eAnketlere göre, yaklaşık her üç yolcudan biri uçak kabininde kendini rahatsız hissediyor ve yedi yolcudan biri de gerçek uçuş korkusu yaşıyor. Korku, başlamadan önce gelir ve ancak dışarı çıktığınızda sona erer. Uçaklar en güvenli ulaşım aracıdır. İstatistiksel olarak konuşursak, hiçbir şey olmadan dünyanın etrafını 82.500 kez dolaşabilirsiniz. Neyin guruldadığını veya sızlandığını bilen yolcular kesinlikle daha rahatlar. Yol boyunca nelerle karşılaşacağınızı bilmeniz için gemideki sesleri ve hareketleri açıklıyoruz:
• Uçak hala kapıda olmasına rağmen kabinde hafif bir uğultu var. Bu, pilot henüz motorları çalıştırmadığı sürece, klima gibi gemideki elektrikli cihazları besleyen harici güç kaynağıdır.
• Motorlar birbiri ardına basınçlı hava ile çalıştırılır. Bunu özellikle pervaneli uçaklarda hissedebiliyor ve görebiliyorsunuz.
• Bazı hidrolik pompalar kısa süreliğine vızıldamaya başlar ve uçak hafifçe sallanabilir. Bu, kokpit ekibinin kuyruk ünitelerini işlevsellik açısından kontrol etmesiyle gerçekleşir.
• Kısa süreliğine sarsılıyor. Daha hantal bir araç, uçağı piste doğru geriye doğru iter.
• Kabin tavanındaki yarıklardan beyaz buhar mı geliyor? Endişelenmeyin, klima artık tam hızda çalışıyor ve taze ve hepsinden önemlisi soğuk hava sağlıyor; bu da yazın ısıtılan bir kabine girerse ince yoğuşma damlalarına neden olabilir.
• Uçak artık kendi gücüyle ilerlemektedir. Arada sırada biraz gürlüyor: lastikler artık ışıkların, yani pistin ortasındaki küçük lambaların üzerinden çarpıyor. Sadece iki ila üç santimetre yüksekliğinde olmalarına rağmen sağlam bir etki sağlarlar.
Bir uçuş görevlisi can yeleklerinin nasıl kullanılacağını açıklıyor – ancak neredeyse kesinlikle kullanılmayacaklar
Kaynak: Getty Images/kampee patisena
• Gemideki anonslar alarma neden değildir. Mürettebat size güvenlik talimatlarını verecektir; bir olay bekledikleri için değil, gerekli olduğu için. Pilot, uçuş görevlilerine talimat verdiğinde, bu yalnızca onları yaklaşan kalkış konusunda uyarmak içindir.
• Dingdong: Hoparlörlerden gelen sinyaller sizi veya mürettebatı anonslar veya işaret fişekleri konusunda uyarmak için kullanılır. Bu ton dizileri her zaman size yönelik değildir.
• Pencerelerin dışından tıslama ve su fışkırıyor mu? O zaman muhtemelen uçağın buzları çözülecek. Kışın, hareketli bir kademeden kanatlara ve kuyruk düzlemine ılık su ve yeşilimsi antifriz dağıtılır. Bu, bulutların üzerinde daha fazla güvenlik sağlar.
Kışın uçakların buzunu çözmek daha fazla güvenlik sağlar
Kaynak: Getty Images/500px Plus/Jaromír Chalabala/500px
• Motorlar kükrüyor ama uçak hareket etmiyor. Şaşılacak bir şey yok: Pilot frende duruyor. Başlangıç hızına mümkün olduğu kadar çabuk ulaşmak için türbinlerin çok fazla itme kuvveti vermesine izin veriyor.
• Uçak yuvarlanmaya başlıyor, hızlanıyor, burnu kalkıyor. Ana iniş takımı kalkıyor. Uçuyorlar! Bu arada: Motorlar tam güçte çalışmaz, dolayısıyla bir ünitenin arızalanması durumunda yeterli rezerv vardır.
• Altınızda gürlüyor ve gürlüyor. Bu, kalkıştan kısa bir süre sonra geri çekilen iniş takımıdır. Ayrıca iniş takımı şaftına ait flaplar kapalı ve kilitlidir. Büyük jetlerde bu kanatlar ahır kapısı boyutundadır; tabii ki biraz ses çıkarırlar.
ayrıca oku
• Motorun gücü, kalkıştan tırmanmaya kadar azaldığı için daha sessiz hale gelir. Bu bazen oldukça aniden olur, ancak endişe nedeni değildir. Bunun yerine pilotlar yerdeki nüfusu dikkate alıyor.
• Kanatları genişleten ve ilave kaldırma kuvveti sağlayan kanatçıklar geri çekildiğinde hidrolik pompalar yeniden ses çıkarır. Uçma hissi de değişiyor; Bunun nedeni kanat uzantılarının geri çekilmiş olması ve jetin seyir uçuşuna geçmesidir.
• Çift “bing” sesi duyulur ancak emniyet kemeri işaretleri yanık kalır. Gemideki personel artık hizmete hazırlanmaya başlıyor.
• Uçak artık seyir uçuşundadır, içecekler servis edilir ve emniyet kemerinizi açabilirsiniz. Ancak kemeri her zaman bağlı tutmak daha iyidir. Sebebi: Her ne kadar pilotlar fırtınalı veya sağanak yağışlı bölgelerde uçmak için hava durumu radarı kullansa ve otopilot normal uçuş davranışından herhangi bir sapmayı saniyeden çok kısa bir sürede düzeltse de, uçak türbülansa yakalanabilir. Termal yukarı ve aşağı rüzgarlar yolcular için özellikle rahatsız edicidir çünkü jeti birkaç yüz metre yukarı veya aşağı hareket ettirebilirler. Kanat uçları birkaç metre bükülse ve motorlar süspansiyonda bükülse bile uçak buna kolaylıkla dayanabilir. Bu, ortaya çıkan kuvvetlerin esnek bir şekilde tamponlandığı anlamına gelir.
Hava yolculuğu hakkında daha fazla bilgi:
• Hedef havaalanına yaklaşma, inişten yaklaşık 20 ila 30 dakika önce başlar. Koltukta nasıl hafifçe kaldırıldığınızı fark ediyorsunuz. Motorlar aslında rölantide çalışıyor. Aynı zamanda kabin içindeki hava basıncı da artar ve bu da hafif bir baş ağrısına neden olur. Burnunuzu tutun ve kulaklarınızda hafif bir çıtırtı hissedene kadar burnunuza hava vermeye çalışın. Bu, basınç farklarını eşitlemenizi sağlar.
• Artık iniş flapları tekrar açıldı, bu sesleri zaten biliyorsunuz. Değişen rüzgarlar kükreyen veya uğultu seslerine neden olabilir. Alçak irtifalarda yavaş uçarken, nemli havada kanat uçlarında küçük izler belirir; alarma gerek yoktur.
• Motor bazen daha yüksek ve daha yüksek devirlerde çalışır, sonra yine çok sessiz çalışır. Bunun nedeni, iniş hızına mümkün olduğunca doğru bir şekilde ulaşmak için hızın kokpitte düzeltilmesidir.
• Uçak, havaalanı alanı üzerinde havada süzülür ve rüzgar yanlara doğru estiğinde bazen piste çapraz olarak döner. Bu, pilotun iniş noktasına hassas ve risksiz bir şekilde ulaşması anlamına gelir. Bu arada: özellikle ıslak eğimlerde gerçek iniş daha zor olabilir. Bunun nedeni yeni başlayan birinin kontrollerde olması değildir. Aksine, fren kanatlarını ve ters itmeyi hızlı bir şekilde etkinleştirerek fren mesafesini kısaltmak ve makinenin daha kolay yönlendirilmesini sağlamakla ilgilidir.
• Yere indikten sonra motorlar yeniden çok yüksek sesle kükrüyor. Hayır, pilot havalanmayacak. Aksine, hava akışının bir kısmı, frenlemeyi desteklemek için türbin üzerinde hafifçe ileri doğru yönlendirilir.
• Makine artık durma konumuna gelir ve motorlar durur. Artık dışarı çıkabilirsiniz; umarım tamamen rahatlamışsınızdır.
Bu makale ilk olarak Kasım 2023'te yayınlandı.
• Uçak hala kapıda olmasına rağmen kabinde hafif bir uğultu var. Bu, pilot henüz motorları çalıştırmadığı sürece, klima gibi gemideki elektrikli cihazları besleyen harici güç kaynağıdır.
• Motorlar birbiri ardına basınçlı hava ile çalıştırılır. Bunu özellikle pervaneli uçaklarda hissedebiliyor ve görebiliyorsunuz.
• Bazı hidrolik pompalar kısa süreliğine vızıldamaya başlar ve uçak hafifçe sallanabilir. Bu, kokpit ekibinin kuyruk ünitelerini işlevsellik açısından kontrol etmesiyle gerçekleşir.
• Kısa süreliğine sarsılıyor. Daha hantal bir araç, uçağı piste doğru geriye doğru iter.
• Kabin tavanındaki yarıklardan beyaz buhar mı geliyor? Endişelenmeyin, klima artık tam hızda çalışıyor ve taze ve hepsinden önemlisi soğuk hava sağlıyor; bu da yazın ısıtılan bir kabine girerse ince yoğuşma damlalarına neden olabilir.
• Uçak artık kendi gücüyle ilerlemektedir. Arada sırada biraz gürlüyor: lastikler artık ışıkların, yani pistin ortasındaki küçük lambaların üzerinden çarpıyor. Sadece iki ila üç santimetre yüksekliğinde olmalarına rağmen sağlam bir etki sağlarlar.
Bir uçuş görevlisi can yeleklerinin nasıl kullanılacağını açıklıyor – ancak neredeyse kesinlikle kullanılmayacaklar
Kaynak: Getty Images/kampee patisena
• Gemideki anonslar alarma neden değildir. Mürettebat size güvenlik talimatlarını verecektir; bir olay bekledikleri için değil, gerekli olduğu için. Pilot, uçuş görevlilerine talimat verdiğinde, bu yalnızca onları yaklaşan kalkış konusunda uyarmak içindir.
• Dingdong: Hoparlörlerden gelen sinyaller sizi veya mürettebatı anonslar veya işaret fişekleri konusunda uyarmak için kullanılır. Bu ton dizileri her zaman size yönelik değildir.
• Pencerelerin dışından tıslama ve su fışkırıyor mu? O zaman muhtemelen uçağın buzları çözülecek. Kışın, hareketli bir kademeden kanatlara ve kuyruk düzlemine ılık su ve yeşilimsi antifriz dağıtılır. Bu, bulutların üzerinde daha fazla güvenlik sağlar.
Kışın uçakların buzunu çözmek daha fazla güvenlik sağlar
Kaynak: Getty Images/500px Plus/Jaromír Chalabala/500px
• Motorlar kükrüyor ama uçak hareket etmiyor. Şaşılacak bir şey yok: Pilot frende duruyor. Başlangıç hızına mümkün olduğu kadar çabuk ulaşmak için türbinlerin çok fazla itme kuvveti vermesine izin veriyor.
• Uçak yuvarlanmaya başlıyor, hızlanıyor, burnu kalkıyor. Ana iniş takımı kalkıyor. Uçuyorlar! Bu arada: Motorlar tam güçte çalışmaz, dolayısıyla bir ünitenin arızalanması durumunda yeterli rezerv vardır.
• Altınızda gürlüyor ve gürlüyor. Bu, kalkıştan kısa bir süre sonra geri çekilen iniş takımıdır. Ayrıca iniş takımı şaftına ait flaplar kapalı ve kilitlidir. Büyük jetlerde bu kanatlar ahır kapısı boyutundadır; tabii ki biraz ses çıkarırlar.
ayrıca oku
• Motorun gücü, kalkıştan tırmanmaya kadar azaldığı için daha sessiz hale gelir. Bu bazen oldukça aniden olur, ancak endişe nedeni değildir. Bunun yerine pilotlar yerdeki nüfusu dikkate alıyor.
• Kanatları genişleten ve ilave kaldırma kuvveti sağlayan kanatçıklar geri çekildiğinde hidrolik pompalar yeniden ses çıkarır. Uçma hissi de değişiyor; Bunun nedeni kanat uzantılarının geri çekilmiş olması ve jetin seyir uçuşuna geçmesidir.
• Çift “bing” sesi duyulur ancak emniyet kemeri işaretleri yanık kalır. Gemideki personel artık hizmete hazırlanmaya başlıyor.
• Uçak artık seyir uçuşundadır, içecekler servis edilir ve emniyet kemerinizi açabilirsiniz. Ancak kemeri her zaman bağlı tutmak daha iyidir. Sebebi: Her ne kadar pilotlar fırtınalı veya sağanak yağışlı bölgelerde uçmak için hava durumu radarı kullansa ve otopilot normal uçuş davranışından herhangi bir sapmayı saniyeden çok kısa bir sürede düzeltse de, uçak türbülansa yakalanabilir. Termal yukarı ve aşağı rüzgarlar yolcular için özellikle rahatsız edicidir çünkü jeti birkaç yüz metre yukarı veya aşağı hareket ettirebilirler. Kanat uçları birkaç metre bükülse ve motorlar süspansiyonda bükülse bile uçak buna kolaylıkla dayanabilir. Bu, ortaya çıkan kuvvetlerin esnek bir şekilde tamponlandığı anlamına gelir.
Hava yolculuğu hakkında daha fazla bilgi:
• Hedef havaalanına yaklaşma, inişten yaklaşık 20 ila 30 dakika önce başlar. Koltukta nasıl hafifçe kaldırıldığınızı fark ediyorsunuz. Motorlar aslında rölantide çalışıyor. Aynı zamanda kabin içindeki hava basıncı da artar ve bu da hafif bir baş ağrısına neden olur. Burnunuzu tutun ve kulaklarınızda hafif bir çıtırtı hissedene kadar burnunuza hava vermeye çalışın. Bu, basınç farklarını eşitlemenizi sağlar.
• Artık iniş flapları tekrar açıldı, bu sesleri zaten biliyorsunuz. Değişen rüzgarlar kükreyen veya uğultu seslerine neden olabilir. Alçak irtifalarda yavaş uçarken, nemli havada kanat uçlarında küçük izler belirir; alarma gerek yoktur.
• Motor bazen daha yüksek ve daha yüksek devirlerde çalışır, sonra yine çok sessiz çalışır. Bunun nedeni, iniş hızına mümkün olduğunca doğru bir şekilde ulaşmak için hızın kokpitte düzeltilmesidir.
• Uçak, havaalanı alanı üzerinde havada süzülür ve rüzgar yanlara doğru estiğinde bazen piste çapraz olarak döner. Bu, pilotun iniş noktasına hassas ve risksiz bir şekilde ulaşması anlamına gelir. Bu arada: özellikle ıslak eğimlerde gerçek iniş daha zor olabilir. Bunun nedeni yeni başlayan birinin kontrollerde olması değildir. Aksine, fren kanatlarını ve ters itmeyi hızlı bir şekilde etkinleştirerek fren mesafesini kısaltmak ve makinenin daha kolay yönlendirilmesini sağlamakla ilgilidir.
• Yere indikten sonra motorlar yeniden çok yüksek sesle kükrüyor. Hayır, pilot havalanmayacak. Aksine, hava akışının bir kısmı, frenlemeyi desteklemek için türbin üzerinde hafifçe ileri doğru yönlendirilir.
• Makine artık durma konumuna gelir ve motorlar durur. Artık dışarı çıkabilirsiniz; umarım tamamen rahatlamışsınızdır.
Bu makale ilk olarak Kasım 2023'te yayınlandı.