Hollanda'nın başkenti turistlerle doludur. Her yer? Hayır, çünkü onlar var, gizli mahalleler ve doğa cenneti. Aşırı kalabalık yerlerin ötesindeki keşif turu – zaten şüphelisiniz – en iyi bisikletle çalışıyor. Sadece özel bisikletçiler bilmelisiniz.
Amsterdam aşırı aşırılıktan muzdariptir. Holidu Holiday Portalı tarafından yapılan hesaplamalara göre, her yıl her yıl her yıl on iki turist geliyor – Berlin'de sadece iki tane var. Bu yüksek kota, Amsterdam'ın iyi bir 820.000 kişi ile nispeten yönetilebilir olması gerçeğiyle de açıklanabilir.
Bununla birlikte, bu ziyaretçi mıknatısında, bir turistin neredeyse hiç kaybolmadığı alanlar da var – çok ilginç ve gerçek Amsterdamer'a çok daha yakın yaşıyorlar.
Her şeyden önce, aşağıdaki ipucu: Klasik Amsterdam Canll Idyll de dahil olmak üzere iyi bir yöntem var, çünkü çoğu misafirin gelmesi için. Bunu yapmak için, çalar saati sabah, tercihen bir Pazar günü beşe koymanız ve ardından bir yürüyüşe çıkmanız gerekir. Unutulmaz. Trafik henüz acele etmiyor, sessiz ve Patrician Evlerinin Gables kanalların el değmemiş suyuna yansıyor.
Ancak bu kadar erken kalkmak istemeseniz bile, metroyu sadece RAI Sergi Merkezi'ne götürürseniz, kalabalık olmayan tipik Amsterdam tuğla cephelerinin tadını çıkarabilirsiniz. İşte Rivierenbuurt, 1920'lerden ve 1930'lardan itibaren Amsterdam Okulu'nun mimari tarzında bir çeyrek.
Anne Frank'in yetersiz kalmadan önce yaşadığı yer
Anne Frank, 1942'de dikkate almadan önce Merwedepepplein üzerinde yaşadı. 1928 Olimpiyat Stadyumu'na Rivierenbuurt'tan bir yürüyüşe çıkırsanız, birçok “Expat”, canlı-ödenen yöneticiler veya şirketleri tarafından birkaç yıl boyunca şirketleri tarafından dağıtılan uzmanların daha da fazla daha zengin Apollobuurt'tan geçer.
Fakat kalın maaşlar olmadan bile sonları karşılamak zorunda olan gerçek, doğan Amsterdamer ile nerede tanışıyorsunuz? Biyotopunuz, örneğin Nieuw-West bölgesidir ve orada bir turist olarak da iyi kalabilirsiniz. Mahalle biraz uzak, ama sadece yürüyerek. Bir bisikletle ise her yerde hızlı bir şekilde olabilirsiniz. Ve bir “Fiets” kiralamak zaten iyi bir fikir.
Bisiklet yollarındaki kesintisiz ağı olan Amsterdam, ışık yılları için uzun vadeli Alman şehirlerinin önünde. Kendiniz denemek eğlenceli. Bisiklete binme başkentte bir boş zaman aktivitesi değil, tercih edilen hareket türüdür. Bu, çoğu zaman akımda, çoğu zaman akımda hızlı bir şekilde sürmeniz gerektiği anlamına gelir.
Büyük Alman şehirlerinden farklı bildiğiniz için şaşırtıcıdır: bisikletçilerin büyük çoğunluğu trafik kurallarına bağlı kalır, bu nedenle bir ziyaretçi olarak daha iyi yaparsınız. Mutlak no-gos: ani durak, dönüş (aynı zamanda bir el sinyali ile), bu noktada tasarlanmadan veya yeşil ile başlayarak gecikmiş.
Nieuw-West bölgesinde, bisiklete binmek özellikle eğlencelidir, çünkü trafik şehir merkezinde olduğu kadar yoğun olmaktan uzaktır. Buna ek olarak, bisiklet eyerinden, Vermeer'den hafif yabancılaşmış bir süt kızı ve çok sayıda yeşil ve mavi gibi kamusal alanda keşfedilecek birçok duvar resmi var, örneğin güzel bir marinaya sahip Sloterplas Gölü.
Batı bahçesindeki “Fruittuin van West” de neredeyse kırsal. Sanki yeşil bir yamaçta bir mağara ile, kendinizi yakalayın ve sonra kafe de dahil olmak üzere biyolojik olarak parçalanmış meyve ve sebzelerle bir iç avluyu keşfediyorsunuz. Neredeyse buradan barışçıl değil.
“Yeni Kişinin Cenneti” nde
Ayrıca Nieuw-West'ten, Zuid-Oost'un karşı bölgesine bir günlük tur atabilirsiniz. Vahşi batıdan derin doğuya, tabiri caizse.
Orada kötü şöhretli BijlMermeer veya Bijlmer (telaffuz: Bäjlmer) dalgaları var. Bir zamanlar bir vaatti, daha sonra yakın zamanda yeni bir cazibe geliştirene kadar uzun süre korku ve yoksulluk eş anlamlıydı.
Bölge 1960'larda “yeni kişinin cenneti” ve “Geleceğin Şehri” olarak tasarlanmıştır. O zaman olduğu gibi, yeşil ve esasen yüksek dereceli bloklardan oluşuyor. Hemen göze çarpan şey sakin. Çünkü araba trafiği çeyrekte yönlendirilir.
Bölgeyi kesen bir demiryolu hattı, stilts üzerinde havada koşar. Bu, bu alanın yayalar ve bisikletçiler için ayrıldığı anlamına gelir. Buna göre, trafik kazaları pratik olarak bilinmemektedir.
Bölgenin tarihi Bijlmer Müzesi'nde canlanıyor. Kurucusu Henno Egenkamp en başından beri bir Bijlmer öncüsü: 1969'da 79 yaşındaki ilk sakinlerden biri olarak taşındı. “Her şeye tanık oldum.” Asla başka bir yere gitmek istemedi, bölge kavramı hala onu bugüne ikna ediyor: Sosyal sınıflar tekdüze mimari nedeniyle büyük ölçüde ters çevriliyor.
“Herkes eşit derecede büyük bir dairede yaşıyor ve kapıyı farklı şekilde okşayarak veya herhangi bir ekim yaparak onları değiştiremezsiniz. Durum sembolümüz yok.” Daireler dışarıdan görünmüyor çünkü gizlilik mimar Siegfried Nassut (1922-2005) için önemliydi.
Ancak dışarı çıktığınız anda, bir topluluğun bir parçası olarak hissedebilmelisiniz – Nassut, anonimlik ve yalnızlığı önlemek istedi. Oyun alanları, spor tesisleri, oturma alanları ve toplantı odaları gibi toplantı noktaları vardır.
Her şeyi gören ağaç
Bununla birlikte, Bijlmer 1980'lerde diğer birçok Trabant şehrine benziyordu: varlıklı sakinler uzaklaştı, bunun yerine insanlar çok az parayla, çoğunlukla göçmenlerle geldi. Egfenkamp, Bijlmer'ı çok uluslararası bir çeyrek yaptığını söylüyor. Çeyrekte uyuşturucu ve suçla ilgili sorunlar da vardı.
4 Ekim 1992'de bir felaketin sahnesi oldu. Bir Pazar akşamı, Egenkamp hala tam olarak biliyor: “Oyun kartları sırasında üç arkadaşla oynuyordum ve gökyüzünden büyük bir turuncu-beyaz top gördük.” Bir İsrail kargo makinesi, Schiphol havaalanının başlamasından kısa bir süre sonra motorlarından birini kaybetmiş ve daha sonra Bijlmer yüksek katlı binalardan birine düşmüştü. 39 sakin ve uçağın dört mürettebatı öldürüldü.
Talihsizlik, Bijlmer'i ilgi merkezine koydu. 1990'larda büyük bir yenileme programı başladı ve bu da canlandırmaya neden oldu. 1996'da Amsterdam Arena, bugün Johan-Cruyff-Arena, Ajax Amsterdam için bir mekan olarak açıldı. Esasen çeyreğin çok kültürlü karakterine dayanan yeni bir benlik güvenliği ortaya çıktı.
Dikkat çekici bir anıt, bugün Henno Egenkamp'ın şekillendirdiği uçak felaketini andırıyor. Odak noktası, o kazadaki alevlerden kurtulmuş bir ağaç üzerinde. “Her şeyi gören ağaç” – bu isim altında ülke çapında biliniyor. Kuşlar dallarında cıvıltılar. Yandaki bir balıkçıl, karabataklar su yüzeyinden uçar.
Bijlmer aslında tasarımcı Nassut'un hayal ettiği gibi doğal bir cennettir. Neredeyse tam trafik sakinleşmesiyle, zamanının çok ötesindeydi. Ve acilen ihtiyaç duyulan yaşam alanını yaratmak için bugün tekrar inşa ediliyor. “Aniden Bijlmer çok modern görünüyor,” diyor Eggenkamp ve Smiles. Sanki her zaman bilmiyormuş gibi.
İpuçları ve bilgiler:
Seyahat Süresi: Şehir özellikle yaz aylarında kalabalıktır, bu nedenle bahar, sonbahar ve kış önerilir.
Varış: Gün boyunca her iki saatte bir Frankfurt/Main'den sürekli bir buz bağlantısı vardır. Düzenli uçuş bağlantıları da Almanya'daki tüm büyük havaalanları tarafından eğlenmektedir.
Konaklama: Biraz dışarıda bir otel rezervasyonu yapılması tavsiye edilir. Oradan şehir merkezine bisikletle binebilirsiniz. Bu kalmayı çok daha ucuz hale getirir. Nieuw-West bölgesinde bir restoran ve bisiklet kiralaması olan modern bir butik otel “Met Hotel” (Methotelamsterdam.com); Amsterdam-Oost'ta Amstelbahnhof'a yakınlık sayesinde bir çatı terası ve iyi trafik bağlantıları olan otel “Casa 400” (otelcasa.nl), aynı bölgedeki bira fabrikası (pensionhomeland.com); “Hostelle” (hostelle.com/nl) Zuid-Oost bölgesinde sadece kadınlar için bir hosteldir.
Müze: Bijlmermuseum (bijlmermuseum.com) beş avroya mal oluyor ve Cumartesi ve Pazar günleri saat 10.30'dan 18: 00'a kadar açık. Buradaki Bijlmer sakinleriyle kolayca konuşabilirsiniz-bu ziyaretin gerçek cazibesi.
Bilgi: Ziyaretçi Portal Amsterdam (iamsterdam.com/de)
Amsterdam aşırı aşırılıktan muzdariptir. Holidu Holiday Portalı tarafından yapılan hesaplamalara göre, her yıl her yıl her yıl on iki turist geliyor – Berlin'de sadece iki tane var. Bu yüksek kota, Amsterdam'ın iyi bir 820.000 kişi ile nispeten yönetilebilir olması gerçeğiyle de açıklanabilir.
Bununla birlikte, bu ziyaretçi mıknatısında, bir turistin neredeyse hiç kaybolmadığı alanlar da var – çok ilginç ve gerçek Amsterdamer'a çok daha yakın yaşıyorlar.
Her şeyden önce, aşağıdaki ipucu: Klasik Amsterdam Canll Idyll de dahil olmak üzere iyi bir yöntem var, çünkü çoğu misafirin gelmesi için. Bunu yapmak için, çalar saati sabah, tercihen bir Pazar günü beşe koymanız ve ardından bir yürüyüşe çıkmanız gerekir. Unutulmaz. Trafik henüz acele etmiyor, sessiz ve Patrician Evlerinin Gables kanalların el değmemiş suyuna yansıyor.
Ancak bu kadar erken kalkmak istemeseniz bile, metroyu sadece RAI Sergi Merkezi'ne götürürseniz, kalabalık olmayan tipik Amsterdam tuğla cephelerinin tadını çıkarabilirsiniz. İşte Rivierenbuurt, 1920'lerden ve 1930'lardan itibaren Amsterdam Okulu'nun mimari tarzında bir çeyrek.
Anne Frank'in yetersiz kalmadan önce yaşadığı yer
Anne Frank, 1942'de dikkate almadan önce Merwedepepplein üzerinde yaşadı. 1928 Olimpiyat Stadyumu'na Rivierenbuurt'tan bir yürüyüşe çıkırsanız, birçok “Expat”, canlı-ödenen yöneticiler veya şirketleri tarafından birkaç yıl boyunca şirketleri tarafından dağıtılan uzmanların daha da fazla daha zengin Apollobuurt'tan geçer.
Fakat kalın maaşlar olmadan bile sonları karşılamak zorunda olan gerçek, doğan Amsterdamer ile nerede tanışıyorsunuz? Biyotopunuz, örneğin Nieuw-West bölgesidir ve orada bir turist olarak da iyi kalabilirsiniz. Mahalle biraz uzak, ama sadece yürüyerek. Bir bisikletle ise her yerde hızlı bir şekilde olabilirsiniz. Ve bir “Fiets” kiralamak zaten iyi bir fikir.
Bisiklet yollarındaki kesintisiz ağı olan Amsterdam, ışık yılları için uzun vadeli Alman şehirlerinin önünde. Kendiniz denemek eğlenceli. Bisiklete binme başkentte bir boş zaman aktivitesi değil, tercih edilen hareket türüdür. Bu, çoğu zaman akımda, çoğu zaman akımda hızlı bir şekilde sürmeniz gerektiği anlamına gelir.
Büyük Alman şehirlerinden farklı bildiğiniz için şaşırtıcıdır: bisikletçilerin büyük çoğunluğu trafik kurallarına bağlı kalır, bu nedenle bir ziyaretçi olarak daha iyi yaparsınız. Mutlak no-gos: ani durak, dönüş (aynı zamanda bir el sinyali ile), bu noktada tasarlanmadan veya yeşil ile başlayarak gecikmiş.
Nieuw-West bölgesinde, bisiklete binmek özellikle eğlencelidir, çünkü trafik şehir merkezinde olduğu kadar yoğun olmaktan uzaktır. Buna ek olarak, bisiklet eyerinden, Vermeer'den hafif yabancılaşmış bir süt kızı ve çok sayıda yeşil ve mavi gibi kamusal alanda keşfedilecek birçok duvar resmi var, örneğin güzel bir marinaya sahip Sloterplas Gölü.
Batı bahçesindeki “Fruittuin van West” de neredeyse kırsal. Sanki yeşil bir yamaçta bir mağara ile, kendinizi yakalayın ve sonra kafe de dahil olmak üzere biyolojik olarak parçalanmış meyve ve sebzelerle bir iç avluyu keşfediyorsunuz. Neredeyse buradan barışçıl değil.
“Yeni Kişinin Cenneti” nde
Ayrıca Nieuw-West'ten, Zuid-Oost'un karşı bölgesine bir günlük tur atabilirsiniz. Vahşi batıdan derin doğuya, tabiri caizse.
Orada kötü şöhretli BijlMermeer veya Bijlmer (telaffuz: Bäjlmer) dalgaları var. Bir zamanlar bir vaatti, daha sonra yakın zamanda yeni bir cazibe geliştirene kadar uzun süre korku ve yoksulluk eş anlamlıydı.
Bölge 1960'larda “yeni kişinin cenneti” ve “Geleceğin Şehri” olarak tasarlanmıştır. O zaman olduğu gibi, yeşil ve esasen yüksek dereceli bloklardan oluşuyor. Hemen göze çarpan şey sakin. Çünkü araba trafiği çeyrekte yönlendirilir.
Bölgeyi kesen bir demiryolu hattı, stilts üzerinde havada koşar. Bu, bu alanın yayalar ve bisikletçiler için ayrıldığı anlamına gelir. Buna göre, trafik kazaları pratik olarak bilinmemektedir.
Bölgenin tarihi Bijlmer Müzesi'nde canlanıyor. Kurucusu Henno Egenkamp en başından beri bir Bijlmer öncüsü: 1969'da 79 yaşındaki ilk sakinlerden biri olarak taşındı. “Her şeye tanık oldum.” Asla başka bir yere gitmek istemedi, bölge kavramı hala onu bugüne ikna ediyor: Sosyal sınıflar tekdüze mimari nedeniyle büyük ölçüde ters çevriliyor.
“Herkes eşit derecede büyük bir dairede yaşıyor ve kapıyı farklı şekilde okşayarak veya herhangi bir ekim yaparak onları değiştiremezsiniz. Durum sembolümüz yok.” Daireler dışarıdan görünmüyor çünkü gizlilik mimar Siegfried Nassut (1922-2005) için önemliydi.
Ancak dışarı çıktığınız anda, bir topluluğun bir parçası olarak hissedebilmelisiniz – Nassut, anonimlik ve yalnızlığı önlemek istedi. Oyun alanları, spor tesisleri, oturma alanları ve toplantı odaları gibi toplantı noktaları vardır.
Her şeyi gören ağaç
Bununla birlikte, Bijlmer 1980'lerde diğer birçok Trabant şehrine benziyordu: varlıklı sakinler uzaklaştı, bunun yerine insanlar çok az parayla, çoğunlukla göçmenlerle geldi. Egfenkamp, Bijlmer'ı çok uluslararası bir çeyrek yaptığını söylüyor. Çeyrekte uyuşturucu ve suçla ilgili sorunlar da vardı.
4 Ekim 1992'de bir felaketin sahnesi oldu. Bir Pazar akşamı, Egenkamp hala tam olarak biliyor: “Oyun kartları sırasında üç arkadaşla oynuyordum ve gökyüzünden büyük bir turuncu-beyaz top gördük.” Bir İsrail kargo makinesi, Schiphol havaalanının başlamasından kısa bir süre sonra motorlarından birini kaybetmiş ve daha sonra Bijlmer yüksek katlı binalardan birine düşmüştü. 39 sakin ve uçağın dört mürettebatı öldürüldü.
Talihsizlik, Bijlmer'i ilgi merkezine koydu. 1990'larda büyük bir yenileme programı başladı ve bu da canlandırmaya neden oldu. 1996'da Amsterdam Arena, bugün Johan-Cruyff-Arena, Ajax Amsterdam için bir mekan olarak açıldı. Esasen çeyreğin çok kültürlü karakterine dayanan yeni bir benlik güvenliği ortaya çıktı.
Dikkat çekici bir anıt, bugün Henno Egenkamp'ın şekillendirdiği uçak felaketini andırıyor. Odak noktası, o kazadaki alevlerden kurtulmuş bir ağaç üzerinde. “Her şeyi gören ağaç” – bu isim altında ülke çapında biliniyor. Kuşlar dallarında cıvıltılar. Yandaki bir balıkçıl, karabataklar su yüzeyinden uçar.
Bijlmer aslında tasarımcı Nassut'un hayal ettiği gibi doğal bir cennettir. Neredeyse tam trafik sakinleşmesiyle, zamanının çok ötesindeydi. Ve acilen ihtiyaç duyulan yaşam alanını yaratmak için bugün tekrar inşa ediliyor. “Aniden Bijlmer çok modern görünüyor,” diyor Eggenkamp ve Smiles. Sanki her zaman bilmiyormuş gibi.
İpuçları ve bilgiler:
Seyahat Süresi: Şehir özellikle yaz aylarında kalabalıktır, bu nedenle bahar, sonbahar ve kış önerilir.
Varış: Gün boyunca her iki saatte bir Frankfurt/Main'den sürekli bir buz bağlantısı vardır. Düzenli uçuş bağlantıları da Almanya'daki tüm büyük havaalanları tarafından eğlenmektedir.
Konaklama: Biraz dışarıda bir otel rezervasyonu yapılması tavsiye edilir. Oradan şehir merkezine bisikletle binebilirsiniz. Bu kalmayı çok daha ucuz hale getirir. Nieuw-West bölgesinde bir restoran ve bisiklet kiralaması olan modern bir butik otel “Met Hotel” (Methotelamsterdam.com); Amsterdam-Oost'ta Amstelbahnhof'a yakınlık sayesinde bir çatı terası ve iyi trafik bağlantıları olan otel “Casa 400” (otelcasa.nl), aynı bölgedeki bira fabrikası (pensionhomeland.com); “Hostelle” (hostelle.com/nl) Zuid-Oost bölgesinde sadece kadınlar için bir hosteldir.
Müze: Bijlmermuseum (bijlmermuseum.com) beş avroya mal oluyor ve Cumartesi ve Pazar günleri saat 10.30'dan 18: 00'a kadar açık. Buradaki Bijlmer sakinleriyle kolayca konuşabilirsiniz-bu ziyaretin gerçek cazibesi.
Bilgi: Ziyaretçi Portal Amsterdam (iamsterdam.com/de)