Uçak, tren veya otobüsle ilgili sorun: Hakem kurulu soruna yardımcı olur

Selvi

New member
DUçuş iptal edilir, tren çok geç kalkar, şehirlerarası otobüs uzun bir rötarla gelir: yolculuk sırasında her şey planlandığı gibi gitmez. Daha sonra olası iadeler ve tazminatlar konusunda anlaşmazlıklar olduğunda daha da can sıkıcı bir hal alıyor. Şirket yolcu haklarını bloke ederse etkilenenler ne yapabilir? Doğrudan bir avukata gitmek mi?

Bu gibi durumlarda sorunu çözmeye yardımcı olabilecek ücretsiz bir seçenek pek çok kişi tarafından bilinmemektedir: tahkim kurulları. bunu değiştirme zamanı. Çünkü en iyi senaryoda, onların yardımıyla, seyahat sorunları durumunda haklarınızı hızlı ve nispeten karmaşık olmayan bir şekilde karşılayabilirsiniz.

Tahkim kurulları ne zaman devreye giriyor?


Kısacası: müşteri ve şirket bir anlaşmazlıkta ortak bir zemin bulamadığı zaman. Bu aynı zamanda, önce bir açıklama girişimi olması gerektiği anlamına gelir.

Otobüs, tren veya uçakla ilgili sorun yaşayan herkesin önce sağlayıcıyla iletişime geçip sorunu doğrudan çözmeye çalışması gerekir. Uyuşmazlık bu şekilde çözülemezse veya şirket hiç temasa geçmezse – örneğin havayolları ile, bunun için süre iki aydır – bir tahkim kuruluna başvurabilirsiniz.

Tipik seyahat tahkim davaları nelerdir?


Toplu taşıma tahkim kurulu (SÖP) başkanı Christof Berlin, “Mutlak klasikler, uçuşların gecikmeleri ve kısa süreli iptalleridir” diyor. Açıklığa kavuşturulması gereken temel sorular genellikle şunlardır: Sebep normal uçuş operasyonlarının dışında mı ve havayolu yolcular üzerindeki etkilerden kaçınabildi mi? Eğer öyleyse, yolcu başına 250, 400 veya 600 avro olabilen bir tazminat ödemesi var. Durum bu değilse, yapma.


ayrıca oku







SÖP, yaklaşık 50 çalışanı ile Almanya’nın en büyük tahkim kurullarından biridir. Yıllık raporuna göre, 2022’de yaklaşık 30.000 tahkim talebini işleme koydu ve bu yıl yaklaşık 37.100 şikayet bekleniyor. Yalnızca yılın ilk yarısında tüketici merkezine yaklaşık 18.700 başvuru geldi.

Artışın ana nedeni, geçen yaz Alman havalimanlarında yaşanan seyahat kaosuydu. Etkilenenler önce geri ödeme talepleri için havayollarıyla iletişime geçmek zorunda kaldı. Ancak daha ileri gidemezlerse tahkim kuruluna başvurabilirler. Bu nedenle bazen olay ile SÖP’e yapılan şikayet arasında birkaç ay geçebilir.


Uçuşlarla ilgili yasal konular hakkında daha fazla bilgi:




Tüm vakaların yaklaşık yüzde 86’sı uçuş sorunuyla ilgiliydi, yüzde 13’ü tren etrafında dönüyordu. Uzun mesafeli otobüs veya gemi ile seyahat, seyahat acentesi portallarında sorun veya yerel toplu taşımada sorunlar daha az yaygındı.

İkincisi, öncelikle Kuzey Ren-Vestfalya’daki yerel ulaşım tahkim kurulunun gündeminde. İşinden kaynaklanan tipik bir anlaşmazlık: birisi geçersiz bir biletle yakalanır ve trende fazladan ödeme yapmak zorunda kalır. Yerel ulaşım tahkim kurulundan Beatrix Kaschel, “Sonraki ücret toplama bizim için her zaman yeşildir” diyor.

Örneğin, müşterinin iddia ettiği gibi, platformdaki damgalama makinesinin gerçekten çalışıp çalışmadığı sorusu üzerine “kaçaklar” ile şirketler arasında bir anlaşmazlık ortaya çıkabilir.

Doğru tahkim kurulunu nasıl bulurum?


İsim, Kuzey Ren-Vestfalya’daki yerel ulaşım tahkim kurulunun NRW’deki toplu taşıma sorunlarına öncelikli olarak yardımcı olduğunu zaten ortaya koyuyor. Aşağı Saksonya ve Bremen eyaletlerinde toplu taşımayla ilgili sorunlar için başka bir irtibat noktası daha vardır – SNUB – ve genel olarak yerel ulaşım sorunları olması durumunda SÖP ile de temasa geçilebilir.

Buna karşılık SÖP, havayolları veya örneğin uzun mesafeli demiryolu trafiği ile ilgili sorunlara da yardımcı olur. Önkoşul: Sorun yaşadığınız firma kayıtlı bir dernek olan SÖP’e üye olmalıdır. Yaklaşık 400 nakliye şirketi, kendilerinin finanse ettiği tahkim sürecinde yer almaktadır.

Üye listesinde Lufthansa, Ryanair, Deutsche Bahn, Flixbus gibi diğer isimler, çeşitli feribot şirketleri ve Expedia.de seyahat portalı yer alıyor. SÖP yöneticisi Christof Berlin, “Uçuş sektöründe, Almanya için ilgili pazarın yaklaşık yüzde 90’ını kapsıyoruz” diyor.

Bir havayolu SÖP üyesi değilse, Federal Adalet Bürosundaki resmi hava trafiği tahkim kurulu kalır. Avrupa Tüketici Merkezi’ne göre, onları uçağa bindirmek için uçağın Almanya’da kalkmış veya iniş yapmış olması çok önemli. Münferit durumlarda, tahkim diğer takımyıldızlarda da gerçekleşebilir.

Resmi tahkim kuruluna göre, SÖP üyesi olan havayolları için tahkim talepleri doğrudan SÖP’ye yapılmaktadır.

Başvuru nasıl yapılır?


Bir şikayette bulunmanın en iyi yolu çevrimiçidir – tahkim kurullarının web sitelerinde doldurmak için standartlaştırılmış formları vardır. Bunları kullanmanız tavsiye edilir. Tahkim kurulunun yardımcı olup olmayacağı konusunda genellikle birkaç soruyla temel bir kontrol yapılır.

Ayrıca gerekli belgeler de bu şekilde talep edilmektedir. Sonunda, önce aramaktan veya e-posta yazmaktan daha hızlıdır.

Başvuru gönderildikten sonra ne olur?


Tahkim kurulunda başvuru avukatlar tarafından incelenir. İzin verilirse, ilgili şirketten yorum yapması istenecektir. Bazı durumlarda, hakemler hala anlaşmazlıkla ilgili gerçekleri araştırıyorlar. Bazen şirket rapor verdikten sonra – örneğin daha fazla kanıt sorusuyla – top ilgili kişiye geri döner.


Seyahat zorlukları ve müşteri hakları hakkında daha fazla bilgi:




Tahkim kurulu gerekli tüm bilgileri ve beyanları aldıktan sonra, genellikle 90 gün içinde tahkim teklifi gelir. Bu, yasanın öngördüğü son tarihtir. SÖP başkanı Berlin, karmaşık istisnalar ve mevsimsel zirveler dışında vakaların büyük çoğunluğunun son teslim tarihi içinde işleme konulabileceğini söylüyor.

Bir çözüm bulmak, ilgili kişi tarafından başvuru yapıldıktan sonra genellikle yalnızca birkaç hafta, bazen yalnızca 24 saat sürer. Bazen durum çok açık, diyor Berlin. Ardından, örneğin şirket, ifade talebinden hemen sonra şöyle yazar: “Tamam, ödeyeceğiz, daha fazla kontrol etmenize gerek yok.”

Ama her zaman bu kadar net değil. Ayrıca tahkim tavsiyesi, şirketin ilgili kişinin talep ettiği meblağın yalnızca bir kısmını ödemesi yönünde olabilir.

Tahkim teklifleri ne kadar bağlayıcıdır?


Taraflardan herhangi biri için bağlayıcı değildirler. Şirket ve etkilenen müşteri, tahkim teklifini alır ve kabul edebilir veya etmeyebilir. Memnun kalmazsanız yasal yollara başvurabilirsiniz. Bu nedenle, başarısız bir uzlaşma prosedüründen sonra bile mahkemeye gitmenin mümkün olduğunu bilmek güzel.

Tersi doğru değil: Davalar mahkemede devam ediyorsa, artık bir tahkim kuruluna itiraz edemezsiniz.

Başarı oranı nedir?


Başkanı Christof Berlin’e göre, SÖP çoğu durumda bir çözüme ulaşıyor. “Yıllar boyunca anlaşma oranımız sürekli olarak yüzde 80’in üzerindeydi ve şu anda neredeyse yüzde 90’dır” diyor. Beatrix Kaschel’e göre, Kuzey Ren-Vestfalya’daki yerel ulaşım tahkim kurulunda oran yüzde 70 civarında.

Tahkim ücreti ne kadar?


Listelenen tahkim kurullarında genellikle ücretsizdir. 25 ila 30 avro arasındaki ücretler, yalnızca kötü niyetli olduğu açıkça belli olan başvurular için geçerli olabilir.

Federal Adalet Ofisi internet sitesinde şöyle açıklıyor: “Tahkim talebi, eğer huysuz bir karaktere sahipse ve hukuk bilgisi olmayan bir kişinin bakış açısından açıkça umutsuzsa, suiistimaldir.”

Ek Bilgiler:


Tahkim kurulları, tüketicilere yardımcı olmak ve şirketlerle olan ihtilaflarda mahkeme dışı çözümler bulmak için tarafsız bir mercidir. Almanya’da onlar için resmi terim “tüketici hakem kurulları” dır. Bunlar, uzmanlık, tarafsızlık, bağımsızlık ve şeffaflık açısından belirli yasal gereklilikleri karşılamalı ve tahkim sürecinde düzenlenmiş bir prosedüre uymalıdır.

Yolcu taşımacılığının tüm yönleri için tahkim kurullarına ek olarak, diğerlerinin yanı sıra finans, enerji ve sigorta sektörlerinde ilgili irtibat noktaları bulunmaktadır. Federal Adalet Ofisi, tüm tüketici tahkim kurullarını çevrimiçi olarak listelemiştir.