceden hayranlıkla izlenebilir.
Hellersdorf'taki Kienberg metro istasyonunda aktarma yapan U5 yolcuları için merkezden bir bağlantı var. Kienbergpark vadi istasyonundan Kienberg'deki Wolkenhain dağ istasyonuna gidersiniz. Mola vermek için oraya çıkabilir ve Wolkenhain görüntüleme platformunu ziyaret edebilirsiniz. Daha sonra tekrar yokuş aşağı inerek Marzahn'daki Dünya Bahçeleri vadi istasyonuna iniyorsunuz. Yetişkinler için dönüş bileti: 6,50 euro. (gruen-berlin.de/projects/infrastructure/seilbahn/)
Türkiye: Ankara Yenimahalle Teleferik
Yoğun saatler hem bölge sakinleri hem de turistler için zaman alıcı bir strestir; bunun çevre üzerindeki etkisinden bahsetmeye bile gerek yok. Başkent Ankara'da toplu taşımanın yükünü hafifletmek amacıyla 2014 yılından itibaren burada güzel bir alternatif hayata geçirildi.
Berlin'in teleferiğini de tasarlayan üretici Leitner bunu gururla “Avrasya kıtasındaki en büyük kentsel teleferik projesi” olarak adlandırıyor. 3.204 metre ve dört istasyon üzerinden, Köroğlu Dağları'nın eteklerinde, şehrin ana arterlerinden biri üzerinde yer alan Şentepe ilçesini Yenimahalle metro istasyonuna bağlıyor.
Himmelstram ile 14 dakikalık tek yön yolculuk sırasında, saatte yaklaşık 20 kilometrelik yavaş yolculuk hızına rağmen çok fazla zaman tasarrufu sağlarsınız: metal çığların yaygın olduğu yerde, şehre gidiş geliş bazen 100000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000, bir saat. On kişilik olarak tasarlanan gondollar ortalama 60 metre yükseklikte çatıların üzerinde süzülüyor. Ankara'da kışın hava çok soğuk olabildiğinden koltuklar ısıtılabiliyor.
Ziyaret etmeyi planlayan herkes, aracını Şentepe İstasyonu'na park edip geziye katılabilir. Yenimahalle'de inebilir ve gezinizi 1950'lerde bir yerleşim alanı olarak ortaya çıkan genç ilçenin sunduğu turistik yerleri ziyaret ederek birleştirebilirsiniz.
Ankara'nın 13. yüzyılın başlarından kalma en eski köprüsü (Akköprü) burada bulunmaktadır. Atatürk Orman Çiftliği'nin (Atatürk Orman Çiftliği) parkı sizi yürüyüşe çıkmaya ve devletin kurucusunun Selanik'teki doğum yerinden aslına sadık kalınarak üretilen Atatürk Evi'ni ziyaret etmeye davet ediyor. Teleferik bilet fiyatı ise 60 kuruşa denk geliyor. (ego.gov.tr/en/sayfa/1082/teleferik; ego.gov.tr/en/sayfa/2098/tasima-ucretleri)
Singapur: Singapur Teleferiği
“Teleferik Sky Pass” biletinin adından zaten anlayabilirsiniz: Singapur'un şehir teleferiği sıfırdan turistik bir cazibe merkezi olarak inşa edilmiştir. 1974 yılından bu yana eğlence parkı, kelebek çiftliği, deniz suyu akvaryumu, balmumu müzesi, golf sahası ve yağmur ormanı doğa parkuruyla popüler bir gezi noktası olan açık deniz adası Sentosa'yı, yaklaşık 100 metrelik Faber Dağı'na bağlamaktadır. Güneydoğu Asya şehir devletinin yüksek yerel dağı.
Faber Dağı hattındaki gondollar tüm uzunluğu yarım saate kadar katediyor. Burada da beklentiler parlak. Ve egzotik: Süzülen kabinlerin altında yağmur ormanları dağ yamaçlarında büyümektedir, ufuk çizgisini görebilir ve dünyanın en büyük aktarma noktalarından biri olan Singapur limanının üzerinde süzülebilirsiniz.
Kumsalları kuşbakışı görmenizi sağlayan ikinci hat olan Sentosa Hattı ise 2015 yılında faaliyete geçmiştir. Adadaki durağınız tarihi şehir müzesi Images of Singapur'da.
Teleferiğin turistik amacının, toplu taşımanın günlük rutinine pek uymayan başka bir göstergesi daha var: Dört çeşitli menüden bento kutusuna kadar “Yemek Deneyimleri” için de rezervasyon yapılabilir. Singapur teleferiğine binmek yaklaşık 21 avroya mal oluyor ve yemek yerseniz bu tutarın kat katını harcamak zorunda kalıyorsunuz. (mountfaberleisure.com/attraction/singapore-cable-car)
İngiltere: Londra'daki IFS Bulut Teleferiği
2012 Yaz Olimpiyatları için açılan Britanya başkentinin teleferiği, en çok turist çeken yer haline geldi: “Son on yılda, Londra Teleferiği on milyonlarca ziyaretçinin ilgisini çekti ve Britanya'da mutlaka görülmesi gereken bir cazibe merkezi olarak yerini sağlamlaştırdı.” Geçtiğimiz günlerde İngiliz gazetesi haberlerine göre, Transport for London (TfL) operatöründen Josh Crompton bunu söyledi.
Her yıl yaklaşık 1,5 milyon yolcu teleferiği kullanıyor; bunların çoğu bakış açılarını genişletmek için: Greenwich Yarımadası ve Royal Docks durakları arasında gondollar Thames nehrinin yaklaşık 50 metre üzerinde sallanıyor. Londra'yı daha fazla göremezsiniz: St. Paul Katedrali, The Shard, tüm ufuk çizgisi. Ve Londra'yı nehrin yukarısında bile olası bir tehlike oluşturan Kuzey Denizi kuvvetlerinden korumayı amaçlayan devasa Thames Bariyeri fırtına dalgalanma bariyeri.
Her gondola on kişi binebilir; tek yön yolculuk yaklaşık on dakika sürer. Yetişkinler için tek kişilik biletlerin fiyatı yaklaşık 5,70 avroya denk geliyor, çocuklar ise yarısını ödüyor. (visitlondon.com/things-to-do/place/25549367-london-cable-car)
Bu makale ilk olarak Kasım 2022'de yayınlandı.